VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut

Ostře sledovaný skandál Volkswagenu má v zámoří řešení, alespoň ve vztahu k části úřadů. Kauza tím ale zcela nekončí, žaloby jsou ve hře i nadále.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut

22.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ostře sledovaný skandál Volkswagenu má v zámoří řešení, alespoň ve vztahu k části úřadů. Kauza tím ale zcela nekončí, žaloby jsou ve hře i nadále.

Včerejším dnem vrcholilo ultimátum amerického soudu, v jehož rámci koncern VW Group měl navrhnout řešení kauzy Dieselgate. Ještě před pár hodinami se přitom zdálo, že německá automobilka selže i napodruhé a zkusí vyprosit další odklad. Nakonec tu však máme překvapivou dohodu, jež se týká přibližně 482 000 aut osazených dvoulitrovým dieselem TDI EA 189.

Soudce Charles Breyer uvedl, že Volkswagen nabídne majitelům inkriminovaných vozů hned několik možností, jak se s daným problémem vypořádat. Jednou z nich je modifikace softwaru, načež by pohonné jednotky vyhovovaly americkým emisním regulím - tento krok však ještě bude vyžadovat následné vládní testy a na ně navazující certifikaci.

Mimo to ovšem Volkswagen nabídne také odkoupení vozů či v případě uzavřené leasingové smlouvy její okamžité zrušení bez penalizace majitelů. Ve všech případech by přitom podle soudce Breyera měla dohoda zahrnovat „podstatnou kompenzaci“. Zatím však nebylo přesně specifikováno, co či nejspíše jak velkou částku Američané obdrží.

Tím ovšem závazky německé automobilky nekončí. Volkswagen dále souhlasil s tím, že založí fond, ze kterého bude financována ochrana životního prostředí, k jehož narušení vlivem nadměrných emisí NOx došlo. Breyer pak ještě dodal, že po značce bude „požadováno“, aby zřídila fondy, které poslouží k propagaci zelených technologií.

V krátkém tiskovém prohlášení automobilka uvedla, že současná dohoda je „významným krokem“ směrem k „nápravě věcí“. Volkswagen je přitom „zavázán“ k tomu, aby získal zpátky důvěru zákazníků, dealerů, zákonodárců i veřejnosti. Z toho důvodu chce „plně odškodnit klientelu a napravit dopady na životní prostředí nadměrnými emisemi“.

Ačkoliv detaily této dohody budou muset být ještě upřesněny, Volkswagen si alespoň pro tuto chvíli může oddechnout. Stávající krok je něj základním stavebním kamenem pro budoucnost, ve které automobilku čeká celá řada žalob ze strany amerického Ministerstva spravedlnosti a Obchodní komory.

Mimo to se VW Group bude muset vypořádat s žalobami od majitelů vozů, neboť velká část z nich s navrženým řešením není spokojena. „Investovala jsem 30 000 dolarů, nemám nic,“ uvedla Joyce Ertel Hulbert, majitelka Golfu Variant, která po značce požaduje jeho zpětný odkup v plné výši.

Ekologická skupina Sierra Club pak dodává, že „bez přísných pokut a bez nápravy nebo odstranění škodlivých vozů lidé budou pokračovat v dýchání špinavého vzduchu, zákazníci ztratí důvěru v dozorující agentury a výrobci budou věřit, že mohou poškodit naše zdraví, aniž by se museli obávat plných následků“.

V tomto ohledu by přitom ekoaktivisty i majitele dieselových vozů mohl potěšit fakt, že stávající dohoda nemá žádný vliv na probíhající vyšetřování Volkswagenu ze strany Ministerstva spravedlnosti. Dále musí Volkswagen vyřešit problém, jenž se týká zhruba 80 tisíc vozů osazených třílitrovým turbodieselem. Této pohonné jednotky se aktuální slyšení netýkalo. A aby toho pak nebylo málo, Volkswagen čekají ještě pokuty za porušení emisních regulí.

Jak jsme tedy uvedli, automobilka si sice může oddechnout, ovšem jen zlehka. I nadále bude muset řešit řadu problémů, přičemž dle rozhodnutí soudu s možným výkupem dotčených vozů začne v červenci. Tím nám ale informace spojené s Volkswagenem končí, zdaleka však neuzavíráme kapitolu týkající se nadměrných emisí aut obecně.

Stejně jako kanceláře Mitsubishi v Japonsku se tento týden dočkalo policejní návštěvy i ústředí koncernu PSA v Paříži. Automobilky Peugeot, Citroën a DS jsou vyšetřovány francouzskou vládou kvůli podezření na možné překročení emisních limitů. PSA ovšem dodává, že jeho vozy plně vyhovují zákonům všech zemí, v nichž se prodávají. Mimo to Francouzi uvedli, že plně spolupracují s vládními autoritami.

Jak jsme tedy zmínili již mnohokrát, dieselový skandál Volkswagenu je víceméně jen špičkou ledovce, který stvořily špatné měřící metody. Ty jsou přitom v Evropě daleko benevolentnější než v Americe, PSA se tak nejspíše nemá čeho bát. I když možné je v případě důsledků nakonec vše - nedávno jsme ostatně probírali, že celá naftová kauza může zabít v prvé řadě hybridy...


VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 1 - 2016 vw passat us fl 00VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 2 - 2016 vw passat us fl 00aVW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 3 - 2016 vw passat us fl 00bVW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 4 - 2016 vw passat us fl 00c
VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 5 - 2016 vw passat us fl 01VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 6 - 2016 vw passat us fl 02VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 7 - 2016 vw passat us fl 03VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 8 - 2016 vw passat us fl 04VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 9 - 2016 vw passat us fl 05VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 10 - 2016 vw passat us fl 06VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 11 - 2016 vw passat us fl 07VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 12 - 2016 vw passat us fl 07aVW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 13 - 2016 vw passat us fl 08VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 14 - 2016 vw passat us fl 09VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 15 - 2016 vw passat us fl 10VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 16 - 2016 vw passat us fl 11VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 17 - 2016 vw passat us fl 12
VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 18 - 2016 vw passat us fl 13VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 19 - 2016 vw passat us fl 14VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 20 - 2016 vw passat us fl 15VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 21 - 2016 vw passat us fl 16VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 22 - 2016 vw passat us fl 17VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 23 - 2016 vw passat us fl 18VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 24 - 2016 vw passat us fl 19VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 25 - 2016 vw passat us fl 20VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 26 - 2016 vw passat us fl 21VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 27 - 2016 vw passat us fl 22
VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 28 - 2016 vw passat us fl 23VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 29 - 2016 vw passat us fl 24VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 30 - 2016 vw passat us fl 25VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut - 31 - 2016 vw passat us fl 26
Volkswagen si v zámoří může alespoň prozatím částečně oddechnout. Někteří majitelé dieselových vozů, mezi něž patří i americká verze Passatu, však se stávající dohodou příliš spokojeni nejsou

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.