Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Oblíbená značka sporťáků Elvise Presleyho je zpátky s úchvatnou moderní prvotinou
4.7.2019 | Petr Prokopec
Po několika neúspěšných pokusech o návrat se zdá, že italské De Tomaso bude schopno začít znovu tam, kde kdysi skončilo. Za názvem P72 se skrývá úchvatně stylizovaná prvotina navazující na někdejší prototyp P70.
Před šedesáti lety začala v italské Modeně fungovat automobilka De Tomaso. Její existence sice neměla zase tak dlouhého trvání, přesto se však stihla nesmazatelně zapsat do mysli mnoha milovníků čtyř kol. Vyráběla výjimečná auta, která si oblíbili mnozí výjimeční lidé. Stačí říci, že jedním z milovníků jejích aut byl Elvis Presley, abychom nemuseli vysvětlovat, proč rázem mnozí museli mít ten samý vůz.
De Tomaso tak nelze označit za neúspěšnou firmu, nejslavnějšího modelu Pantera vyrobila více jak 7 tisíc exemplářů. Přesto zkrachovala a od té doby se mnozí pokouší o její znovuzrození. Něco takového se však povedlo teprve nyní, neboť značka pustila do světa první várku fotek svého nového modelu zvaného prozatím P72. Souběžně s tím dorazila i některá data, a tak se italské novince můžeme řádně podívat na zoubek.
Než se tak ovšem stane, musíme se vrátit zpátky do minulosti, a to konkrétně na počátek 60. let. V té době Alejadro de Tomaso kontaktoval Carrolla Shelbyho s prosbou, zda by s ním nespolupracoval na vytvoření modelu P70. Svým názvem přitom tento vůz odkazoval na prototyp, který by byl osazen sedmilitrovém motorem. Alejandro doufal, že tato pohonná jednotka by měla základ v osmiválci Fordu, doznala by však značného upsizingu. O karoserii se měl postarat Peter Brock.
Nicméně spolupráce mezi Alejandrem a Carrollem rozhodně nebyla bezproblémová, projekt byl proto pozastaven a obě strany se rozešly ve zlém. De Tomaso však zbraně rozhodně nesložil, jen nově o spolupráci požádal karosárnu Ghia. Tamní personál pak zjevně jeho temperamentu seděl daleko více, neboť výsledkem byl koncept Ghia-De Tomaso Sport 5000, který se v roce 1965 objevil na autosalonu v Turíně. V té době přitom již značka vyráběla model Vallelunga.
Prvotina firmy byla záhy nahrazena produkční verzí konceptu Sport 5000, který se dočkal názvu Mangusta. Vůz byl pojmenován podle zvířete, které proslulo tím, že je schopné zabít i kobru. Ukázalo se tak, jak zlá krev byla mezi Alejandrem a Shelbym, neboť de Tomaso tím přímo mířil na Carrollovo nejznámější dílo, AC Cobru. Zajímavé přitom je, že toto nepřátelství panovalo jen v byznysu, v osobním životě zůstali oba velkými přáteli.
To jsme ale už hodně odbočili, proto zpátky k novince, která má být duchovním nástupcem modelu P70. Proto onen název P72, který ale velmi pravděpodobně neodkazuje na objem motoru. Místo toho má signalizovat, že k dispozici bude pouze 72 exemplářů. Každý přitom bude spoléhat na manuální převodovku, což je v dnešním světě poněkud neobvyklé - na druhou stranu, s automatem by nové De Tomaso nebylo takovým unikátem.
Veškeré další informace zůstávají skryty pod rouškou tajemství, ačkoliv bylo prozrazeno, že P72 bude používat karbonové šasí další exkluzivity, a sice Apolla Intensa Emozione. Pokud si přitom uvědomíme, že o pohon tohoto vozu se stará atmosférický dvanáctiválec Ferrari, pak je možné, že tato pohonná jednotka se nastěhuje i pod kapotu De Tomasa. Zvláště když o jeho zrod se postaral taktéž tým lidí z Apollo Automobili.
Nakolik se tyto informace potvrdí, zatím není jisté. Dodat tak jen můžeme, že usazení motoru Ferrari za hlavy cestujících by bylo příznačné, P72 totiž jako někdejší závodní speciály Scuderie vypadá. Uvnitř ale zejména volantem a na něj navázanými přístroji připomene spíše Pagani, v obou případech pak nelze stylizaci označit jinak než jako úchvatnou. Po stránce cenové pak De Tomaso zamíří mezi nejdražší auta světa, novinka by totiž měla startovat na 750 tisících Eurech (cca 19,1 mil. Kč).









































DeTomaso P72 vznikne v 72 kusech, přičemž každý se pochlubí manuální převodovkou
Bleskovky
I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
včeraPři veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
7.7.2025Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
S tímto BMW řady 5 v prodeji není něco v pořádku. Vypadá jako zánovní vůz, stojí ale jen 440 tisíc
před hodinouKonec pohádek: Mercedes přišel ve druhém kvartálu o další desetinu zákazníků, prodeje elektromobilů se propadly o čtvrtinu
před 3 hodinamiMuž vydělává miliony korun ročně tím, že ostatní řidiče „práská” za jejich dopravní přestupky. A ještě se tím chlubí
včeraSvět aut vedle Číňanů dobývají i Indové, jejich nové SUV je na západě tak levné, že se i Škoda Fabia červená studem
včeraJaké automobilky pořád nenabízí ani jeden elektrický model? Kupodivu nejde jen o výrobce sporťáků
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva