Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Vyzkoušeli jsme Seat Leon Cupra 2014, do omezovače rychlosti naráží v rozběhu
21.2.2014 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
(video) Do vřavy sakra rychlých a dostupných kompaktů vchází nová Cupra s řádně potentním arzenálem.
Tip: Přečtěte si již kompletní první test nového Leonu Cupra doplněný též o jízdní video z klikatých silnic i závodního okruhu.
Nedalo se čekat, že nový Seat Leon Cupra nabídne jinou než skvělou dynamiku. Však už tu, kterou nám loni dala poznat nová Octavia RS, jsme označili za excelentní a i když se zdála být až podezřele dobrou, pozdější test vozu s výkonem ověřeným „na brzdě” potvrdil, že je prostě reálná. To se ale bavíme o modelu s výkonem „pouze” 220 koní, ostrý Leon nabízí dalších 60 kobyl navíc. To je skoro 30 procent k dobru, výsledek tedy musí být ještě o hodně lepší... Nebo nemusí?
Nedávná recenze Golfu GTI Performance ukázala, že tomu tak nutně být nemusí. Ostřejší z rychlých Golfů má proti Octavii jen 10 koní k dobru, a tak by také měl být rychlejší. Jenže nebyl - sice jsme byli přesvědčeni, že za to mohla hlavně nešťastně zpřevodovaná automatická převodovka spolu s hmotností navíc, kterou se verze GTI Performance DSG může „pochlubit”, ale kdo ví? Některé pohonné jednotky s navýšením maximálního výkonu nutně nemusí ve výsledku dodávat vozu podstatně (pokud vůbec) lepší dynamiku, neboť jen o maximální výkon se u dnešních turbomotorů prostě nehraje.
Další neznámou v případě Cupry bylo, že používá dvě dosud zcela nepoznané varianty agregátu 2,0 TSI - s 265 a 280 koňmi, a tak předem nebylo jisté vůbec nic. Jak z toho ven? Vyrazili jsme vůz vyzkoušet přímo do jeho rodného Španělska a všechno ověřili na vlastní kůži.



Nepochybujte o tom, že vám nabídneme podrobnou recenzi, která vás seznámí se všemi podstatnými jízdními aspekty vozu a nebude postrádat ani výmluvnější jízdní videa ze silnic všeho druhu. Než ale všechno připravíme, můžeme vás seznámit s tím, jak moc dobře Leon Cupra 280 s pěticí dveří (jiné provedení u nás k mání ani není a do příchodu kombíku ST ani nebude) akceleruje v přímce a jak se vlastně chová jeho motor.
V případě dynamiky jsme raději neriskovali další „automatické zklamání” a vůz vyzkoušeli výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou. Ta je zpřevodována téměř optimálně a dává vyniknout potenciálu motoru, který na jednu stranu výkonově nekompromisní, na druhou ale svým projevem tuze jemný. Posílení jednotky pouze jednoturbové koncepce o dalších 60 koní by se pro její charakter mohlo zdát být devastující, ale ono to tak není. Zapomeňte na to, co předvádí podobně výkonné turbo od Subaru a naopak spíše mějte na paměti výsledek práce motorářů Opelu. 280koňový dvoulitr Cupry sice trpí o malinko většími prodlevami než 220- nebo 230koňová verze téže jednotky, je to ale často sotva postřehnutelný rozdíl. Naopak k nepřehlédnutí je jemná naléhavost, s níž je výkon servírován předním kolům od nejnižších otáček. Je to znovu ta samá píseň jako u Octavie RS - ano, můžete se s motorem hnát za nejvyššími otáčkami, jen tehdy se dočkat maximální dynamiky a oproti 220koňovému TSI i trochy říznosti s blížícím se omezovačem. Ale můžete také klidně nechat zařazený rychlostní stupeň číslo šest a dát prostě plný plyn - výkon dodávaný motorem prakticky od volnoběhu postačí i na briskní předjetí.
I takto „vyšponovaný” motor navíc znovu překvapil svým omezeným apetitem. Stále pouze 50litrová nádrž paliva se tedy postarala o to, že po 215 ujetých kilometrech bylo lepší natankovat (dojezd byl v tu chvíli okolo 30 kilometrů), jenže tahle jízda představovala spíše „to nejvíc”, co bude možné z Cupry v provozu dlouhodobě dolovat, přesto se podle palubního počítače spotřeba držela pod dvacítkou litrů na 100 km a nad ni šla jen na okruhu. Stačí trochu ubrat a jste se svižnou jízdou na 10, klidná jízda po dálnici rychlostmi do stovky pak spotřebu tlačila k jen šestilitrovému odběru. Tohle má svou cenu.
Co je ale na nové Cupře téměř k nezaplacení, je její dynamika. O tom, jak si vede jinde než na dálnici, si povíme příště, v přímce je ale prostě odzbrojující. Považte, že tohle auto můžete mít za 670 tisíc Kč, přesto si jeho akcelerační schopnosti troufneme srovnat třeba s BMW Z4M Coupe, které ještě před pár lety stálo skoro trojnásobek. Solidních 1 320 kilogramů pohotovostní hmotnosti (DIN), motor s lineárním průběhem výkonu v klíčových otáčkách a dobré zpřevodování se starají o to, že i 280 „maximálních koní” může snadno konkurovat starším atmosférám s vyššími maximálními výkony.
Však se podívejte sami na přiložený snímek demonstrující akceleraci vozu z klidu až k omezovači rychlosti (údajně na 250 km/h, my jsme skončili na 248 km/h dle GPS). Vzhledem k tomu, že bylo pořízeno na severu Španělska, kde není snadné najít rovný kus země v horizontálním i vertikálním smyslu slova, není plně srovnatelné s ostatními našimi snímky - drobné převýšení akceleraci trochu pomohlo, ostřejší zatáčka pro změnu uškodila. I tak jde ale o reálnou dokumentaci toho, co Cupra 280 dokáže ve skutečném světě - na stovce je „pod šest”, na dvoustovce bezpečně do dvaceti sekund a i onoho omezovače rychlosti se nedotýká, ona o něj - shodou okolností jako kdysi zmíněná Z4MC - naráží v rozběhu.
Stačí ale tohle k tomu, aby šlo o skutečně dobrý hot hatch, opravdu zajímavou koupi i pro náročného řidiče? Určitě nikoli, i když základ je to nepochybně skvělý. Jak si Cupra 280 vede v poněkud komplexnějších disciplínách si budete moci přečíst už příští týden - buď na webu Autoforum.cz, nebo ve zbrusu novém vydání časopisu Autoforum.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
před hodinouNejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
včeraIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025
Nejnovější články
Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
před hodinouInfiniti dokonale obrací, ruší své elektrické plány a místo toho nabídne sportovní sedan s V6 a manuálem
před 2 hodinamiElektrické fiasko Porsche graduje. Firma zavírá svou továrnu na baterky, stovky lidí dostanou v pondělí padáka
před 3 hodinamiVladimir Putin daroval místnímu muži při návštěvě Aljašky jen tak ruskou motorku za půl milionu
před 5 hodinamiMercedes dál hledá nové dno, po nepochopitelném zdevastování vlastního zázemí chce začít používat motory BMW
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva