Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Zvýšení rychlosti přineslo v další zemi méně nehod. Zajímá to ale vůbec někoho?
24.6.2020 | Petr Miler
Bylo mnohokrát zdokumentováno, že rychlost sama o sobě nezabíjí a argumenty pro obvyklá tvrzení chybí. Nyní tu máme další důvod k zamyšlení, i v Nizozemsku zvýšení povolené rychlosti nehodovost zmírnilo.
Probírat paušální rychlostní limity na silnicích je pro racionálně uvažujícího člověka vždy bolestivá věc. Nikdy a nikde nebylo jakkoli prokázáno, že by jejich zavádění mělo hmatatelný vliv na nehodovost nebo následky dopravních nehod, však na naprosté většině míst byly tyto limity uvedeny v praxi kvůli úsporám paliva v časech ropné krize. Odstraněny ale obvykle nebyly, a to typicky s odvoláním na bezpečnost.
Tato argumentace je používána dodnes, i když v případě nehodovosti nepřineslo zavedení rychlostních limitů nic pozitivního. Nakonec i naše země si ještě v časech ČSSR prošla postupným zrušením všech rychlostních omezení a jejich pozdějším skokovým zavedením. A následky jsou dobře zdokumentovány - nehod ani jejich obětí neubylo, právě naopak. Tohle ale můžete říci tisíckrát, můžete přidat zkušenosti Australanů s rušením omezení a nebo statistiky Němců, kteří po dekády provozují dálnice s neomezenou rychlostí a přesto patří mezi nejbezpečnější vůbec. Vždy vám ale někdo opáčí nesmyslem ve stylu „rychlost zabíjí” a je po diskuzi.
V České republice se tak žádná rozumná debata na toto téma nevede, teze o nebezpečnosti vysoké rychlosti je obecně přijímána jako pravdivá. Logika za tímto vnímáním věci je jednoduchá - sice jsou auta a řidiči, kteří vysokou rychlost zvládají lépe než jiná resp. jiní, sice jsou místa a okolnosti, které vyšší rychlosti fandí více, ať už ale pojedete kdokoli, kdekoli a s čímkoli, tak pokud pojedete pomaleji, bude to vždy bezpečnější. Rychleji přece zareagujete na jakékoli nebezpečí, dříve zabrzdíte, snáze se vyhnete...
Zní to velmi rozumně, má to ale jeden podstatný hák - na rychlost nelze pohlížet takto izolovaně. Nikdy to není jen samotné tempo, které je zmírněno. Obvykle je provázeno snížením pozornosti a ta má na nehodovost obvykle větší vliv než rychlost sama. A mění se i jiné podstatné faktory, jak kdysi zmiňoval také šéf Alpiny. Přesně to dokladuje nespočet výše zmíněných statistik a zkušeností a nyní se k nim přidává další z poněkud překvapivého místa, z Nizozemska.
V České republice se rychlost prostě změní a nikdo nic nezkoumá. V Nizozemsku povolenou rychlost v roce 2012 zvýšili (než ji letos bez vazby na bezpečnost kvůli emisím zase snížili), a to na dálnicích. Národním limitem se na tamních dálnicích stalo „českých” 130 km/h, což nezní jako velká věc, oproti předchozím 100 a nebo 120 km/h v závislosti na konkrétních úsecích to ale byl podstatný posun. Mnozí varovali před tím, že takové zvýšení přinese více nehod a více mrtvých, nic takového se ale nestalo. Dokonce se stal pravý opak.
Nejde tu o celková čísla, která by mnozí mohli „spláchnout” s tím, že auta se za 8 let stala bezpečnějšími aktivně i pasivně a i kdyby na silnicích zůstalo 120 km/h, bylo by ještě lépe. Kdepak, Nizozemci, konkrétně tamní SWOV (přeložme volně jako Nadace pro vědecký výzkum v oblasti bezpečnosti dopravy) si dali tu práci a srovnali vývoj nehodovosti na úsecích, kde zůstalo předchozích 100 nebo 120 km/h a kde se maximální povolená rychlost zvýšila na 130 km/h. Výsledek už asi tušíte - v místech, kde původní limit zůstal, se počet nehod a jejich obětí dále zvyšoval (což byl na dálnicích v Nizozemsku už dříve platný trend), zatímco na úsecích s novým, vyšším limitem byla situace lepší.
SWOV se nepodařilo najít jiné vysvětlení pro další nárůst počtu nehod na více omezených úsecích než rychlost samotnou a ve svých závěrech konstatuje, že „se nepodařilo prokázat, že by zvýšení rychlostních limitů vedlo ke zvýšení nebezpečí na silnicích, navzdory varování některých”. Už z těchto slov si asi dovodíte, ze SWOV není žádná „pirátská organizace”, naopak obvykle horuje za více, nikoli méně omezení. Přesto i ona musela uznat, že zvýšení rychlosti bezpečnosti provozu prospělo.
Překvapuje nás to? Nikoli. Změní to něco? Nikoli, pravděpodobně to ani nikoho z povolaných nebude zajímat. Ve světě jedné „pravdy” budeme raději dále hynout v nižších rychlostech přesvědčeni, že ta vyšší by nás zcela jistě zabila dříve, i když přichází jen další a další důkazy o pravém opaku.


V Nizozemsku v roce 2012 zavedli na dálnicích stotřicítku podobně jako jsme to my dříve udělali u nás. Počet nehod a míru jejich následků to nezhoršilo, naopak více se bouralo a umíralo tam, kde zůstaly starší limity. Oči to, předpokládáme, opět otevře málokomu
Zdroj: SWOV
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Velká Británie dál hrdě ukazuje cestu EU, výroba aut se tam propadla na nejnižší úroveň od roku 1949
před hodinouNěmecký král ztráty hodnoty už stěží bude levnější, luxusní raketa jedoucí 305 km/h připravila majitele o 2,6 milionu za pár let
před 3 hodinamiMercedes je nepoučitelný. Takto jeho poslední novinka „falšuje osmiválec”. A „kůže” uvnitř má ke kůži ještě dál
před 4 hodinamiDěje se to. Číňané si připsali rekordně vysoký podíl na evropském trhu s auty. Už nejde o drobné, bez nich by prodeje šly dolů
před 6 hodinamiAmeričané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva