Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Honda si patentovala 11st. převodovku se třemi spojkami. Je složitá jak rádio
22.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová převodovka japonské značky má zredukovat pokles točivého momentu při řazení. Zároveň má být rychlejší, efektivnější a je pořádně složitá.
Vývoj automatických převodovek doznal za poslední dvě dekády opravdu razantního pokroku. Zatímco prakticky po celé předchozí století jsme si museli vystačit maximálně s pěti, obvykle ale jen se čtyřmi rychlostními stupni, momentálně nejsou výjimkou ani automaty osmistupňové, devítistupňové či dokonce desetistupňové. To ovšem není konečná, neboť řada výrobců již pracuje na desetistupňových skříních a Ford dokonce oznámil příchod jedenáctistupňové převodovky.
Jak se nyní ukazuje, modrý ovál není jediná značka, která se rozhodla koketovat s druhou desítkou. Dle dokumentů z japonského patentového úřadu stejným směrem míří i Honda, která navíc celou záležitost dotahuje do možná až absurdního konce. Kromě jedenácti převodových stupňů jsou totiž součástí kompletu také tři spojky. Ne jedna, ne dvě, ale tři.
K dispozici máme veškeré informace z patentu a je to docela bizarní počtení. Podle japonské značky má mechanismus napomoci zredukovat pokles točivého momentu, ke kterému dochází u dvouspojkových skříní, má být pochopitelně rychlejší i efektivnější. A klíčem k úspěchu jsou pochopitelně oba hlavní aspekty tohoto řešení.
Jedenáct nakrátko poskládaných stupňů umožní rychlejší a čistší řazení už kvůli menším změnám otáček motoru při změně převodu jakýmkoli směrem, zbytek pak dokonají tři spojky. Ptáte se, proč tolik? Inu, dvouspojkové skříně mají limit v tom, že mohou mít současně s právě zařazeným rychlostním stupněm připravený jen jeden další. To je pochopitelně lepší než žádný (manuál, automat s HDM), pokud ale převodovka správně neodhadne další řazení a má připravený „špatný” kvalt (tj. vyšší při snaze podřadit nebo nižší při snaze řadit nahoru), trvá ji změna převodu věky.
Pokud máte spojky tři, další připravené kvalty mohou být dva. A převodovku nic nezaskočí, vždy bude schopna okamžitě přeřadit oběma směry během mžiku oka. Na patentových nákresech, ve kterých není snadné se na první pohled zorientovat, to nakonec uvidíte velmi jasně. Převodovka má v jedné chvíli např. na první spojce čtyřku, na druhé pětku a na třetí šestku, to ve chvíli, když jedete na pětku. Přeřadíte-li kamkoli, bude to hned a pokud zvolíte šestku, druhá spojka zůstane na pětce a prví spojka přejde na sedmičku. A tak pořád dokola - narazíte-li na první nebo poslední stupeň, budou zbylé dvě spojky připraveny na dvou dalších kvaltech, tj. 2 a 3 nebo 10 a 9.
Můžeme se ptát, jestli to není moc, Jára Cimrman by ale patrně nesouhlasil - jemu se zdály málo Čechovovo dvě sestry, dvě spojky by mu zřejmě přišly nedostatečné též. Vtípky i otázky okolo složitosti, hmotnosti a možné poruchovosti ale hoďme na chvíli stranou - čistě z hlediska uživatelské přívětivosti a provozní efektivity (to si Japonci nepochybně spočítali) by to mohlo být řešení blízké dokonalosti.
Pokud vás zaujalo, projděte si níže přiložené obrázky z patentové registrace, která se odehrála u japonského úřadu INIT letos v květnu. Dostat se k němu online nebývá jednoduché, servery obvykle odmítají přístup, textovou část strojově přeloženou do angličtiny ale můžete až do skonání studovat v tomto PDF - má 14 stránek a 1 megabyte.
Za vývojem této převodovky stojí Izumi Masao pracující pro japonskou značku. V tuto chvíli pochopitelně není jisté, zda se jedenáctistupňový trojspojkový automat (TSG?) dočká sériové výroby a v jakém automobilu skončí. Sázeli bychom ale na to, že ano. A pokud bude to muset být něco jako Honda NSX - v jiných strojích by svou složitost (a tedy i cenu) obhájil zřejmě jen stěží...









































Není to jednoduchá podívaná, po chvíli se ale zorientujete - jsou tu převodové poměry, schéma fungování spojek i přepínání jednotlivých kvaltů, je tu vše důležité
Zdroj: INIT přes Auto Guide
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
před 8 hodinamiMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
včeraPříplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pole Position získal Marco Bezzecchi 11:32
- Marc Marquez před trojicí Italů včera 16:33
- Filip Salač přímo do Q2 včera 15:30
- David Almansa nejlepším v Moto3 včera 15:00
- Honda Fest 2025: z Frymburku až do Mariazell včera 13:15
Nejčtenější články
Jak reálně fungují levná auta slavných značek, která se mimo EU prodávají hluboko pod 200 tisíc Kč? Tento Nissan stojí 150
15.8.2025Škoda ukázala víc z nové Octavie. Podstatě se radši úplně vyhýbá, tragikomicky říká, že jde ve stopách první generace
15.8.2025BMW chce nahradit svůj největší propadák dalším kontroverzním modelem, bez opory v tradici má chystat soka Géčka a Defenderu
15.8.2025Nejnovější Lamborghini je tak uřvané, až si ho prý lidé spletou se zemětřesením
15.8.2025Nejpopulárnější auta v místě setkání Trumpa s Putinem: Tyto stroje frčí na Aljašce, jiné vozy tam nepřežijí
15.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva