Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Další značka odmítá vsadit vše na elektromobily, ukázala nový lehký, výkonný a úsporný spalovací motor
18.1.2023 | Petr Prokopec
Představa, že za pár let budou všichni vesele kupovat drahá a špatně použitelná elektrická auta, je tak neuvěřitelně hloupá, že je skoro nepochopitelné, že jí ještě někdo věří. Paradoxem budiž, že Číňané mezi takové nepatří.
V posledních pár letech hned několik velkých automobilek zveřejnila data, ke kterým prý ukončí výrobu spalovacích aut. Řada dalších výrobců pak oznámila, že současné varianty benzinových a dieselových jednotek jsou těmi posledními svého druhu. Oddělením stojícím za jejich vývojem byl totiž seškrtán rozpočet, případně rovnou došlo na jejich rozpuštění. Z těchto kroků by tak veřejnost snadno mohla nabýt dojmu, že masová elektromobilita je skutečně již za rohem a žádná značka již s ničím jiným ani nepočítá.
Že to tak snadné nebude, nemusíme rozumným lidem připomínat. Výjimky existují, takové BMW nebo Toyota sázku na jednu kartu odmítají, paradoxně se k nim ale nejčastěji přidávají automobilky z míst, kde by na poroučení větru dešti měli být zvyklí. Důkazem budiž i čínské Chery, které též kráčí jiným směrem. Tato automobilka na sklonku prosince zahájila výrobu zcela nového 1,5litrového přeplňovaného čtyřválce s interním označením G4G15. Ve srovnání se stávající jedna-pětkou, jejíž výkon se v závislosti na trhu a voze pohybuje okolo 150 koní, došlo na snížení hmotnosti o 30 procent. Zároveň pak byl o 10 procent navýšen točivý moment v nízkých a středních otáčkách, zatímco spotřeba klesla o 12 procent.
Pohonná jednotka pracuje na bázi Millerova cyklu, přičemž disponuje dvoubodovým vstřikováním paliva či separátním chlazením pro blok i hlavu válců. Zmínit lze i duální termostat či recirkulaci výfukových plynů. O výkonu se Číňané bohužel již nezmiňují, velmi pravděpodobně však nadále půjde o nějakých 150 koní. Se zlepšením jízdní dynamiky nicméně lze počítat, a to v důsledku onoho navýšení točivého momentu. A vlastně i onoho snížení hmotnosti.
Chery již oznámilo, že vozy osazené touto jednotkou začne vyrábět od letošního druhého čtvrtletí. Žádné datum spojené s jeho koncem nicméně již Číňané neuvedli. Ostatně s něčím takovým nepočítá ani tamní vláda, a to přesto, že Říše středu je největším odbytištěm pro bateriová auta. Nejinak je tomu pak v Africe či Latinské Americe. Ve finále je tedy touha po jediném zdroji pohonu spojena pouze s Evropou a některými státy USA. Tedy s relativně malou částí světa.
S první generací jednotek Chery vyrukovalo v roce 1997, s druhou pak o osm let později a se třetí v roce 2019. V mezičase značka ze své domoviny expandovala do Států, Turecka, Německa, Japonska a dalších více než 80 zemí. Automobilka navíc počítá s další expanzí, dobyté kóty pak rozhodně nehodlá opustit. Právě proto ovšem pokračuje i s vývojem jednotek, ze kterých se pomalu celému Bruselu ježí chloupky na krku.
Přesně toto je důvod, proč je evropskému automobilovému průmyslu stále více prorokován kolaps. Místní, jednostranně zaměření výrobci totiž nezvládnou v zahraničí obstát, nikoli jen kvůli omezené nabídce, která nebude odpovídat potřebám zákazníků, ale rovněž i z toho důvodu, že své produkty budou vyrábět s pomocí nesmyslně drahých energií a vstupů vůbec. Na nějaké emisní povolenky přitom třeba v Africe nikdo není zvědavý. Ještě je stále čas takové směřování změnit, k tomu ovšem nejen v Bruselu chybí jakákoli vůle.


Nový 1,5litrový agregát G4G15 ve srovnání s předchůdcem nabízí o 10 procent vyšší točivý moment a o 12 procent nižší spotřebu. Zároveň je také o 30 procent lehčí. Autům s takovými pohony patří přinejmenším nejbližší budoucnost. Foto: Chery
Zdroj: Chery
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 7 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Devastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 2 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 3 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 5 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 6 hodinamiSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 05.11. 13:03 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 08:38 - GeneHawkins
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch