Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Co mají společného Koenigsegg Regera a „obyčejná” Honda Accord?
7.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Člověk by čekal, že masově vyráběné auto a hypersport pro hrstku vyvolených budou spojovat ledy čtyři kola a volant. Jenže není tomu tak.
Současná Honda Accord je u nás bohužel už chvili nedostupný model. Litovat je čeho, tento vůz se dostal do desítky nejlepších aut podle magazínu Car and Driver a pohonné ústrojí její hybridní verze získalo ocenění jako jeden z deseti motorů roku 2017 podle Wards Auto, takže špatné auto to být nemůže. Zároveň to jistě není ani sen automobilového nadšence, náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained ale našel aspekt, který zaujal i nás, lidi zblázněné do aut - hybridní pohonné ústrojí Accordu je podobné tomu v Koenigseggu Regera.
Samozřejmě nečekejte osmiválec a tisíc koní, podobný je tu „jen” princip. Stejně jako v Regeře, jejímž svébytným pohonem jsme se zabývali už kdysi, i v Accordu může spalovací motor pohánět přímo kola vozidla, ač nemá žádnou převodovku. Zařízení, které něco takového umožňuje v Regeře, je hydraulická spojka, principielně podobná uzamykatelnému hydrodynamickému měniči točivého momentu ve standardní automatické převodovce.
Accord Hybrid sází na trochu jiné řešení. Používá tzv. „overdrive clutch”, českým ekvivalentem budiž „rychloběžná spojka”. Je to v podstatě vícelamelová spojka, která obchází elektrické pohonné ústrojí a posílá přes sérii ozubených kol výkon přímo do diferenciálu a odtud dále na kola. Mechanický pohyb motoru se tak zbytečně nemění na elektřinu a pak zpátky na mechanický pohyb.
Není tomu tak ale vždy. Při jízdě nižší rychlostí pohání výstupní hřídel motoru generátor, který vyrábí elektřinu. Ta pohání elektromotor, který přes protiběžnou hřídel s finálním převodem 3,421 pohání diferenciál a tím kola vozidla, anebo z generátoru proudí přímo do baterie. Accord je „normální” hybrid, nikoliv plug-in hybrid, takže moc velkou baterii nemá, ale kousek čistě na elektřinu jet můžete.
Když vjedete na dálnici a řídící elektronika uzná otáčky kol dostatečně vysoké na to, aby mohla být pevně spojena s motorem, sepne rychloběžnou spojku a motor pohání přímo kola. I v tomto případě proudí výkon přes protiběžnou hřídel a její převod 3,421, takže výsledný převodový poměr z motoru na kola je 2,75. To je velmi podobné šestému kvaltu u konvenčního Accordu, jehož výsledný převodový poměr je 2,82, a - spíš asi shodou náhod - i výslednému převodovému poměru Koenigseggu Regera, který činí 2,85.
Všimněte si, že rychloběžná spojka otáčí protiběžnou hřídelí přes elektromotor, vyvedený na tabuli na videu zelenou barvou. Trochu jinak zelené šipky značící proudění elektřiny vedou obousměrně mezi baterií a tímto elektromotorem, takže i jím je možné vyrábět elektřinu, a to právě když je rychloběžná spojka sepnuta. Na videu se dozvíme, že i v dálničních rychlostech umí Accord Hybrid vypnout motor, rozpojit rychloběžnou spojku a jet jen na elektřinu.
Je to jednak pozoruhodné technické řešení, pochopitelně, ale jak říká s úsměvem Jason - pokud zrovna nemáte 50 milionů Kč, na které Regera přibližně přijde a chcete přitom hybrid bez převodovky, nemusíte si kupovat Koenigsegg. Něco velmi podobného dostanete i v Hondě Accord. Pravda, ani k té se u nás nedá dostat tak jednoduše jako třeba ke Škodě Superb, ale dovézt ji z USA a přihlásit ji zde k provozu není zase takový problém. Rozhodně ne tak velký, jako vydělat desítky milionů na Regeru...



Takhle funguje pohonné ústrojí Accordu Hybrid dle grafiky Hondy a hlavně nákresu Jasona Fenskeho
A takto pohonné ústrojí Regerdy dle schemat Koenigseggu
U nás se Honda Accord bohužel neprodává, ale klidně si ji můžete nechat dovézt
Koengisegg Regera asi nebude problém koupit kdekoli, problém bude jej zaplatit...
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
před 9 hodinamiFascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025
Nejnovější články
Ojeté elektromobily propadají u německých STK, jeden je dokonce nejhorší ze všech aut
před 4 hodinamiPosedlost VW nezná mezí. Firma je prý „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému zakázali vstup do USA
před 6 hodinamiElektromobily přišly o další umělou a vpravdě nesmyslnou výhodu, jejich koupě dává ještě menší smysl
před 7 hodinamiUž se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
před 9 hodinamiVW zkouší okouzlit zákazníky tím, že je nechá každý měsíc znovu platit za výkon, který jim už jednou prodal z výroby
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva