Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Automobilový expert vysvětlil, proč se Cybertruck pořád nevyrábí, Tesla se opět chytila do vlastní pasti
8.2.2023 | Petr Prokopec
Ne snad, že by americká automobilka proslula rychlým uváděním svých novinek do sériové výroby, v tomto případě ale přešlapuje na místě opravdu dlouho. Proč? Protože se rozhodla použít nerezovou ocel a nyní poznává, proč se tomu ostatní vyhýbají.
Pokud mluvíme o konstrukci aut, v posledních letech zmiňujeme především vysokopevnostní ocel, kterou doplňují další materiály jako hliník či třeba karbonovými vlákny vyztužené plasty. Obecně je však pro většinu lidí auto z plechu, tedy ze železa. Je proto otázkou, proč výrobci nesáhnou po nerezové oceli, která by dokázala zabránit jednomu z největších problémů narušujících dlouhověkost aut, a sice korozi. Jak nicméně v novém článku, který vyšel v The New York Times, vysvětluje automobilový veterán Jack Ewing, branže má hned několik podstatných důvodů, proč se tomuto materiálu vyhýbá.
Nerezová ocel jednak stojí daleko víc peněz než ta běžná, která je automobilkami využívána, neboť obsahuje chrom a další prvky jako nikl nebo molybden, po nichž je velká sháňka, a jsou tedy drahé. Zároveň má tendenci se vracet do původního tvaru, kvůli čemuž nemůže být použita třeba na blatníky a další části vozu, kde se vyžaduje především tvárnost. Kromě toho jsou zapotřebí speciální svařovací techniky. A je zde také problém s bezpečností, neboť nerezová ocel se na rozdíl od běžné při havárii příliš nedeformuje, což je v takovém momentě žádoucí.
Auto, které tímto způsobem neabsorbuje energii z nárazu, je totiž pro posádku značce rizikové - vypořádat se totiž musí s daleko větším záporným zrychlením, v podstatě tvrdším nárazem. Navíc panely karoserie nelze po incidentu tak jednoduše opravit. Lepší ochrana proti korozi je tedy vyvážena opravdu velkým množstvím negativ. K nim se pak přidává ještě designová nevýhoda. Jelikož totiž nerezovou ocel nelze tak snadno ohýbat, na to by byly třeba opravdu výkonné a tedy velmi drahé lisy, pak jsou jednotlivé panely zcela ploché.
Tím se dostáváme k Tesle Cybertruck, jenž vypadá jako auto, které nakreslily malé děti. Dáno je to právě využitím nerezové oceli, se kterou chtěl Elon Musk znovu posunout technologické hranice. Ovšem stejně jako nejednou předtím se i tentokráte chytil do vlastní pasti. Právě to je dle Ewinga důvod, proč se elektrický pick-up nevyrábí a nebude vyrábět ani čtyři roky po premiéře, Musk sice rozjetí produkce nejdříve na konci letošního roku. A Musk a sliby...
I kdyby ale nakonec letos pár kusů vzniklo, masová produkce stejně dříve jak v příštím roce neodstartuje. Otázkou pak je, jak tomu bude se skutečným zájmem. Na sklonku loňského listopadu měla Tesla mít na kontě více než 1,6 milionu předobjednávek, ty ovšem lidé učinili ve víře, že Cybertruck bude startovat okolo 40 tisíc dolarů (cca 884 tisíc Kč). Něco takového je však i s ohledem na použití nerezové oceli nereálné. Ostatně běžný Model 3 je k mání od 43 490 USD (961 tisíc Kč).
„Tesla si myslí, že dokáže vyřešit jakýkoli problém a že se nemusí od nikoho učit. Poté ale zůstane zaseknutá v rohu,“ velmi výstižně shrnul počínání značky Raj Rajkumar, profesor techniky na Carnegie Mellon University. Stejně jako on jsme pak zvědavi, jak se automobilce povedlo vyřešit výše zmiňované potíže s netradičním materiálem. Pokud ale Tesla i tentokrát zafunguje jako obvykle, pak problémy bude řešit za pochodu. A ještě o nich hodně uslyšíme...
Důvodem, proč Cybertruck vypadá tak, jak vypadá, je použití nerezové oceli. Té se tradiční automobilky vyhýbají, k čemuž mají mnoho důvodů. Musk však chtěl znovu posunout technologická měřítka, což se značce zrovna nevyplatilo. Foto: Tesla
Zdroj: The New York Times
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 24 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejčtenější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
28.3.2024 - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
28.3.2024 - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
28.3.2024 - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
28.3.2024 - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
29.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz