Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Američané odhalili revoluční převodovku, i s prťavými rozměry bleskově přenáší až 1 267 koní
20.3.2023 | Petr Prokopec
Už jsme viděli převodovky schopné zvládat větší výkony, obvykle ale v takovém případě musely být patřičně robustní. Tady dali Czinger s Xtracem dohromady stroj, který vytírá zrak i zavedenějším výrobcům.
V roce 2019 založil americký podnikatel Kevin Czinger se svým synem Lukasem automobilku nesoucí jejich příjmení. Společně se pak rozhodli, že zcela změní proces, jakým jsou auta navrhována a vyráběna. Hned u své prvotiny nazvané 21C pak dokázali, že slova v jejich případě nejsou příliš vzdálena od činů. Byť je otázkou, zda dané inovace budete považovat za pozitivum či za šílenství. Výroba hybridního supersportu totiž odstartovala již v roce 2021, zatím však nedošlo na předání žádného exempláře, místo toho se Czinger nově pochlubil jeho revoluční převodovkou.
Američané totiž začali spolupracovat se společností Xtrac na opravdu unikátní skříni, která vznikla na 3D tiskárně. Tento postup jim přitom umožnil přijít s topologickou, tedy tvarovou optimalizací. Nemáme tu tedy tradiční kužel s jedním velmi širokým a druhým velmi úzkým koncem, u kterého prostředkem prochází hřídel. Místo toho sekvenční automat připomíná spíše pohonnou jednotku s horizontálně položenými válci. Dle Czingeru tímto způsobem dokáže přenášet vyšší výkon a točivý moment při minimálních rozměrech.
Než ovšem budeme pokračovat dále, musíme si nejprve posvítit na hnací ústrojí. To je tvořeno 2,9litrovým osmiválcem twin-turbo, jenž produkuje 963 koní a 746 Nm. Kvůli tomu by logicky nemuselo docházet na jakékoli inovace, ostatně na světě existují daleko výkonnější agregáty. Nicméně tuto jednotku doplňují dva elektromotory na přední nápravě. Mimo to zde pak máme ještě jeden elektrický agregát ve formě generátoru. Celkově soustava produkuje 1 267 koní, což je více, než vůz váží (1 250 kg).
Hybridní systém je pak důvodem, proč Czinger mohl ustoupit od tradičního tvaru. Značka pak se společností Xtrac sáhla po dvouválcovém řízení ozubených kol, což jí umožnilo hladký přenos výkonu na přední kola od elektromotorů a na zadní od spalovací jednotky. Přeřazení z jedné rychlosti na druhou tak zabere méně než 0,1 sekundy, pročež je velmi blízko realitě udávané zrychlení vozu za 1,9 sekundy na stovku a za 15 sekund na třístovku. Na čtvrtmíli je pak Czinger za 8,1 sekundy.
Revoluční supersport, který byl navržen za pomoci umělé inteligence, již nyní drží dva rekordy pro produkční auta, a to na okruzích Laguna Seca a Circuit of the Americas. Těch značka dosáhla ještě předtím, než do hry zapojila novou převodovku. „Nemůžeme se proto dočkat, až pokoříme další,“ uvedl Lukas Czinger. Zajímavé to pak bude hlavně ve chvíli, kdy dojde na spárování nové skříně s výkonnější verzí hnacího ústrojí, jenž bylo naladěno na 1 369 koní.
Mimo to se máme dočkat ještě okruhové varianty, u které by pro změnu měla být snížena hmotnost na zhruba 1,2 tuny. Nejvyšší rychlost pak sice u tohoto provedení má klesnout „jen“ na 380 km/h, ovšem výrazně naroste přítlak. Již nyní přitom Czinger 21C dokáže při rychlosti 305 km/h produkovat dva tisíce kil. Jízda po stropě tak v jeho případě bude v podstatě brnkačka, ani se nebude muset pohybovat tak rychle...
Americký supersport dostal do vínku 2,9litrové hybridní ústrojí, na které nově bude navázána unikátní převodovka vyvinutá ve spolupráci s Xtracem. Díky tomuto kombu by vůz měl lámat jeden rekord za druhým. Foto: Czinger Vehicles
Zdroj: Czinger Vehicles
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 5 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 6 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 7 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 9 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva