Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní

Nový třílitr TDI dostal kromě dvou turbodmychadel i elektricky ovládaný kompresor a odlehčené vnitřnosti. Na váze ukáže jen 192 kilogramů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní

28.5.2014 | Petr Prokopec | 11 příspěvků

Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nový třílitr TDI dostal kromě dvou turbodmychadel i elektricky ovládaný kompresor a odlehčené vnitřnosti. Na váze ukáže jen 192 kilogramů.

Pokud dnes přijde řeč na modely spadající pod koncern VW Group, pak víceméně pokaždé zamíříme do blízkosti rakouského jezera Wörthersee, kde se koná již 33. ročník tuningového srazu GTI. Na něm se mimo jiné představí koncepční roadster Volkswagenu, o tomto voze jsme však již hovořili v předchozím článku. Nově se podíváme na zoubek speciálnímu prototypu Audi RS5, který kupodivu nemá s danou akcí pranic společného, i když nemůžeme vyloučit, že se v Rakousku také objeví. Velké šance tomu ovšem nedáváme.

Důvodem je fakt, že vůz má pod kapotou novou generaci třílitrového šestiválce TDI. Tato pohonná jednotka váží pouhých 192 kilogramů, přičemž dorazit by měla již letos v létě, kdy pod kapotami faceliftovaných modelů A6 a A7 nabídne 218 a 272 koní. Kromě toho se ovšem chystá i verze naladěná na přibližně 380 koní a 750 Nm, která dorazí v příštím roce. Stane se přitom prvním „naftožroutem“ v motorovém prostoru modelů RS.

Stejně jako mnoho moderních turbodieselů je i tato pohonná jednotka vybavena dvoufázovým přeplňováním, kdy v nižších rychlostech vstupuje do hry malé turbodmychadlo, ve vyšších pak to větší. Aby přitom Audi zaručilo patřičný „odpich“, asistuje tomu menšímu rovněž elektricky ovládaný kompresor. Ten se pak stará hlavně o vhánění čerstvého vzduchu do sání malého dmychadla.

Fungovat má v pásmu do 3 000 otáček, poté jej elektronika odpojí. Zapojovat se přitom má hlavně po předchozím brzdění resp. ve výjezdech ze zatáček, kdy otáčky klesají do nižších sfér. E-kompresor má v dané chvíli pořádně „napumpovat” sání, a tak zatímco řidič stále ještě brzdí, motor již bude moci pracovat veškerým plnícím tlakem, které by mu jinak zajišťovalo malé dmychadlo.

Zajímavé přitom je, že inženýři Audi původně koketovali s turbodmychadly, které by přímo poháněl elektromotor. Tento způsob však kupodivu vedl ke zpomalení jejich práce. Nakonec tak bylo přikročeno k výše zmíněnému řešení, se kterým přicházejí také hřídele, písty a ojnice odlehčené o 20 kg. Díky tomu prý příď auta poměrně efektivně redukuje nedotáčivost.

Mimo to automobilka dodává, že i přes vysoký výkon nový dieselový motor nadále slibuje nižší spotřebu než benzinové agregáty. Zároveň nabídne i vyšší dojezd, což je prý ten pravý důvod, proč by na tuto pohonnou jednotku měli řidiči běžně si kupující modely RS slyšet. Uvidíme samozřejmě, jaké budou reálné prodeje - již nyní je prý ovšem jisté, že daný agregát zamíří i do supersportovní R8.


Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní - 1 - Audi RS5 TDI prototyp 01Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní - 2 - Audi RS5 TDI prototyp 02Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní - 3 - Audi RS5 TDI prototyp 03Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní - 4 - Audi RS5 TDI prototyp 04Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní - 5 - Audi RS5 TDI prototyp 05Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní - 6 - Audi RS5 TDI prototyp 06Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní - 7 - Audi RS5 TDI prototyp 07Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní - 8 - Audi RS5 TDI prototyp 08Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní - 9 - Audi RS5 TDI prototyp 09Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní - 10 - Audi RS5 TDI prototyp 10Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní - 11 - Audi RS5 TDI prototyp 11Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní - 12 - Audi RS5 TDI prototyp 12Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní - 13 - Audi RS5 TDI prototyp 13Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní - 14 - Audi RS5 TDI prototyp 14Audi RS5 TDI: prototyp prvního dieselového RS slibuje až 380 koní - 15 - Audi RS5 TDI prototyp 15
Nový vrcholný třílitrový diesel je testován pod kapotou Audi RS5. Objevit by se ovšem měl i v motorovém prostoru supersportu R8

Zdroje: Audi, Autocar

Petr Prokopec

Diskuze 11 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.