Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Audi přepřahá na 48V elektrický systém, fungovat má jako mikrohybrid
26.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Elektrický systém s napětím 48 V by mohl odlehčit tomu 12V. Fungoval by také jako mikrohybrid, takže start-stop by možná už nebyl platný jen na papíře.
V posledních letech jsou automobilky nuceny při vývoji nových aut plnit dva docela protichůdné úkoly - vlády si vymyslely limity emisí a vynucují jejich plnění, zákazníci naopak požadují spoustu výbavy, která jednak něco váží a jednak spotřebovává energii, kterou v konvenčním autě musíte vyrobit z benzínu nebo nafty. Audi na tento rozpor možná našlo řešení - 48voltový elektrický systém.
Podle Ingolstadtu začíná 12V systém dosahovat svých limitů, zejména v moderních autech s hromadou elektroniky. Zejména za chladného počasí údajně stávající baterie ve spolupráci s alternátorem přestávají stačit krmit veškeré vybavení automobilu. Audi tedy na konceptu RS5 TDI, kde se ukázal i elektrický kompresor, představilo systém pracující se čtyřnásobným napětím. A právě i kompresor je součástí tohoto elektrického systému.
Osmačtyřicetivoltová soustava v konceptu nenahradila stávající dvanáctivoltovou, je spíše jejím doplňkem. Motoru zůstal alternátor i baterie s 12 volty a přibyl transformátor na 48 V a malá lithium-ionová baterie. Vypadá to složitěji, ale idea je, aby 12V systém měl méně práce. 48 voltů totiž znamená menší průřezy kabelů a tedy menší ztráty a lehčí kabelové svazky.
Systém také údajně funguje jako mikrohybrid, tedy že 48V baterie slouží jako zdroj energie ve chvíli, kdy je motor vypnutý. Použití start-stopu by se tak mohlo rozšířit i na jízdu na volnoběh, protože 48 V lépe zvládne krmit všemožné posilovače řízení či brzd. Start-stop by se tak mohl stát efektivnějším, neustálé startování a zhasínání však moc neprospěje motoru.
Podle Audi jsou patrné také úspory paliva - pravděpodobně to hlavní, proč se o něco takového automobilka vůbec snaží. Snížení není markantní samo o sobě, ale nasbírá se. Jak udává Audi, kdybyste tankovali zhruba každých 480 kilometrů a jezdili se spotřebou průměrně 7,8 litru na 100 km, na každou nádrž byste prý ujeli skoro 25 km navíc. Není to moc, ale každý gram CO2 dolů znamená nižší cenu euroodpustků.

Elektrický systém s napětím 48 V by mohl odlehčit tomu 12voltovému
Elektřinou poháněný kompresor v konceptu Audi RS5 TDI byl také součástí 48V systému
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řidič elektromobilu dostal pokutu za příliš hlučný výfuk, i to je v roce 2025 možné. Policista o tom odmítal diskutovat
včeraŽádná AI: Reálně nabourané Bugatti Chiron na vrakovišti se hned tak nevidí, teď ho prodávají v aukci na díly
6.9.2025Existuje méně vhodné místo pro prodej „nejbělejšího bílého BMW”, než je Jihoafrická republika?
5.9.2025
Nejčtenější články
Bugatti postavilo pro jednoho ze svých nejlepších zákazníků auto, které už nikomu neprodá, pod kapotou má jinak zaříznutý motor
8.8.2025VW si musí připravit šrajtofli v nejnevhodnější moment, jeho miláček mezi akvizicemi právě prodělal 23 miliard za kvartál
8.8.2025Stellantis vrací do nabídky osmiválce způsobem, ze kterého se Tavares bude obracet ve svém manažerském hrobě
8.8.2025Honda po letech cválání na mrtvém koni říká, že mrtvý kůň možná nikam nedojede. Tomu se říká objev
8.8.2025„Dřevíčko”, manuál, motor V10. Naskytla se výjimečná šance koupit si kombík snů, existuje jen v pár kusech
8.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva