Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Vyzkoušeli jsme Seat Leon Cupra 2014, do omezovače rychlosti naráží v rozběhu
21.2.2014 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
(video) Do vřavy sakra rychlých a dostupných kompaktů vchází nová Cupra s řádně potentním arzenálem.
Tip: Přečtěte si již kompletní první test nového Leonu Cupra doplněný též o jízdní video z klikatých silnic i závodního okruhu.
Nedalo se čekat, že nový Seat Leon Cupra nabídne jinou než skvělou dynamiku. Však už tu, kterou nám loni dala poznat nová Octavia RS, jsme označili za excelentní a i když se zdála být až podezřele dobrou, pozdější test vozu s výkonem ověřeným „na brzdě” potvrdil, že je prostě reálná. To se ale bavíme o modelu s výkonem „pouze” 220 koní, ostrý Leon nabízí dalších 60 kobyl navíc. To je skoro 30 procent k dobru, výsledek tedy musí být ještě o hodně lepší... Nebo nemusí?
Nedávná recenze Golfu GTI Performance ukázala, že tomu tak nutně být nemusí. Ostřejší z rychlých Golfů má proti Octavii jen 10 koní k dobru, a tak by také měl být rychlejší. Jenže nebyl - sice jsme byli přesvědčeni, že za to mohla hlavně nešťastně zpřevodovaná automatická převodovka spolu s hmotností navíc, kterou se verze GTI Performance DSG může „pochlubit”, ale kdo ví? Některé pohonné jednotky s navýšením maximálního výkonu nutně nemusí ve výsledku dodávat vozu podstatně (pokud vůbec) lepší dynamiku, neboť jen o maximální výkon se u dnešních turbomotorů prostě nehraje.
Další neznámou v případě Cupry bylo, že používá dvě dosud zcela nepoznané varianty agregátu 2,0 TSI - s 265 a 280 koňmi, a tak předem nebylo jisté vůbec nic. Jak z toho ven? Vyrazili jsme vůz vyzkoušet přímo do jeho rodného Španělska a všechno ověřili na vlastní kůži.



Nepochybujte o tom, že vám nabídneme podrobnou recenzi, která vás seznámí se všemi podstatnými jízdními aspekty vozu a nebude postrádat ani výmluvnější jízdní videa ze silnic všeho druhu. Než ale všechno připravíme, můžeme vás seznámit s tím, jak moc dobře Leon Cupra 280 s pěticí dveří (jiné provedení u nás k mání ani není a do příchodu kombíku ST ani nebude) akceleruje v přímce a jak se vlastně chová jeho motor.
V případě dynamiky jsme raději neriskovali další „automatické zklamání” a vůz vyzkoušeli výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou. Ta je zpřevodována téměř optimálně a dává vyniknout potenciálu motoru, který na jednu stranu výkonově nekompromisní, na druhou ale svým projevem tuze jemný. Posílení jednotky pouze jednoturbové koncepce o dalších 60 koní by se pro její charakter mohlo zdát být devastující, ale ono to tak není. Zapomeňte na to, co předvádí podobně výkonné turbo od Subaru a naopak spíše mějte na paměti výsledek práce motorářů Opelu. 280koňový dvoulitr Cupry sice trpí o malinko většími prodlevami než 220- nebo 230koňová verze téže jednotky, je to ale často sotva postřehnutelný rozdíl. Naopak k nepřehlédnutí je jemná naléhavost, s níž je výkon servírován předním kolům od nejnižších otáček. Je to znovu ta samá píseň jako u Octavie RS - ano, můžete se s motorem hnát za nejvyššími otáčkami, jen tehdy se dočkat maximální dynamiky a oproti 220koňovému TSI i trochy říznosti s blížícím se omezovačem. Ale můžete také klidně nechat zařazený rychlostní stupeň číslo šest a dát prostě plný plyn - výkon dodávaný motorem prakticky od volnoběhu postačí i na briskní předjetí.
I takto „vyšponovaný” motor navíc znovu překvapil svým omezeným apetitem. Stále pouze 50litrová nádrž paliva se tedy postarala o to, že po 215 ujetých kilometrech bylo lepší natankovat (dojezd byl v tu chvíli okolo 30 kilometrů), jenže tahle jízda představovala spíše „to nejvíc”, co bude možné z Cupry v provozu dlouhodobě dolovat, přesto se podle palubního počítače spotřeba držela pod dvacítkou litrů na 100 km a nad ni šla jen na okruhu. Stačí trochu ubrat a jste se svižnou jízdou na 10, klidná jízda po dálnici rychlostmi do stovky pak spotřebu tlačila k jen šestilitrovému odběru. Tohle má svou cenu.
Co je ale na nové Cupře téměř k nezaplacení, je její dynamika. O tom, jak si vede jinde než na dálnici, si povíme příště, v přímce je ale prostě odzbrojující. Považte, že tohle auto můžete mít za 670 tisíc Kč, přesto si jeho akcelerační schopnosti troufneme srovnat třeba s BMW Z4M Coupe, které ještě před pár lety stálo skoro trojnásobek. Solidních 1 320 kilogramů pohotovostní hmotnosti (DIN), motor s lineárním průběhem výkonu v klíčových otáčkách a dobré zpřevodování se starají o to, že i 280 „maximálních koní” může snadno konkurovat starším atmosférám s vyššími maximálními výkony.
Však se podívejte sami na přiložený snímek demonstrující akceleraci vozu z klidu až k omezovači rychlosti (údajně na 250 km/h, my jsme skončili na 248 km/h dle GPS). Vzhledem k tomu, že bylo pořízeno na severu Španělska, kde není snadné najít rovný kus země v horizontálním i vertikálním smyslu slova, není plně srovnatelné s ostatními našimi snímky - drobné převýšení akceleraci trochu pomohlo, ostřejší zatáčka pro změnu uškodila. I tak jde ale o reálnou dokumentaci toho, co Cupra 280 dokáže ve skutečném světě - na stovce je „pod šest”, na dvoustovce bezpečně do dvaceti sekund a i onoho omezovače rychlosti se nedotýká, ona o něj - shodou okolností jako kdysi zmíněná Z4MC - naráží v rozběhu.
Stačí ale tohle k tomu, aby šlo o skutečně dobrý hot hatch, opravdu zajímavou koupi i pro náročného řidiče? Určitě nikoli, i když základ je to nepochybně skvělý. Jak si Cupra 280 vede v poněkud komplexnějších disciplínách si budete moci přečíst už příští týden - buď na webu Autoforum.cz, nebo ve zbrusu novém vydání časopisu Autoforum.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové na MotoForum.cz
- Zbude jedno místo pro Salače? včera 15:04
- Update Noah Dettwiler včera 14:44
- Ducati Monster 2026: s dvouválcovým motorem V2 včera 08:00
- Aktuálně ze Sepangu 26.10.2025
- V Moto2 trumfoval Jake Dixon / Filip Salač out 26.10.2025
Nejnovější články
Italové narvali motor V6 s manuálem do dalšího lehkého kupé, s až 750 koňmi je to retro raketa k pohledání
před 11 hodinami
Prezident GM lituje brzkého konce spalovací vlajkové lodi firmy, nemá pro ni rozumnou náhradu
včera
Tesla 8 let po odhalení nového Roadsteru říká, že letos už určitě, rozhodně, stoprocentně dorazí, akorát koupit ho nepůjde
včera
Muž si koupil v roce 1975 nové Porsche 911 Turbo. Jezdí s ním dodnes, kdy může, po 50 letech má najeto už 1,33 milionu km
včera
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
