Ford 2,0 EcoBlue: nový turbodiesel nabízí až 240 koní, prý mění pravidla hry

Po benzinech EcoBoost přichází Ford s novými diesely EcoBlue. Nejprve se ukáže dvoulitr v dodávkách, pak dojde i na osobní auta a též 1,5litrovou verzi.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Ford 2,0 EcoBlue: nový turbodiesel nabízí až 240 koní, prý mění pravidla hry

26.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Ford 2,0 EcoBlue: nový turbodiesel nabízí až 240 koní, prý mění pravidla hry

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Po benzinech EcoBoost přichází Ford s novými diesely EcoBlue. Nejprve se ukáže dvoulitr v dodávkách, pak dojde i na osobní auta a též 1,5litrovou verzi.

Vznětové motory se v současné době příliš netěší přízni světa, a to kvůli podvodům Volkswagenu s emisemi ve Spojených státech, známým dnes jako Dieselgate. A problémy mohou mít či spíše už mají i další automobilky. Značka Ford však i přes tohle všechno uvádí na trh nový diesel - dvoulitrový čtyřválec EcoBlue.

Byl vyvinut v Německu a Velké Británii a je náhradou za současný motor 2,2 TDCi. Svou aktivní kariéru začne v modelech Transit a Transit Custom, kde má existovat ve variantách od 100 do 170 koní výkonu, později mají ale dorazit i silnější verze o výkonu až 240 koní. Ve srovnáním s 2,2 TDCi má novinka také o 20 procent více točivého momentu (až 340 Nm při 1 250 ot./min) a má být o 13 procent úspornější. A později se má objevit menší, 1,5l verze, která bude pohánět modely jako Fiesta.

Dvoulitr EcoBlue je plný inovací - pochopitelně, je-li to zbrusu nový motor - Ford jej označuje slovy „game changer”, tedy jako řešení, které změní svět, přepíše dosavadní pravidla hry. Stojí na úplně nové architektuře, která byla od začátku vyvíjena tak, aby byl motor co nejkultivovanější ve svém chodu. Na volnoběh je prý o polovinu tišší než 2,2 TDCi. „Každá součástka, která nějak ovlivňuje hluk motoru, byla vyvinuta tak, aby měla tišší a hladší chod. Výsledkem je nejkultivovanější diesel pro dodávky, který Ford kdy postavil,” chlubí se Dominic Evans, specialista evropského Fordu na hluk a vibrace.

Neméně důležitým cílem bylo také co největší snížení vnitřního tření a s tím související zvýšení efektivity motoru, vše kvůli co nejmenší spotřebě paliva a co nejnižším emisím všeho možného. Sací kanály v hlavě válců jsou zrcadlově uspořádané tak, že ve válcích 1 a 2 nasávaný vzduch víří po směru hodinových ručiček a ve válcích 3 a 4 opačně. Vzduch se tak s palivem při jeho vstřiku míchá mnohem lépe.

„Naše úplně první zrcadlové uspořádání sání v kombinaci s optimalizovanou spalovací komorou pomáhá využít energii v naftě efektivněji, než tomu bylo u jakéhokoliv jiného dieselu, který jsme vyrobili dříve,” cituje tisková zpráva Dr. Wernera Willemse, specialistu na spalovací systémy u Fordu. Spalování pomáhají také nové vstřikovače, které zvládnou za jedinou fázi spalování šest vstřiků paliva, každý trvající okolo 250 mikrosekund

Nové je i turbodmychadlo - je menší pro lepší odezvu v nízkých otáčkách, na straně turbíny o 10 %, na straně kompresoru o 15 %. To má efekt ve výše popsané zvýšení točivého momentu. Jeho vnitřnosti jsou z inconelu a zvládne otáčky až do 240 tisíc za minutu.

Všechny verze 2,0 EcoBlue budou plnit normu Euro VI, a to s pomocí selektivní katalytické redukce. Do vozů tedy bude nutno tankovat kromě nafty také AdBlue, ovšem benefitem bude výrazné snížení emisí oxidů dusíku (až o 55 %), které jsou v současnosti v hledáčku médií i úřadů nejvíce. A které jsou na rozdíl od CO2 skutečně škodlivé.

Neznáme zatím čísla spotřeby, ani katalogová, natož ta z reálného světa, pochopitelně. Ford se ovšem chlubí nižšími náklady na provoz. „Motory EcoBoost vytvořily nový standard pro benzínové motory - menší, efektivnější a s překvapujícími výkony. Tato stejná posedlost inovacemi pro zákazníka stojí za naší novou řadou motorů Ford EcoBlue. Zlepšuje spotřebu paliva a snižuje emise CO2 o 10 % v modelu Transit,” pochlubil se Jim Farley, generální ředitel evropského Fordu.

Marketingová prohlášení jsou ale jedna věc a realita věc zcela jiná, takže si počkejme na aplikaci dvoulitrů a patnáctistovek EcoBlue do aut a na jejich výkony na skutečných silnicích. Dá se očekávat, že budou k mání ještě letos; zda, či možná spíš jak moc se zvednou ceny aut jimi vybavených, zatím není známo.


Ford 2,0 EcoBlue: nový turbodiesel nabízí až 240 koní, prý mění pravidla hry - 1 - ford 20 ecoblue novy motor 01Ford 2,0 EcoBlue: nový turbodiesel nabízí až 240 koní, prý mění pravidla hry - 2 - ford 20 ecoblue novy motor 02Ford 2,0 EcoBlue: nový turbodiesel nabízí až 240 koní, prý mění pravidla hry - 3 - ford 20 ecoblue novy motor 02aFord 2,0 EcoBlue: nový turbodiesel nabízí až 240 koní, prý mění pravidla hry - 4 - ford 20 ecoblue novy motor 02bFord 2,0 EcoBlue: nový turbodiesel nabízí až 240 koní, prý mění pravidla hry - 5 - Ford 20 EcoBlue dalsi 01Ford 2,0 EcoBlue: nový turbodiesel nabízí až 240 koní, prý mění pravidla hry - 6 - Ford 20 EcoBlue dalsi 02Ford 2,0 EcoBlue: nový turbodiesel nabízí až 240 koní, prý mění pravidla hry - 7 - Ford 20 EcoBlue dalsi 03Ford 2,0 EcoBlue: nový turbodiesel nabízí až 240 koní, prý mění pravidla hry - 8 - Ford 20 EcoBlue dalsi PerexFord 2,0 EcoBlue: nový turbodiesel nabízí až 240 koní, prý mění pravidla hry - 9 - Ford 20 EcoBlue dalsi 05Ford 2,0 EcoBlue: nový turbodiesel nabízí až 240 koní, prý mění pravidla hry - 10 - Ford 20 EcoBlue dalsi 06Ford 2,0 EcoBlue: nový turbodiesel nabízí až 240 koní, prý mění pravidla hry - 11 - Ford 20 EcoBlue dalsi 07Ford 2,0 EcoBlue: nový turbodiesel nabízí až 240 koní, prý mění pravidla hry - 12 - Ford 20 EcoBlue dalsi 08Ford 2,0 EcoBlue: nový turbodiesel nabízí až 240 koní, prý mění pravidla hry - 13 - Ford 20 EcoBlue dalsi 09Ford 2,0 EcoBlue: nový turbodiesel nabízí až 240 koní, prý mění pravidla hry - 14 - Ford 20 EcoBlue dalsi 10Ford 2,0 EcoBlue: nový turbodiesel nabízí až 240 koní, prý mění pravidla hry - 15 - Ford 20 EcoBlue dalsi 11Ford 2,0 EcoBlue: nový turbodiesel nabízí až 240 koní, prý mění pravidla hry - 16 - Ford 20 EcoBlue dalsi 12
Nový diesel si odkroutí debut ve Fordech Transit a Transit Custom, poté jej ale najdeme i v osobních modelech

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.