BMW zažádalo o patent na motor W3. V čem jej chce použít?

Tříválec uspořádaný do W není úplně nápad BMW, užší úhel sevření a příčná zástavba však ano. Je to velké asi jako motor V2. Dočkáme se unikátního cruiseru?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

BMW zažádalo o patent na motor W3. V čem jej chce použít?

13.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

BMW zažádalo o patent na motor W3. V čem jej chce použít?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tříválec uspořádaný do W není úplně nápad BMW, užší úhel sevření a příčná zástavba však ano. Je to velké asi jako motor V2. Dočkáme se unikátního cruiseru?

Jako motorku značky BMW si většinou představíme buď silniční stroj s řadovým, nebo terénní motorku s plochým motorem. Ještě donedávna ale BMW vyrábělo i cruisery, ale před nějakými deseti lety od toho upustilo. Nyní se podle nové žádosti o patent může zdát, že se roztočená vrtule chce do tohoto odvětví trhu vrátit.

Mohli by použít vidlicový dvouválec, jako to dělá největší hráč na tomto poli Harley Davidson, ale to by nesměli být Němci. Nikoliv, místo osvědčených řešení zažádali o patent na hned dvě verze motoru W3. Ano, tříválce uspořádaného do W. A ještě k tomu je na některých patentových obrázcích vidět rozvod OHV, tedy zdvihátka, a snad i žebra vzduchového chlazení.

Ony dvě verze mají obě jednu klikovou hřídel, ale každá má válce rozložené trochu jinak. První varianta má každý píst na vlastní části klikové hřídele a válce jsou uspořádané do něčeho, co připomíná vějíř. Druhá varianta má dva písty na jedné části klikové hřídele a třetí píst, při pohledu ze strany umístěný uprostřed, je oddělený. Podle popisu, dodaného k žádosti o patent, je výhodou těchto motorů, že se může snadno měnit úhel, který válce svírají.

BMW také píše, že toto je zcela nový typ motoru W3, ale poskládat tři válce do W není tak úplně německý nápad - v minulosti s něčím takovým koketovaly i další značky. I dokumentace od BMW zmiňuje motor Feuling W3, se kterým kdysi přišel Harley Davidson. Ten ale měl mezi krajními válci úhel 90°, což znamenalo dost velké nároky na prostor. Úhel W3 od BMW však je o 65° do 75°, čímž se tento motor rozměry přibližuje vidlicovému dvouválci. A také italská firma Moto Guzzi v roce 1982 postavila tříválec tohoto typu, jenže byl umístěný podélně, takže krajní válce dost trčely ven. Motory BMW jsou konstruovány na příčnou zástavbu.

Samozřejmě je možné, že si BMW pouze zažádá o patent a žádnou motorku s tímto unikátním motorem neuvidíme. V takovém případě by ale bylo dost zbytečné o onen patent vůbec žádat. Není tak vyloučeno, že se během příštích pár let Mnichov vrátí do světa cruiserů s motorem, který jinde nenajdete.


BMW zažádalo o patent na motor W3. V čem jej chce použít? - 1 - bmw motorrad w3 patent 1 01BMW zažádalo o patent na motor W3. V čem jej chce použít? - 2 - bmw motorrad w3 patent 1 02
BMW zažádalo o patent na motor W3. V čem jej chce použít? - 3 - bmw motorrad w3 patent 1 03BMW zažádalo o patent na motor W3. V čem jej chce použít? - 4 - bmw motorrad w3 patent 1 04
Jeden z patentů má vějířovité uspořádání...

BMW zažádalo o patent na motor W3. V čem jej chce použít? - 5 - bmw motorrad w3 patent 2 01BMW zažádalo o patent na motor W3. V čem jej chce použít? - 6 - bmw motorrad w3 patent 2 02BMW zažádalo o patent na motor W3. V čem jej chce použít? - 7 - bmw motorrad w3 patent 2 03BMW zažádalo o patent na motor W3. V čem jej chce použít? - 8 - bmw motorrad w3 patent 2 04
... druhý je jakousi obohacenou V2

Zdroje: Jalopnik Lanesplitter, Autoblog

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.