Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Auta dnes používají víc typů brzd, než si myslíte. Zde je všech 7 druhů a jejich + i -
22.7.2018 | Petr Prokopec
Brzdy patří k autu stejně samozřejmě jako motor nebo kola a většina lidí bude vědět, co to je kotoučová brzda. Evoluce ale došla daleko a všechny používaných typů je dnes hodně.
Nejspíše každý motorista dobře ví, že automobil nemá jen volant, sedadla, kola či motor, ale také brzdy. Řada lidí pak dovede popsat i princip jejich fungování, který dnes u naprosté většiny aut spočívá v tlaku třmenu na brzdovou destičku směrem k otáčejícímu se kotouči. Ten je napojen na kolo, jeho zpomalením je zpomaleno i kolo a tím celý vůz.
Právě kotoučovými brzdami jsou dnes osazeny prakticky všechny moderní vozy, byť v případě některých levných vozů je stále možné vzadu ještě narazit na ty bubnové, u kterých jsou čelisti přitlačovány na vnitřní plochu bubnu. Kromě toho pak byly ještě na počátku 20. století používány brzdy špalíkové, u nichž pro změnu docházelo k zastavení vozů přitlačením špalíku na povrch kola - něco takového možná ještě pamatujete ze starých bicyklů, v posledních dekádách už se to nepoužívá ani u nich.
My se s ohledem na současné trendy podržíme kotoučových brzd, na které si posvítíme o trochu více. Nejsou totiž brzdy jako brzdy. Někdo sice ví o tom, že existují jejich různé typy, ovšem již nedokáže vysvětlit, čím a proč se navzájem liší. Následující řádky vás do jejich tajů ve stručnosti zasvětí, ostatně vždy tu jde hlavně o teplo a jeho odvod.
Monolitické brzdy

Na nejjednodušším typu kotoučových brzd, který si můžete koupit, do značné míry není nic špatného. Jsou levné na výrobu i levné na pořízení, svou práci pak odvádějí spolehlivě. Nicméně je třeba si uvědomit, že při brzdění dochází k přeměně kinetické energie na teplo, jež samozřejmě účinky brzd ovlivňuje - pokud jsou kotouče a destičky přehřáté, zastavíte jen stěží. Zapotřebí je proto co nejlepší odvod tepla, monolitické brzdy jej ale řeší jen na povrchu, takže nejrychleji ztrácí účinek a jsou nejvíce náchylné k pokroucení.
Vnitřně chlazené brzdy
Přesunout se můžeme k trochu dražšímu typu, který ovšem na první pohled z boku vypadá stejně jako monolitické brzdy. Jakmile se ale podíváte zpříma, zjistíte, že kotouč je dvojitý. Uvnitř jsou dutiny sloužící k odvodu tepla. Původně šlo o zcela rovné kanálky, časem ovšem došlo k evoluci, která přinesla hlavně větší odolnost vůči prasknutí. K tomu jsou už kvůli své „vícedílnosti” náchylné více než ty monolitické.
Odvrtávané brzdy
U brzd s vnitřním chlazením je sice již relativně dobře vyřešen odvod tepla, nicméně ve chvílích, kdy se destičky třou o kotouče, dochází k uvolňování různých plynů i mikročástic. Na kotouči tak vzniká vrstva usazenin, díky které není tlak destičky dostatečný. Jinak řečeno tím brzdy tzv. vadnou. Pomocí vyvrtaných děr je tento problém eliminován. Zároveň tím dochází také k redukci hmotnosti kotouče, negativem je ovšem i zhoršená pevnost. Je proto třeba kvalitnějších materiálů, což se následně projevuje na cenách a beztak menší životnosti.
Drážkované brzdy
Na stejný problém, o kterém jsme hovořili výše, se zaměřuje i tento typ brzd, řeší jej ovšem jinak. Místo děr zde máme pouze drážky, které nenarušují celistvost kotouče. Ten je pak mnohem odolnější vůči prasklinám. Drážky zároveň odvádějí nečistoty, i zde je ovšem jedna stinná stránka, a tou je výraznější opotřebení destiček. Dodat pak lze, že ony drážky mohou mít různý tvar od rovných až po zakroucené.
Jamkovité brzdy
Může se zdát, že tyto brzdy jsou kombinací předchozích dvou typů, ve skutečnosti tomu tak ale není. Drážky tu sice zůstávají, doplněny ovšem nejsou otvory skrze kotouč, nýbrž pouze jamkami. Ty zde snižují opotřebení brzdových destiček. Tyto brzdy jsou přitom doporučovány hlavně pro velká sportovní SUV, kde se kombinuje vysoký výkon i vysoká hmotnost.
Vlnkové brzdy
Pohled na brzdový kotouč Audi nám jasně odhaluje, čím se tyto brzdy liší od již představených. Máme tu sice princip vnitřního chlazení, stejně jako odvrtávání, unikátem je ovšem centrální část. Ta je rovněž proděravěna, stejně tak se zde ale vyskytují zvlněná žebra. Daná koncepce se již roky používá ve světě motocyklů, u čtyř kruhů ji přesunuly ke čtyřem kolům po odkoupení Ducati. Výhodou je přitom hlavně nízká hmotnost a výborný odvod tepla.
Karbonové a karbon-keramické brzdy
Jsme v samotném závěru, a to u kotoučů, kde ocel byla nahrazena kompozitními materiály. Zredukováno tím bylo množství plynů i částic vznikajících během tření, dále jsou brzdy odolnější vůči vyšším teplotám. Je zde proto menší pravděpodobnost jejich deformace, prodlužuje se jejich výdrž a ani ve velmi výkonných silničních autech je nezažijete vadnout. Spíše naopak - čím více je zahřejete, tím lépe budou brzdit. Dalším bonusem je mnohem nižší neodpružená hmotnost, jež přispívá akceleraci, deceleraci, ovladatelnosti i redukci spotřeby.
Nevýhoda je pak důvěrně známá a souvisí s cenou, jež i po letech evoluce stále šplhá do statisíců a nebývá to jednorázová investice. Byť někteří výrobci na ně poskytují doživotní záruku, není výjimečné, když si na intenzivně používaném výkonném autě (na jiných ostatně ani nemají smysl) vyžádají výměnu po pár desítkách tisíc km. I nová sada kotoučů a desek vyjde na šestimístnou částku.
Zdroj: Car Throttle
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Lahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
před 8 hodinamiNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 9 hodinamiŠéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
včeraNový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
včeraNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva