Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Číňané odhalili detaily ke svému novému, skoro 300koňovému boxeru. S takovým motorem přichází v roce 2025
před 2 hodinami | Petr Prokopec
Není až tragikomickým otočením zápletky, hotovým zvratem v avizovaném ději, když největší čínská automobilka přijde v době, kdy v Evropě potíráme spalovací motory ve jménu boje s Číňany, právě s novým spalovacím motorem docela neobvyklé koncepce?
Za první letošní půlrok prodal BYD po celém světě 2,146 milionu nových aut. Ve srovnání se stejným obdobím loňska jde o 33procentní nárůst, přičemž čínská automobilka předpokládá, že k silvestrovské půlnoci bude mít na kontě 4,6 milionu prodaných vozů. Znovu se tak bude řadit mezi největší automobilové giganty světa, jakkoli k vytažení šampaňského asi nedojde. BYD totiž původně předpokládal, že letošní rok zakončí s 5,5 miliony prodaných aut na kontě, ve druhém pololetí ale začala ve své domovině ztrácet.
Právě to je důvod, proč Číňané začínají masivně expandovat do celého světa, Evropu nevyjímaje, kde do konce roku chtějí mít okolo tisíce prodejních míst. Zároveň se pustili do vývoje techniky, která sice na první pohled může být okrajová, ovšem s jakou si vydupou vážnost a následně i podpisy stále většího množství zákazníků na kupních smlouvách. Letos se tak kupříkladu vedle Porsche a Subaru stali výrobci plochých motorů, přičemž dvoulitrový boxer je jejich vlastní konstrukce. A právě o této jednotce si nyní můžeme říct o něco víc.
Motor je zatím určen pro luxusní sedan YangWang U7, kde bude mít primárně za úkol výrobu elektřiny pro čtyři elektrické jednotky. Každá z nich produkuje 325 koní, celkově jich pak soustava nabídne 1 305. Boxer sám o sobě pak byl naladěn na 276 koní a 380 Nm, a protože je součástí plug-in hybridního systému, není to tedy jen range extender, může být využit i k roztáčení kol. Kdy přesně mu to bude dovoleno, BYD neupřesnil, při kapacitě baterií jen 52,4 kWh se ale moc flákat nebude.
Vedle nich dostal YangWang U7 do vínku také 60litrovou nádrž čistě na benzin, dle čínského cyklu CLTC by tak měl na jeden zátah zvládnout 1 000 km. Co se dynamiky týče, zrychlení z klidu na stovku má proběhnout za 2,9 sekundy při plném nabití baterií, po poklesu kapacity energie se ovšem akcelerace natáhne na 4,1 s. Chytrá elektronika vozu má přitom v závislosti na stavu baterií regulovat výkon boxeru, aby byl provoz auta co nejefektivnější.
Je překvapivé, že BYD přistoupil k vývoji zcela nového motoru zrovna takového typu, neboť automobilka již má k dispozici několik vlastních řadových jednotek. To je ale nakonec jen ukázka toho, co si dnes Číňané mohou dovolit - v Evropě výrobci šetří na každé prkotině, aby jejich auta nestála pět milionů, ale „jen” dva, zatímco v Číně si mohou dovolit být takto rozmarní. Navíc s technikou, kterou v Evropě zašlapáváme jako neperspektivní mj. s odkazem na Čínu.
Technici značky se inspirovali u Porsche a Subaru, které si na motorech s protiběžnými písty do značné míry udělaly jméno, a doufají, že tím chytí u srdce pár náročných kupců. Architektura motoru byla v tomto případě pro využití v rámci hybridního pohonu, jak už ale padlo, motor přesto dokáže s autem hýbat samostatně.
Nebyl to ale jen rozmarný krok. Oproti řadovým čtyřválcům BYD s boxerem dosáhl snížení těžiště, asi největším úspěchem čínského motor má být jeho velmi tichý chod. Automobilka uvádí, že na neutrál nebo při při slabém sešlápnutí plynu má jednotka produkovat jen o jeden decibel více hluku než elektromotory. Ceny U7 s plochým čtyřválcem pod kapotou pak v Číně startují na 628 tisících juanech neboli na 1,85 milionu korun, v případě příchodu do Evropy ale jistě dojde na zdražení.




Číňané detailněji představili svůj nový motor, plochý dvoulitrový čtyřválec. Kdo by to od nich v roce 2025 čekal? Foto: BYD






Pro vývoj takového motoru se rozhodli už pro jeho prestiž a výjimečnost, také se ale snáz vejde pod nízkou kapotu sedanu YangWang U7 a dokáže být i tichý. Foto: BYD
Zdroj: BYD
Bleskovky
Řidič to při jízdě 150 km/h městem napálil do cihlového domu. Přežil, spolujezdec o 25 metrů dál též, jeho auto ne, řidičák ne, svoboda ne
včera
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
25.11.2025
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Iannone ve WSBK 2026 za tým Cainam Racing 10:00
- COMPOS s Vostatkem a Königem včera 20:20
- Testy Superbike a Supersport v Jerezu - 1. den včera 17:55
- Testy Moto2 v Jerezu - i se Salačem včera 10:00
- Testy Moto3 v Jerezu včera 09:00
Nejnovější články
Číňané odhalili detaily ke svému novému, skoro 300koňovému boxeru. S takovým motorem přichází v roce 2025
před 3 hodinami
Audi se vysmálo zákazníkům. Říká, že jim naslouchá v momentě, kdy po letech marných nářků točí hodinové filmy o chybách jeho aut
před 5 hodinami
Zákaz spalovacích motorů bude zrušen, není alternativy. „Nebo tu chcete všechno pohřbít?” ptá se šéf BMW
včera
Je opravdu zlé, když technici Porsche adorují 2,2tunový nesmysl konkurence, aby snáz prodali ten svůj
včera
Poslední nové BMW s tlačítky v interiéru a displejem menším než Afrika končí, zůstane po něm jen prázdnota
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 11.27. 11:00 - pavproch
- VZKAZY 11.27. 09:18 - spooon
- dopsání pneu do TP 11.27. 05:02 - pumr
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.26. 21:59 - jerry
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.26. 15:28 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.26. 15:23 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.26. 15:21 - HondaMan
- BMW Divize 11.26. 13:25 - Vrooom
