Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Testujeme Seat Toledo 1,2 TSI 85, ani jeho dynamika není vůbec marná
7.6.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ video) Tohle musí být déjà-vu, to už tu přece bylo. Stejná kastle, stejný motor, jen ve slabší verzi. A opět jede lépe, než se dalo očekávat.
Testování aut je plné nejistot. Jednou z nich je otázka, jestli je zkoumaný vůz opravdu v sériovém stavu a tudíž jestli výsledky testu půjdou aplikovat na běžně prodávaná auta. Nejčastěji jsou pochybnosti spojovány s výkonem motorů, neboť v době, kdy má většina aut pod kapotou turbo a k navýšení výkonu stačí připojit notebook a nahrát jinou výkonovou mapu, je to také ta nejsnazší a nejpravděpobnější úprava, které se výrobce nebo dovozce může dopustit.
Tím samozřejmě neříkám, že se to opravdu děje, jsou ale případy, kde je, diplomaticky řečeno, nedůvěra na místě. Měl motor BMW M5 s registrační značkou „760 PS” jen sériových 560 k nebo krapet více? U takového auta se to těžko poznává. Pak ale usednete za volant levně se tvářícího auta s malorážním motorem, který sice má papírový výkon 105 k, ale auto s ním jede, jako by jich bylo alespoň 130. Tam už se pochybnosti mění na přinejmenším v přesvědčení.
Přesně tyto myšlenky mi vyvstaly na mysli po prvních kilometrech za volantem nového Toleda vybaveného slabší přeplňovanou jedna-dvojkou. Přesedl jsem do něj z auta s dvojnásobným objemem a téměř trojnásobným výkonem a dočkal se úplně jiných pocitů, než na které jsem se připravoval. Toledo za velmi příjemného zvukového doprovodu živě reagovalo na pokyny plynu a v rámci v ČR povolených rychlostí rozhodně nebylo brzdou provozu. Při první zastávce mi to nedalo a vytáhl jsem si techničák. Nespletli se při předávání a nedostal jsem jiné auto? Ne, už jen přítomnost pětistupňové převodovky byla jasným indikátorem, že opravdu sedím ve správném exempláři - téměř nejlevnějším modelu s motorem 1,2 TSI o výkonu nejvýše 85 koní.
Přitom nešlo, jako v případě zmiňovaného Rapidu, o nijak zvláště vymazlený kousek. Na plastech už byly šrámy, pod sedadlem kousky bláta a na kolech, přestože v té době panovalo téměř letní počasí, byly stále obuty zimní gumy. Ty navíc vykazovaly poněkud větší než zdravou úroveň destrukce vzorku. To byl, jak jsem posléze zjistil, důsledek jízd na autodromu v Sosnové. Dá se u takového auta očekávat, že mu před testem bude někdo upravovat motor? Skoro bych řekl, že ne. Překvapující jízdní dynamika tohoto Toleda dle mého názoru byla dána ne speciálním zacházením, ale přirozenými schopnosti motoru zkombinovanými s relativně nízkou hmotností. Leda by se na něm příznivě projevilo pořádné prohnání po okruhu, jeden nikdy neví.
Pocitovou živost potvrdila i čísla naměřená při dynamických testech. Papírově se zrychlení z 0 na 100 km/h odehraje během 11,8 s, reálně to bylo i přes handicap daný pneumatikami cca o sekundu méně. I po překonání stovky Toledo ve zrychlení nepolevovalo a přijatelný elán mu vydržel až ke 130 km/h. Přitom se nedá říct, že by převodovka byla byla udělaná do lehka, dvojka končí ve 100 km/h, trojka ve 150 a čtyřka ve 200 km/h. Také maximální rychlost, kterou ze sebe při jízdě po rovině vymáčklo, byla o chlup lepší než slibuje výrobce. Namísto uváděných 183 km/h ukázalo GPS číslo ještě o 6 km/h vyšší. Absolutně to pochopitelně nejsou nijak ohromující čísla, ale vztaženo k papírovému výkonu, postavení této verze v nabídce modelu a v neposlední řadě i jeho ceně jsou více než dobrá.
Motor Toleda měl v rukávu ještě několik trumfů. Již jsem zmínil zvuk, který vykazuje jistou podobnost s brumláním boxerů od Subaru. Ta je obzvláště zřetelná při nižším zatížení v nižších otáčkách. Na druhou stranu, ani v těch nejvyšších motor neobtěžuje. Další předností je naladění elektronického plynu v kombinaci s prodlevami turba. Reakce na přidání jsou „téměř” okamžité, také po ubrání otáčky padají rychle dolů. Jak jde vidět, i v dnešní době lze udělat příkladně ovladatelný motor. Suzuki Swift Sport může jen závidět. Posledním, a pro někoho tím nejdůležitějším trumfem, bude spotřeba. Toledo bez větších problému umí dlouhodobě jezdit za 5 l.
Dobře jede, málo žere, tento motor se rozhodně povedl. Skoro bych chtěl říct, že jeho umístění do něčeho malého s hmotností okolo 900 kilo by dalo vzniknout hodně zajímavému městskému autíčku. Takové Citigo RS s tímto motorem v jeho silnější inkarnaci, to by jistě stálo za špás, co myslíte? Bez ohledu na vaši odpověď na tuto otázku můžeme slíbit, že vám toho o novém Toledu skoro v základu umíme říci ještě mnohem více. Počkejte si na jeho podrobný test...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
před 10 hodinami
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
včera
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Nejnovější články
Kupec všech pěti novodobých McLarenů F1 zjistil, že mu čtyři budou stačit. Z ceny toho na prodej vám půjde hlava kolem
před 3 hodinami
Ford začal předělávat svá dealerství spíš na jídelny Ikey, asi tak chce dát zapomenout na mizérii svých aut
před 5 hodinami
Němci postavili proti VW Golf jeho elektrického nástupce. ID.3 nápadně nadržovali, přesto prohrál
před 6 hodinami
Než se u Jaguaru zbláznili, tohle byl jejich plán. Měli hotové jiné auto připravené na kdeco, prozradil tehdejší šéfdesignér
před 8 hodinami
Audi mění plány. Jeho poslední elektrické modely na některé trhy vůbec nedorazí, není o ně zájem
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 11.11. 12:11 - M.Z.
- Veřejné, neveřejné i sdílené rampy a garáže 11.11. 09:31 - Předseda
- Cena servisu 11.10. 21:01 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 11.10. 13:32 - delphin
- Onboard videa 11.09. 14:10 - brnenska.odchytova
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
- vyber motorky 11.08. 07:44 - řidičBOB
