CRS: nový typ automatu připomíná CVT, ideálně prý sedne elektromobilům

(+ video) Původně byl tento variátor vyvinut pro cyklisty. Jeho digitálně ovládaná hydraulická pumpa ale prý sedne i vozům, motorkám či dokonce lodím.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

CRS: nový typ automatu připomíná CVT, ideálně prý sedne elektromobilům

6.9.2013 | Petr Prokopec | 4 příspěvky

CRS: nový typ automatu připomíná CVT, ideálně prý sedne elektromobilům

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Původně byl tento variátor vyvinut pro cyklisty. Jeho digitálně ovládaná hydraulická pumpa ale prý sedne i vozům, motorkám či dokonce lodím.

Vztahy cyklistů a motoristů asi není třeba nějak zvlášť komentovat, jedna skupina nemá v lásce druhou a naopak. V případě Holandska ovšem velmi snadno může dojít k jejich splynutí. Přeci jen, země tulipánů je rovnou plackou, která k cyklistice jen vybízí a tamní vláda ji navíc podporuje výraznou měrou. Proto tam dost možná za pár let počet jízdních kol převáží počet automobilů.

Proč zde ale hovoříme zrovna o jedné stopě, když nadpis článku sedne spíše ke dvěma stopám? Z prostého důvodu. Skupinka čtyř holandských nadšenců se původně pustila do vývoje systému řazení pro jízdní kola, jehož principem je zvětšování či zmenšování průměru soukolí, na němž je ukotven řetěz. Tým však nakonec zjistil, že technologii zvanou CRS (Controlled Rotation System) lze velmi snadno aplikovat také na automobily.

Zatímco původní snahou bylo zamezení zranění při přeskakování řetězu mezi jednotlivými ozubenými koly, novým záměrem je redukce nákladů při výrobě i během činnosti. Snížena navíc bude i hmotnost vozidla, neboť technologie CRS prý nepotřebuje žádné těžké komponenty. Místo toho spoléhá na digitálně ovládanou hydraulickou pumpu, která pouze roztahuje či stahuje soukolí, na němž je řemen uchycen.

Do značné míry tak technologie CRS připomíná CVT, převodovku s plynule měnitelným převodem. Tento automat je však o trochu komplexnější, neboť vychází ze dvou kónusů, jež jednotlivé převody upravují smrskáváním jednoho a roztahováním druhého. Jde tak o lehce odlišný a hlavně prostorově náročnější systém.

Podle vývojového týmu by přitom převodovka CRS měla být ideálem pro elektromobily, neboť ty mohou díky točivému momentu dostupnému od nulových otáček mnohem lépe fungovat na konstantní bázi. To jinými slovy naznačuje, že daná technologie asi nebude z nejrychlejších.

Zároveň má ale CRS majitelům takto vybavených automobilů (ale i motocyklů, lodí či větrných mlýnů) výrazně snížit výdaje, neboť sytém prý nevyžaduje žádné lubrikanty ani údržbu. Na jeho reálné zakomponování do automobilu jsme tedy opravdu zvědavi.


CRS: nový typ automatu připomíná CVT, ideálně prý sedne elektromobilům - 1 - Prevodovka CRS 01CRS: nový typ automatu připomíná CVT, ideálně prý sedne elektromobilům - 2 - Prevodovka CRS 02CRS: nový typ automatu připomíná CVT, ideálně prý sedne elektromobilům - 3 - Prevodovka CRS 03CRS: nový typ automatu připomíná CVT, ideálně prý sedne elektromobilům - 4 - Prevodovka CRS 04CRS: nový typ automatu připomíná CVT, ideálně prý sedne elektromobilům - 5 - Prevodovka CRS 05
Nová převodovka CRS vznikla nejprve kvůli cyklistům. Na jejím designu je to jasně patrné

Zdroje: CRS, MotorAuthority

Petr Prokopec

Diskuze 4 příspěvky

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.