Honda prý chystá nové nejefektivnější motory světa. Mají reálně jezdit za 4 litry na sto a ještě zlevnit

Tohle je léčba, kterou Honda potřebuje jako prase drbání. S elektromobilitou Japonci jednoznačně narazili, teď od ní ustupují a raději hledají cesty, které nebudou jen po vůli politickým tlakům, ale vyjdou spíš vstříc preferencím zákazníků.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Honda prý chystá nové nejefektivnější motory světa. Mají reálně jezdit za 4 litry na sto a ještě zlevnit

před 6 hodinami | Petr Prokopec

Honda prý chystá nové nejefektivnější motory světa. Mají reálně jezdit za 4 litry na sto a ještě zlevnit

/

Foto: Honda

Tohle je léčba, kterou Honda potřebuje jako prase drbání. S elektromobilitou Japonci jednoznačně narazili, teď od ní ustupují a raději hledají cesty, které nebudou jen po vůli politickým tlakům, ale vyjdou spíš vstříc preferencím zákazníků.

Honda před pár týdny oznámila, že vzala do rukou své plány týkající se elektromobility a roztrhala je na kousky. A neudělala to poprvé. Japonci totiž v roce 2021 prohlašovali, že na sklonku dekády bude bateriový pohon tvořit 40 procent veškerých jejich prodejů. Z toho se ale postupem času stalo jen 30 procent, na konci května v souvislosti s novými plány pak Honda mluvila už pouze o 20 procentech. Z toho důvodu do nich ostatně i snížila objem investic, a to téměř o celou třetinu.

Souběžně s tím bylo upřesněno, že novou prioritou se pro Hondu stávají hybridy, tedy spalovací motory s elektrickou asistencí. A právě toto téma nyní rozvedl prezident značky Toshihiro Mibe s kolegy z britského Autocaru. Těm sdělil, že Japonci chystají „nejefektivnější motory na světě“. Půjde hned o celou rodinu benzinových čtyřválců, které dorazí s 1,5litrovým a dvoulitrovým objemem. Tím se nebudou lišit oproti současným agregátům, změny se týkají konstrukce.

Jedna-pětka by totiž měla ve srovnání se stávající verzí nabídnout o 40 procent širší pásmo otáček, po které bude k dispozici maximální točivý moment. Kromě toho se u obou spalovacích jednotek počítá s lepším termálním managementem, zatímco elektromotor se dočká zmenšení, což sníží hmotnost a umožní jeho lepší integraci do celého pojonu. Tyto novinky mají vyústit v 10procentní snížení spotřeby oproti stávajícím variantám, u 1,5litrového čtyřválce se tak Honda dostane na 4 l/100 km.

Souběžně s novými motory má dorazit také nová platforma, která je spojována s vyšším komfortem, bezpečností i zábavou na straně řidiče. Její hmotnost by přitom vůči současné architektuře měla poklesnout o 90 kilogramů, dalších dieta bude spojena s karoseriemi, které oproti stávajícím zhubnou o 10 procent. Vozy postavené na nové platformě přitom budou sdílet až 60 procent komponentů, což povede ke zlevnění výroby. Levnější o 30 procent ale má být i produkce motorů.

Mibe dále uvedl, že mezi roky 2027 a 2030 dorazí přinejmenším 13 hybridních novinek, přičemž expanzi by měly odstartovat Jazz a Civic nové generace. To je opravdu nemalé rozšíření nabídky, která podle prezidenta Hondy souvisí „s růstem poptávky po hybridních vozech“, zatímco „trh s elektromobily zaostává za původními očekáváními“. Propad zájmu o ně pak jen podpořilo zjemnění regulací, hlavně pak v USA, které měly stát v čele narůstajících registrací.

Tím nicméně Honda stejně jako třeba dříve koncern General Motors, se kterým shodou okolností Japonci na vývoji nových elektromobilů spolupracovali, jen potvrdila, že s bateriovým pohonem se nezabývala kvůli životnímu prostředí, jak s oblibou tvrdila. Místo toho zkrátka jen nechtěla mít potíže s úřady, jako ostatně kdokoli jiný v branži. Nebylo náhodou lepší dávat od počátku přednost zájmům zákazníků, jejichž potřeby budou stejné bez ohledu na výsledky příštích voleb?


Honda prý chystá nové nejefektivnější motory světa. Mají reálně jezdit za 4 litry na sto a ještě zlevnit - 1 - Honda Jazz e-HEV 2025 ilustracni foto 01Honda prý chystá nové nejefektivnější motory světa. Mají reálně jezdit za 4 litry na sto a ještě zlevnit - 2 - Honda Jazz e-HEV 2025 ilustracni foto 02Honda prý chystá nové nejefektivnější motory světa. Mají reálně jezdit za 4 litry na sto a ještě zlevnit - 3 - Honda Jazz e-HEV 2025 ilustracni foto 03
Současný hybridní Jazz jezdí za 4,5 litru na sto kilometrů, nová generace osazená efektivnějším pohonem má klesnout pod čtyřlitrovou mez. Foto: Honda

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.