Eliminace hluku pomocí audiosoustavy: už za pár let v kde čem

Audioaparatury neslouží jen k přehrávání hudby, využívány jsou i pro dokreslení či úplnou změnu zvuku motoru v kabině. Možnosti jdou ale ještě dále.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Eliminace hluku pomocí audiosoustavy: už za pár let v kde čem

24.12.2013 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Eliminace hluku pomocí audiosoustavy: už za pár let v kde čem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Audioaparatury neslouží jen k přehrávání hudby, využívány jsou i pro dokreslení či úplnou změnu zvuku motoru v kabině. Možnosti jdou ale ještě dále.

Už bez jakéhokoliv podivu se výrobci snaží do spárů elektroniky dostat takřka vše, co ve voze najdete. Poctivá mechanika je až na nejnutnější komponenty minulostí, ustupuje do ústraní a vše řídí jedničky a nuly nasekané počítačovým programem výrobců. Vše se odehrává ve snaze dosahovat přizpůsobit práci soustavy na míru daného modelu co nejsnáze a tedy i co nejlevněji. Málokterá značka už se chce párat s parádním odladěním a tradiční garážmistři přestávají i na dříve běžné úkony stačit. Žádná novinka...

Vezměme si třeba desetiletou snahu Infiniti vyvinout řízení bez mechanické vazby na kola, která se zřejmě dvakrát nevyplácí. V tomto případě je to ovšem extrém. Stačí přeci jen samotné elektrické posilovače, které zabily až na drobné výjimky přirozený kontakt řidiče se silnicí, připojování vozů do Matrixu ve stále hojnější míře není u konce, ba co více - zdá se, že nehodlá zpomalit a bude ještě dále pokračovat. Vždycky se najde něco nového, „zázračného“, co budou mít za chvíli všichni. Nechceme přitom vše odsuzovat, vítáme třeba bezstěračové řešení McLarenu, které vypadá elegantně a skutečně progresivně.

To je ale budoucnost, nyní jsou v kurzu hlavně audiosoustavy. Vezměte si třeba poslední BMW M5, u něhož se k uchu řidiče za normálních okolností dostává jen umělý zvuk motoru. Vytáhnete pojistku a najednou uslyšíte jen svištění turbodmychadel. Podvodný zvuk je také případem u všech naftových modelů BMW M Performance. Dokonce i u benzinového M135i reproduktory audiosoustavy dokreslují projev jednotky tak, aby v kabině byla ještě znělejší a bližší starším atmosférickým motorům. O dieselové Octavii RS nebo Golfu GTD lepší nemluvit - také u nich je zvuk motoru do značné míry falešný.

Ostatně snaha modulace zvuku pohonné jednotky je známa také z dřívějších a současných modelů Fordu. V pětiválcovém Focusu RS formou rezonanční komory, „elektroničtějším provedením“ pak třeba v poslední Fiestě ST či Focusu ST (ten se tak snaží zachovat zvuk pětiválce se čtyřválcem)... A půjde to ještě dál. Volvo už něco takového dodává ke novým čtyřválcům Drive-E (opět snaha zamaskovat úbytek válců), Renault dokonce nabízí absolutní změnu zvuku. Neříkám, že je to špatné, ale je to jen hra, není to mechanický zvuk. Takže změnit a nebo nahradit už máme. Teď přichází řada na eliminaci hluku jiným způsobem než těžkou zvukovou izolací, tlumiči a aktivními výfukovými klapkami.

Vzpomínám si, že již dříve dokázal modulace zvuku využít Lexus. V modelu LS vyrušoval nežádoucí hluk v kabině vysílám zvuků s opačnou frekvencí, což bylo pro luxusní sedan nejvyšší kategorie to pravé ořechové. A jak se zdá, nezůstane zdaleka jen u luxusních limuzín. Bose jakožto světoznámý dodavatel audiosystémů a jejich optimalizací do automobilů (od osmdesátých let pro GM) se rozhodl o nabízet systém „hlukového managementu“ jako softwarovou nástavbu pro audiosoustavy s chipem od společnosti NXP Semiconductors pro ještě širší klientelu než dosud. Nabízel ho jen do vlastním hardware osazených vozů značek Buick, Cadillac, Chevrolet a Infiniti pod názvem Bose Active Sound Management.

Jedná se o technologii, která si bere za cíl rušení nechtěného hluku vydávaného motorem a pohonným ústrojím do kabiny vozu. Nově už nebude podmínkou, aby daný model používal reproduktory ani zesilovače značky Bose. Novinka prý bude fungovat v každém voze, jehož hlavní jednotka integrovaného obvodu autorádia obsahuje čip NXP SAF775x, a jakémkoliv zvukovém systému, který pracuje v kmitočtovém rozsahu nezbytném pro rušení hluku.

Rušička hluku Bose vyvinutá ve spolupráci s NXP se zaměřuje na úzké pásmo nízkofrekvenčních zvuků proudících od motoru do celé kabiny vozu. Na základě informací z mikrofonů namontovaných v interiéru a z datové sběrnice komunikačního systému vozidla, bude systém průběžně monitorovat a měřit hluk. Na základě algoritmu pošle akusticky opačné zvukové signály přes reproduktory vozidla na zrušení tohoto nežádoucího hluku. Systém prý bude naprogramován zvlášť pro každé vozidlo a pracovat, tedy reagovat bude pouze v případě potřeby.

Technologie Bose Active Sound Management má výrobcům automobilů umožnit snadný a efektivní přístup k řízení hluku motoru a hnacího ústrojí pomocí existujících návrhů ozvučení za cenu o něco delšího vývoje nového modelu. Předností bude eliminace hmotnosti a nákladů na tradiční odhlučnění. Software je možné přizpůsobit podle požadavků výrobce při vývoji, produkci a v konečných fázích životního cyklu daného modelu.

Dá se tedy předpokládat, že se brzy začnou automobilky u Bose hlásit, protože by tak mohly zase ušetřit při vývoji a nemusely by se zaobírat pečlivým odhlučněním. Doufejme, že to opět nebude na úkor něčeho jiného. Vždyť jen downsizing, na jehož pohonné jednotky s horší kultivovaností Bose tímto vynálezem reaguje, vzbuzuje tolik negativních ohlasů...


Eliminace hluku pomocí audiosoustavy: už za pár let v kde čem - 1 - Bose Active Sound Management 01
Nejen falešný zvuk motoru, ale také žádný zvuk nebo jen minimum. Výrobci by díky Bose mohly schovat řadu akustických nedokonalostí vozu

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.