Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Antipokrok: BMW M3 přijde o karbonový kardan. Vinen je obvyklý podezřelý
12.8.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Současné generace BMW M3 a M4 s ním přišly už při představení, sklidily za něj chválu a zákaznici jej dál chtějí. Přesto bude vyměněn za ocelový.
Nedávno jsme psali o tom, proč už auta nikdy nebudou taková, jaká byste je chtěli mít. Může to znít velmi negativisticky, faktem ale je, že o tom, co se ve vašem příštím autě objeví za technická i elektronická řešení, už léta nerozhodujete v prvé řadě vy. Automobilový průmysl je v extrémní míře svázán všemožnými regulacemi, které sice obvykle nediktují do detailu přesně, co může či nemůže být prodáváno, nastavují ale tak úzké mantinely, že prostor pro kreativitu konstruktérů a z ní vyplývající pestrost značně omezují.
Nemusíte věřit tomu, že to takto funguje, realitu tím ale nezměníte. Důkazem budiž poslední dopad tohoto stavu věcí, který je vpravdě bizarní a znamená přesný opak toho, o co by se i zmíněné regulace měly zasazovat - o pokrok.
BMW totiž právě oznámilo, že vozy M3 a M4 s modelovým rokem 2018 připraví o jeden z jejich výjimečných technických prvků - karbonový kardanový hřídel. A nahradí jej ocelovým. To zní skutečně bizarně, jako snaha vybavit v roce 2017 nákupní centra proutěnými košíky, ale opravdu se to stane. A důvod spočívá přesně v tom, co zmiňujeme výše.
Aby se M3 a M4 vešly s emisemi do požadovaných mezí, budou muset být od listopadu 2017 osazeny filtry pevných částic. Ty nyní budou i u benzinových motorů víceméně standardem, a tak BMW jen naskakuje do rozjetého vlaku, problém je ale v tom, že s tím v při vývoji auta nepočítalo. A protože filtr pevných částic není úplně malá věc, nevejde se do spodní části vozu i s poněkud objemnějším karbonovým kardanem.
Ten ocelový je prostorově o něco méně náročný, a tak bude použit právě takový. BMW říká, že tato změna „neovlivní vynikající jízdní vlastnosti a výkony”, ale to je samozřejmě nesmysl - kdyby to tak bylo, karbonový karban by nikdy nepoužilo a níže přiložený obrázek z někdejší prezentace této tehdy nové techniky nejlépe ukazuje, co „návrat k oceli” způsobí. Vozu jednak přibude hmotnost navíc kvůli těžšímu kardanu a samotnému filtru, především ale motor bude muset pracovat s těžším přenosovým ústrojím za klikovou hřídelí. A to na projevu auta nutně znát bude, pocitově i dynamicky.
Změna je pochopitelně zapříčiněna evropskými emisními pravidly, kvůli unifikaci výroby se ale dotkne celého světa. Pokud o ni tedy nestojíte, objednejte si své nové „eMko” co nejdříve, po letošním listopadu už nebude cesty zpět...
Tyto obrázky kardanu z plastu vyztuženého karbonovými vlákny jasně ukazují výhody i nevýhody tohoto řešení - ocelový kardan je zkrátka menší. Na posledním obrázku vidíte, o co všechno vůz změnou přijde...
M3 po lednovém faceliftu je poslední verzí, která ještě bude mít karbonový kardan
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 6 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před hodinou - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 2 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 4 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 5 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 13:04 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB