Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
CRS: nový typ automatu připomíná CVT, ideálně prý sedne elektromobilům
6.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Původně byl tento variátor vyvinut pro cyklisty. Jeho digitálně ovládaná hydraulická pumpa ale prý sedne i vozům, motorkám či dokonce lodím.
Vztahy cyklistů a motoristů asi není třeba nějak zvlášť komentovat, jedna skupina nemá v lásce druhou a naopak. V případě Holandska ovšem velmi snadno může dojít k jejich splynutí. Přeci jen, země tulipánů je rovnou plackou, která k cyklistice jen vybízí a tamní vláda ji navíc podporuje výraznou měrou. Proto tam dost možná za pár let počet jízdních kol převáží počet automobilů.
Proč zde ale hovoříme zrovna o jedné stopě, když nadpis článku sedne spíše ke dvěma stopám? Z prostého důvodu. Skupinka čtyř holandských nadšenců se původně pustila do vývoje systému řazení pro jízdní kola, jehož principem je zvětšování či zmenšování průměru soukolí, na němž je ukotven řetěz. Tým však nakonec zjistil, že technologii zvanou CRS (Controlled Rotation System) lze velmi snadno aplikovat také na automobily.
Zatímco původní snahou bylo zamezení zranění při přeskakování řetězu mezi jednotlivými ozubenými koly, novým záměrem je redukce nákladů při výrobě i během činnosti. Snížena navíc bude i hmotnost vozidla, neboť technologie CRS prý nepotřebuje žádné těžké komponenty. Místo toho spoléhá na digitálně ovládanou hydraulickou pumpu, která pouze roztahuje či stahuje soukolí, na němž je řemen uchycen.
Do značné míry tak technologie CRS připomíná CVT, převodovku s plynule měnitelným převodem. Tento automat je však o trochu komplexnější, neboť vychází ze dvou kónusů, jež jednotlivé převody upravují smrskáváním jednoho a roztahováním druhého. Jde tak o lehce odlišný a hlavně prostorově náročnější systém.
Podle vývojového týmu by přitom převodovka CRS měla být ideálem pro elektromobily, neboť ty mohou díky točivému momentu dostupnému od nulových otáček mnohem lépe fungovat na konstantní bázi. To jinými slovy naznačuje, že daná technologie asi nebude z nejrychlejších.
Zároveň má ale CRS majitelům takto vybavených automobilů (ale i motocyklů, lodí či větrných mlýnů) výrazně snížit výdaje, neboť sytém prý nevyžaduje žádné lubrikanty ani údržbu. Na jeho reálné zakomponování do automobilu jsme tedy opravdu zvědavi.
Nová převodovka CRS vznikla nejprve kvůli cyklistům. Na jejím designu je to jasně patrné
Zdroje: CRS, MotorAuthority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 10 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 11 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB