Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ford 2,0 EcoBlue: nový turbodiesel nabízí až 240 koní, prý mění pravidla hry
26.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Po benzinech EcoBoost přichází Ford s novými diesely EcoBlue. Nejprve se ukáže dvoulitr v dodávkách, pak dojde i na osobní auta a též 1,5litrovou verzi.
Vznětové motory se v současné době příliš netěší přízni světa, a to kvůli podvodům Volkswagenu s emisemi ve Spojených státech, známým dnes jako Dieselgate. A problémy mohou mít či spíše už mají i další automobilky. Značka Ford však i přes tohle všechno uvádí na trh nový diesel - dvoulitrový čtyřválec EcoBlue.
Byl vyvinut v Německu a Velké Británii a je náhradou za současný motor 2,2 TDCi. Svou aktivní kariéru začne v modelech Transit a Transit Custom, kde má existovat ve variantách od 100 do 170 koní výkonu, později mají ale dorazit i silnější verze o výkonu až 240 koní. Ve srovnáním s 2,2 TDCi má novinka také o 20 procent více točivého momentu (až 340 Nm při 1 250 ot./min) a má být o 13 procent úspornější. A později se má objevit menší, 1,5l verze, která bude pohánět modely jako Fiesta.
Dvoulitr EcoBlue je plný inovací - pochopitelně, je-li to zbrusu nový motor - Ford jej označuje slovy „game changer”, tedy jako řešení, které změní svět, přepíše dosavadní pravidla hry. Stojí na úplně nové architektuře, která byla od začátku vyvíjena tak, aby byl motor co nejkultivovanější ve svém chodu. Na volnoběh je prý o polovinu tišší než 2,2 TDCi. „Každá součástka, která nějak ovlivňuje hluk motoru, byla vyvinuta tak, aby měla tišší a hladší chod. Výsledkem je nejkultivovanější diesel pro dodávky, který Ford kdy postavil,” chlubí se Dominic Evans, specialista evropského Fordu na hluk a vibrace.
Neméně důležitým cílem bylo také co největší snížení vnitřního tření a s tím související zvýšení efektivity motoru, vše kvůli co nejmenší spotřebě paliva a co nejnižším emisím všeho možného. Sací kanály v hlavě válců jsou zrcadlově uspořádané tak, že ve válcích 1 a 2 nasávaný vzduch víří po směru hodinových ručiček a ve válcích 3 a 4 opačně. Vzduch se tak s palivem při jeho vstřiku míchá mnohem lépe.
„Naše úplně první zrcadlové uspořádání sání v kombinaci s optimalizovanou spalovací komorou pomáhá využít energii v naftě efektivněji, než tomu bylo u jakéhokoliv jiného dieselu, který jsme vyrobili dříve,” cituje tisková zpráva Dr. Wernera Willemse, specialistu na spalovací systémy u Fordu. Spalování pomáhají také nové vstřikovače, které zvládnou za jedinou fázi spalování šest vstřiků paliva, každý trvající okolo 250 mikrosekund
Nové je i turbodmychadlo - je menší pro lepší odezvu v nízkých otáčkách, na straně turbíny o 10 %, na straně kompresoru o 15 %. To má efekt ve výše popsané zvýšení točivého momentu. Jeho vnitřnosti jsou z inconelu a zvládne otáčky až do 240 tisíc za minutu.
Všechny verze 2,0 EcoBlue budou plnit normu Euro VI, a to s pomocí selektivní katalytické redukce. Do vozů tedy bude nutno tankovat kromě nafty také AdBlue, ovšem benefitem bude výrazné snížení emisí oxidů dusíku (až o 55 %), které jsou v současnosti v hledáčku médií i úřadů nejvíce. A které jsou na rozdíl od CO2 skutečně škodlivé.
Neznáme zatím čísla spotřeby, ani katalogová, natož ta z reálného světa, pochopitelně. Ford se ovšem chlubí nižšími náklady na provoz. „Motory EcoBoost vytvořily nový standard pro benzínové motory - menší, efektivnější a s překvapujícími výkony. Tato stejná posedlost inovacemi pro zákazníka stojí za naší novou řadou motorů Ford EcoBlue. Zlepšuje spotřebu paliva a snižuje emise CO2 o 10 % v modelu Transit,” pochlubil se Jim Farley, generální ředitel evropského Fordu.
Marketingová prohlášení jsou ale jedna věc a realita věc zcela jiná, takže si počkejme na aplikaci dvoulitrů a patnáctistovek EcoBlue do aut a na jejich výkony na skutečných silnicích. Dá se očekávat, že budou k mání ještě letos; zda, či možná spíš jak moc se zvednou ceny aut jimi vybavených, zatím není známo.
















Nový diesel si odkroutí debut ve Fordech Transit a Transit Custom, poté jej ale najdeme i v osobních modelech
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
před 7 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
Nejčtenější články
Šéf ostrých Mercedesů opravdu nepochopil nic. Spásu pro váznoucí zájem o jeho auta hledá ve výraznějším designu
4.6.2025Vážně lidé Teslu odepsali? Jak kde, v evropském elektrickém ráji dnes její prodeje rostou o 213 procent
4.6.2025Číňané zkusí na západě prorazit s drsně vyhlížejícím SUV plným luxusu s motorem V8, z jeho ceny se soupeřům protočí panenky
4.6.2025Proč VW nedováží do Evropy svá levná auta z Číny? Odpovědi šéfa se leda zasmějete, bez uzardění lakuje
5.6.2025Obří loď se 746 elektrickými auty na palubě vzplála uprostřed oceánu, teď jen bezvládně čeká na svou poslední hodinu
5.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva