Ferrari si patentovalo nové řízení, má zaručit ničím nerušenou komunikaci s koly

Podstatou nového řešení je software eliminující nepřesnosti a různorodou odezvu současného systému. Není ale jisté, zda dorazí do produkce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Ferrari si patentovalo nové řízení, má zaručit ničím nerušenou komunikaci s koly

17.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Ferrari si patentovalo nové řízení, má zaručit ničím nerušenou komunikaci s koly

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Podstatou nového řešení je software eliminující nepřesnosti a různorodou odezvu současného systému. Není ale jisté, zda dorazí do produkce.

Bývaly doby, kdy jste modely automobilky se vzpínajícím se koníkem ve znaku mohli častovat nelichotivými slůvky, jelikož podvozek nehrál stejnou ligu s pohonnou jednotkou. Tyto problémy ale odvál čas, pročež se třeba takové Ferrari 458 Italia může pochlubit údajně dokonalým sladěním motorového prostoru a zavěšení kol. Mimo to ovšem neskonalá chvála směřuje k řízení, které je podle mnohých nejlepší na světě. Italové si ovšem myslí, že stále mají rezervy.

Ferrari si proto aktuálně nechalo patentovat nový systém, který nabídne ještě větší preciznost než kdy předtím. Jeho podstatou je přitom eliminace chyb při přenosu pokynů řidiče k předním kolům. I když existující systémy nelze označit za nepřesné, podle Ferrari mají jisté vůle v kloubových mechanismech, které mu dovolují dělat nepřenášet všechny povely dokonale přesně.

Ony nepřesnosti či prodlevy budou zřejmě extrémně malé, přesto jim chtějí Italové učinit přítrž. Ony „chyb při přenosu“ navíc vyžadují odlišné silové vypětí v často identických situacích, což také není žádoucí. A Ferrari ještě poukazuje na fakt, že geometrie současných vozů vyžaduje odlišné úsilí při zatáčení vlevo nebo vpravo.

Nový systém by všechny tyto problémy měl vyřešit najednou. Spoléhá totiž na nově vyvinutý software, který neustále mapuje úhel natočení volantu a síly, jež se do sloupku řízení přenáší. Se získanými daty pak pracuje elektrický servomechanismus, který doručí požadovanou protisílu, a tak zaručí konzistentní odezvu i odpor.

Elektronických čachrů ředících míru propojení s vozem se ovšem neobávejte. Řízení je s koly stále spojeno mechanicky, daný systém pouze upravuje činnost posilovače. Řidič tak má zažívat ty samé, jen mnohem vyrovnanější pocity. Ferrari přitom dodává, že jde o jednoduchý zásah, který nevyžaduje ani větší procesor softwaru, ani větší kapacitu paměti.

Je však otázkou, zda nová technologie vůbec kdy dorazí do výroby. Ferrari totiž uvedlo, že nehodlá komentovat cokoliv spojeného s tímto patentem či svými budoucími silničními vozy. Je tedy možné, že by systém nejprve dorazil na okruhy? To nám potvrdí či vyvrátí příští měsíce.


Ferrari si patentovalo nové řízení, má zaručit ničím nerušenou komunikaci s koly - 1 - Ferrari 458 Speciale dalsi foto 01Ferrari si patentovalo nové řízení, má zaručit ničím nerušenou komunikaci s koly - 2 - Ferrari 458 Speciale dalsi foto 02Ferrari si patentovalo nové řízení, má zaručit ničím nerušenou komunikaci s koly - 3 - Ferrari 458 Speciale dalsi foto 03Ferrari si patentovalo nové řízení, má zaručit ničím nerušenou komunikaci s koly - 4 - Ferrari 458 Speciale dalsi foto 04Ferrari si patentovalo nové řízení, má zaručit ničím nerušenou komunikaci s koly - 5 - Ferrari 458 Speciale dalsi foto 05Ferrari si patentovalo nové řízení, má zaručit ničím nerušenou komunikaci s koly - 6 - Ferrari 458 Speciale dalsi foto 06Ferrari si patentovalo nové řízení, má zaručit ničím nerušenou komunikaci s koly - 7 - Ferrari 458 Speciale dalsi foto 07Ferrari si patentovalo nové řízení, má zaručit ničím nerušenou komunikaci s koly - 8 - Ferrari 458 Speciale dalsi foto 08Ferrari si patentovalo nové řízení, má zaručit ničím nerušenou komunikaci s koly - 9 - Ferrari 458 Speciale dalsi foto 09Ferrari si patentovalo nové řízení, má zaručit ničím nerušenou komunikaci s koly - 10 - Ferrari 458 Speciale dalsi foto 10Ferrari si patentovalo nové řízení, má zaručit ničím nerušenou komunikaci s koly - 11 - Ferrari 458 Speciale dalsi foto 11Ferrari si patentovalo nové řízení, má zaručit ničím nerušenou komunikaci s koly - 12 - Ferrari 458 Speciale dalsi foto 12
Již standardní Ferrari 458 Italia dostalo působivé řízení, verze Speciale jej pak posunuje na novou úroveň. Podle Italů však má i nadále jisté rezervy

Zdroj: Evo

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše