Elektromobil na benzin? A vlastně proč ne

I zdánlivě nesmyslná automobilová řešení mohou dávat smysl. Stačí jen, když se na ně přestaneme dívat jako na spásu planety.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Elektromobil na benzin? A vlastně proč ne

18.12.2011 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Elektromobil na benzin? A vlastně proč ne

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

I zdánlivě nesmyslná automobilová řešení mohou dávat smysl. Stačí jen, když se na ně přestaneme dívat jako na spásu planety.

Pojede jako z praku, s neomezeným dojezdem

Dovolte mi být trochu idealistou, realita ale nebude o moc horší. S celkovým výkonem kolem 800 koní a hmotností pod 1 600 kg bude toto auto zrychlovat z 0 na 200 km/h pod 12 sekund a nebude při tom mít žádný problém s trakcí. Čtyři elektromotory, jeden pro každé kolo, z něj udělají tu nejlepší čtyřkolku, jaká může existovat. Většinu brzdění obstarají elektromotory, což zajistí lepší provozní efektivitu nejen z hlediska spotřeby energie, ale i nákladů na brzdový materiál. S 800 koňmi by si vůz mohl sáhnout na nějakých 350 km/h maximální rychlosti, na což není taková trojka stavěná a kdyby být měla, tak to vývoj výrazně prodraží. Na druhou stranu, s úplně obyčejnou 3er E46 jsem jel 272 km/h GPS a nezdála se před rozpadem a taková M3 bez omezovače rychlosti jezdí 300 km/h s přehledem. Tak se maximální rychlost omezí na 280 nebo 300 km/h. Vadí to někomu?

Uznávám, s pohonem všech kol, neslyšným pohonem nebo „jednostupňovým převodem” nepůjde o nejzábavnější auto, ale ani nebylo cílem takové postavit. Čekáte další háček? Jistě, na trvalé využívání 800 koní výkonu (588 kW) nebudete mít dostatek energie, ale kde budete tolik energie potřebovat? Při trvalé jízdě na omezovači kolem Frankfurtu nad Mohanem? Možná, ale jinak...

Když se s běžným autem tohoto typu, třebaže s nižším maximálním výkonem (řekněme s 330i, ať hovořím z reálných zkušeností), opravdu rozparádíte v náročném provozu (rozumějte třeba silnici první třídy) a budete zajíždět rychlostní průměry, ze kterých by Leoši Tržilovi vyrazily na hlavě blikající majáky (řekněme 150 km/h), pojedete sotva za nějakých 20 litrů benzinu na 100 km jízdy. To představuje přibližně 52 kWh energie spotřebovaných na kolech během 40 minut, tedy nějakých 78 kWh za hodinu. Jde o jízdu tak rychlou, že ji 99,99 % řidičů nebude s to realizovat s jakkoli rychlým autem a není reálné si myslet, že by z tohoto, jízdně relativně dlouhodobého hlediska (hodina...) bylo reálné upotřebit více.

Elektromobil na benzin? A vlastně proč ne - 16 - BMW 330i E90 spotreba 01Elektromobil na benzin? A vlastně proč ne - 17 - BMW 330i E90 spotreba 02
Ani při mimořádně rychlé jízdě nejste v autě velikosti BMW 3 v praxi schopni dlouhodobě efektivně upotřebit více energie než tolik, kolik dostanete z nějakých 20 litrů benzinu na 100 km. S jinými auty, motory nebo jiným stylem se dá jezdit i za násobky této spotřeby, efektivní už to ale nebude. Takto např. umí zvládnout BMW 330i E90 stejnou trasu jako výše zmiňovaná Octavia - omluvte prosím nižší kvalitu ilustračních foto to dokladujících.

Pokud tedy vezmete náš „teoretický vůz”, se kterým rychleji stejně nepojedete (pravděpodobně pojedete výrazně pomaleji, však nestavíme žádný sporťák), spíše si místo složitého vytáčení nějakého „ubohého třílitru” budete prostě užívat lehkostí akcelerace dodávaných stovkami na povel dostupných kilowatt, nebudete opět potřebovat více než 78 kWh za hodinu na kolech. A ty v elektromotorech „stvoříte” z nějakých 90 kWh vstupní energie.

Vyrobit takové množství energie pomocí spalovacího motoru s nejvyšším výkonem 142 kW zvládnete levou zadní, bude se dokonce moci většinu času pohybovat v optimálních otáčkách (a to ani nekalkuluji s rekuperací, která bude v případě této dravé jízdy hrát nemalou roli). Jistě, nárazově budete potřebovat více než to co je schopen vyrábět spalovací motor (však ten nemá ani 200 koní a v kolech jich máte 800), ale tyto krátkodobé špičky pokryje již zmíněný, relativně malý akumulátor. Bude to jakási energetická „cache”, vyrovnávací paměť. Jistě, ta při kapacitě 8 kWh nezvládne vše, drtivý výjezd na Grossglockner patrně „nedá” a již zmíněnou, maximálně rychlou jízdu po německé dálnici po více než pár (možná i desítek) kilometrů také ne. Ale to se nedá nic dělat, odměnou za tato omezení vám bude relativně nízká cena. A navíc si troufnu tvrdit, že na tento limit narazíte opravdu velmi, velmi zřídka, pokud vůbec.

A stát bude jak auto s polovičním výkonem

Největší „fór” je, že celé toto auto by s využitím existující techniky doplněné o pár novinek nemuselo stát více než nějakých 1,5 milionu Kč i se slušnou marží pro výrobce. Není co by na něm přišlo dráž - oproti výchozí 325i E46 (která by v dnešních cenách stála tak milion) přidává jen baterky za 130 tisíc a nějaké náklady na vývoj. Elektromotory by se do zbytku navýšení ceny vešly, navíc bychom ušetřili za zmíněné, ne úplně banální díly, které nebudou třeba.

Výsledkem přitom bude auto, jenž sice nebude „plnohodnotným osmisetkoňovým vozem”, na něco takového si bude jen hrát. V běžném provozu ale těžko odhalíte, že jde jen o hru. A těžko to odhalí i jiní. Pokud na křižovatce náhodou potkáte jiného řidiče v čemkoli horším než Veyron, Venom a spol., zadupete ho země. Když pak přijde jakkoli komplikovanější režim jízdy než neustálé zrychlování, nepozná ani později, že vy máte 800 koní k dispozici jen krátkodobě a ve skutečnosti dokážete trvale disponovat pouze oněmi 192. Na okruhu se to provalí, na silnici ne. Jsem si naprosto jist, že by takový vůz v realitě běžného provozu byl rychlejší i efektivnější než taková Ferrari či Porsche, není to dost dobré?

Elektromobil na benzin? A vlastně proč ne - 18 - Bugatti Veyron Super Sport 06Elektromobil na benzin? A vlastně proč ne - 19 - Hennessey Venom GT zluta 09Elektromobil na benzin? A vlastně proč ne - 20 - Italia02
V praxi všedních dnů se autům jako Bugatti Veyron Super sport nebo Hennessey Venom GT nevyrovnáte, řidič takového Ferrari 458 Italia by ale mohl být překvapen...

On totiž právě fakt, že maximální výkon nikdo trvale nedokáže používat, dělá z podobné koncepce velmi zajímavou alternativu. Díky docela jednoduše generovanému elektrickému výkonu se rázem může stát dynamika pramenící z 800 koní dostupnou kde komu, levný konvenční motor s omezeným objemem i výkonem lze používat jen jako trvale zapojený generátor. Drahé to navíc nebude ani z hlediska spotřeby paliva - vyjde to podobně jako dnes, možná i lépe než u auta jako je 330i. Místo maxima 258 koní ale budete mít k dispozici více než třikrát vyšší výkon. Opět: není to zajímavé?

Toto auto patrně neuchvátí ekology, ani nemusí. Efektivní pro určitý druh ježdění ale bude mimořádně. Však dynamika bude odpovídat autům, která se se stejnou spotřebou sotva vlečou. Viz zmíněný případ s Aventadorem.

Slovy Martina Luthera Kinga: měl jsem sen. Sen o autě, které si pořídíte i budete provozovat s náklady BMW, bude ale mít dynamiku Lamborghini. Jen někdy, jen dočasně, ale dost často a dlouho na to, abyste o těchto dvou limitech v drtivé většině případů ani nevěděli. Tento sen lze proměnit ve skutečnost a jsem si docela jist, že by byl zajímavý i pro mnohé zákazníky. Copak o podobném autě nesníte třeba právě vy? Bleskové zrychlení se prostě hodí i těm, kteří příliš rychle nejezdí, ale proč schopností auta něco takového předvést trpět neustále... Tady máte auto, které bude fungovat jako dnešní nebo nedávná trojka od BMW a když na to přijde, zvládne v provozu akcelerovat s výkonem 800 koní kdykoli budete chtít. V takových podmínkách prostě na limit koncepce nenarazíte, pokud se nebudete chtít stoprocentně zabít.

Elektromobil na benzin? A vlastně proč ne - 21 - Rimac Concept One oficialni 01Elektromobil na benzin? A vlastně proč ne - 22 - Rimac Concept One 04
Rimac Concept One má podobný výkon a podobné řešení pohonu, zdroj energie v podobě akumulátorů je ale v praxi k ničemu.

Zajímavé? Tak proč to nikdo nevyrábí?

Možná si nyní říkáte, proč to nenapadlo někoho jiného. Pravděpodobně napadlo, zase tak moc si nefandím. Proč to tedy zatím nikdo neudělal? Nejsem si jist, zřejmě v tom ale hraje hlavní roli čím dál významnější snaha i specializovaných výrobců oslovit většinového zákazníka, kterého tak silné auto nezajímá, ať už bude poměr výkonu a ceny jakkoli dobrý. A samozřejmě snaha hledat spíše řešení absolutně úsporná (či spíše úsporně se tvářící) než efektivní pro někoho, kdo si chce alespoň tu a tam trochu sjet. To je ostatně vidět na tom, jak moc se dnes daří turbomotorům i v autech, u kterých lze očekávat využití náročnější na výkon, při němž tyto agregáty nejsou efektivní. Nemyslím si ale, že by pro podobné auto neexistovala dostatečně široká klientela - však ti, co si kupují auta jako je třeba BMW M5, z většiny na jiný způsob použití ani nepomýšlí.

Na trhu dnes nic podobného každopádně neexistuje a nic takového ani nebylo avizováno. Máme tu stejně koncipované vozy jako zmíněný Chevy Volt/Opel Ampera, ty ale s podobně výkonným elektromotorem a spalovacím motorem klíčovou přednost „mé” koncepce nemají. Jsou tu čisté elektromobily jako Rimac Concept One, jenž mají potřebnou dynamiku i řešení pohonu. Ale jsou resp. budou strašně drahé a navíc omezeně použitelné - už kvůli tomu, že coby zdroj energie používají pouze Li-on akumulátory o relativně malé kapacitě s dlouhou dobou dobíjení. Jednou (a to velmi brzy) zkrátka dojedete a skončili jste na desítky hodin u nabíječky. „Můj” vůz nedojede nikdy, běžná nádrž zajistí dojezd stovky kilometrů a její doplnění proběhne během pár minut.

Z toho co se vyrábí se výše zmíněnému nejvíce blíží již omílané dílo Henrika Fiskera, k podobnému výsledku ale má pořád daleko. Mám pocit, že Fisker se s Karmou chytil právě v „zeleném kruhu” a spíše než skutečně efektivní auto vyrobil něco, co mělo vypadat dobře na papíře. Že to nakonec nevypadá dobře ani na něm (v Americe, v Evropě už ano) je spíše smutnou hříčkou osudu.

Elektromobil na benzin? A vlastně proč ne - 23 - Fisker Karma modra 04Elektromobil na benzin? A vlastně proč ne - 24 - Fisker Karma modra 06Elektromobil na benzin? A vlastně proč ne - 25 - Fisker Karma modra 07Elektromobil na benzin? A vlastně proč ne - 26 - Fisker Karma modra 09
Fisker by se svou technikou a know-how mohl podobné auto vyrobit docela snadno, musel by přehodnotit ideály, s jakými svá díla vytváří...

Jeho auto má až příliš mnoho akumulátorů (zřejmě aby bylo „více plug-in”, což udělá pěkné výsledky v eurotestu spotřeby), je i kvůli nim příliš těžké (vůz o hmotnosti 2,5 tuny nebude efektivní nikdy a nijak), na svá kila má příliš slabé elektromotory (400 koní) a nakonec i špatný spalovací motor (dvoulitrové turbo GM prostě není agregátem, který by uměl být efektivní třebaže při průměré zátěži, natož pak při vyšší). Krom toho, Fisker nakonec chtěl udělat ekoauto a to je věc, kterou jsem probíral hned zkraje.

Já výše specifikovaný vůz stavím jako spásu pro ty, kteří chtějí alespoň zrychlovat jako se supersportem, planetu zachránit rozhodně nemá. Ona to podle mě ani nepotřebuje, zatím si poradila vždy se vším a nepochybuji o tom, že až ji bude na obtíž člověk, poradí si i s ním...

Jsem konzervativní člověk, ale u auta výše zmíněných parametrů bych si snad dokázal i představit, že bych si jej pořídil. Prostě mi dává smysl, i když srdce po něm až tak nevolá. Kdyby někdo věřil uplatnitelnosti podobné koncepce a byl by ochoten do takového vozu investovat, nechť se mi ozve, můžeme něco podobného zkusit vyrobit. Nebo ať to prostě vyrobí sám - pokud se bude držet kýženého cíle, minimálně o jednu pozitivní recenzi má předem postaráno...

Pavel Janda

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše