Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ferrari chce ovládnout letošní F1 s radikálně novým motorem, bude jako diesel
22.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Italové počítají s výrazným zvýšením tlaku ve spalovací komoře. K vznícení paliva tak dojde ještě před zážehem jiskry, což přinese více efektivity.
Pro Ferrari dopadla loňská sezóna Formule 1 rozhodně lépe, než si kdokoliv na jejím počátku mohl představovat. Italové totiž zejména v její druhé polovině připravili horké chvilky dominantnímu Mercedesu, což nakonec vyústilo v jednoznačné druhé místo v poháru konstruktérů. Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen navíc skončili na třetí a čtvrté bodované příčce mezi jezdci, což jsou výsledky, o nichž mohli fanoušci Scuderie v předchozím roce pouze snít.
Pro letošek by ovšem mělo být u Ferrari ještě lépe, neboť šéf automobilky i koncernu FCA Sergio Marchionne oznámil, že italská značka musí již od prvního závodu v Austrálii porážet stříbrné šípy. To by na první pohled mohlo vypadat jen jako klasické velkoústé prohlášení milovníka svetrů, po němž se dočkáme pouze svěšených koutků úst a soubojů v prostředku startovního pole. Nicméně zprávy ze zákulisí naznačují, že takto příznivá by mohla být i realita.
Vše závisí na vývoji, ten zimní byl ale podle zdrojů blízkých automobilce nadmíru úspěšný. To je překvapivé, když si uvědomíme, že Ferrari právě v oné druhé půlce loňské sezóny upozadilo přípravy na letošek a věnovalo se evoluci minulého monopostu. Veškeré ostatní stáje by tedy alespoň teoreticky měly mít před italskou automobilkou menší náskok. Realita ale má být opačná, přičemž Ferrari se opře hlavně o nový motor, kompletně přepracované 1,6litrové turbo s šesti válci.
Jednou z hlavních výhod nového pohonné ústrojí s kódovým označením 059/5 by měl být tlak ve spalovací komoře, který byl navýšen z loňských 220 až 240 barů na 300 barů. V důsledku toho bude motor fungovat částečně jako diesel, neboť palivo by se mělo v komoře vznítit ještě před zážehem jiskry. To je řešení, na kterém automobilky a jejich dodavatelé pracují už léta, k v praxi použitelném výsledku se ale zatím nikdo z nich nedobral. Ferrari prý ano a výsledkem má být vyšší efektivita a logicky i vyšší výkon. Zlepšena tak má být stránka, ve které dosud Ferrari za Mercedesem zaostávalo především.
Nová technika však sebou nese také nevýhody, zejména v rámci teploty. Odhaduje se, že ta by ve spalovací komoře mohla narůst až na 1 100 stupňů Celsia, pročež musí tým Lorenza Sassiho řešit otázky spojené s dostatečným chlazením. Ferrari tak chystá větší vzduchové i vodní mezichladiče, jenž ovšem již nemůže umístit mezi jednotlivé řady válců. Zde se nově bude nacházet variabilní sací potrubí (viz první obrázek níže), jehož užití je od loňského roku znovu povoleno a Ferrari se k němu po menším váhání vrací.
Italové jej totiž během minulé sezóny nevyužívali, místo toho přišli s agregátem, který kromě zmíněného mezichladiče počítal mezi oběma řadami válců také s kompresorem (viz druhý obrázek níže). I ten se tedy dočká přemístění, přičemž veškeré změny mají zaručit dostatek chladného vzduchu ve spalovací komoře.
Souběžně s navýšením výkonu ovšem pracuje Ferrari také na zlepšení spolehlivosti, neboť povolených pět agregátů musí letos vydržet 21 závodů. V tomto směru měla Ferrari pomoci rakouská firma i s Wolfem Zimmermannem, jejím specialistou, který si s sebou přinesl know-how od Mercedesu, odkud přišel.
Scuderia tak kromě vlastního vývoje úzce spolupracuje rovněž s dodavateli, mezi dalšími i firmou Shell a společností Magneti Marelli. Ta by měla dodat zrevidované vstřikování, které zvládne tlak až 500 barů, a novou karbonovou palivovou pumpu.
Zda ale veškeré tyto novinky Ferrari zaručí zlaté vavříny již v Austrálii, je otázkou - snaží se jistě i konkurence, která se pokusí dostat výše díky vlastním novým nápadům. Jaké bude nové rozvržení sil, bychom mohli začít tušit již za měsíc v rámci předsezónních testů.


Ferrari chce pro letošní sezónu Formule 1 použít radikální koncepci pohonné jednotky - na těchto snímcích vidíme variabilní sací potrubí a letošní umístění kompresoru. To se pro příští sezónu změní, kvůli přítomností proměnlivého sacího potrubí i vyšším nárokům na chlazení



Ferrari se s technickým řešením svých motorů nikdy příliš nechlubilo - dosavadní evoluce bylo možné zkoumat pouze v boxech. I proto jsou dosavadní informace neoficiální, zní ale zajímavé
Zdroj: Motorsport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 26 minutami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před hodinou
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 3 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
