Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Integrovaný elektrický pohon s až 88 koňmi a 2 000 Nm může změnit svět aut
15.9.2016 | Robert Malík | Přidat příspěvek
GKN představilo nový integrovaný elektrický pohon, který by měl z běžných aut dělat hybridy téměř na počkání. Tak jednoduché to ale není.
Primární důvody postupného vzestupu hybridů či elektromobilů vám snad na těchto stránkách nějak zvlášť vysvětlovat nemusíme - dokola opakujeme, že jde především o výsledek politického diktátu masivně podporovaného pokutami za nadlimitní spotřebu resp. emise CO2 než přirozený vývoj reflektující hon za skutečně vyšší efektivitou. Na druhou stranu nechceme zpochybňovat, že i na tomto poli mohou vzniknout zajímavá technická řešení přinášející reálně vyšší provozní efektivitu či jiné přínosy žádoucí pro samotné zákazníky.
Právě proto tuto techniku neignorujeme, akorát vám ji předkládáme takovou jaká doopravdy je, bez pozlátka a třeba i bez vyfabulované spotřeby pokřivené normovanými testy. Tím chceme říci, že hybridů či čistě elektrických aut bude během následujících let na silnicích určitě více a svůj podíl na tom bude mít kromě jiných firem také (v zainteresovaných kruzích poměrně známá společnost) GKN.
Pokud vám její jméno nic neříká, pouze připomínáme, že stojí za vývojem pohonu pro současný Ford Focus RS, podílela se na vzniku hybridního pohonu pro Porsche 918 Spyder, prsty má skrze stejnou techniku rovněž v BMW i8 či 225xe Active Tourer a její techniku najdete rovněž v benzíno-elektrických Volvech S90 a XC90.
Její nejnovější systém je určen pro příští generaci hybridních automobilů, přičemž obsahuje kapalinou chlazený elektromotor a jednostupňovou převodovku eAxle. Kompletní jednotka váží 54 kg, což je podle GKN o 2,5 kg méně než jejich předchozí srovnatelný model a při poměrně kompaktních rozměrech (300 mm výška, 325 mm šířka) produkuje 88 koní a na kola umí dostat až 2 000 Nm, což je třeba vnímat jen tak, jak to opravdu je.
GKN říká, že právě kompaktní proporce elektromotoru s integrovanou převodovkou umožňuje jejich širší použití, navíc v automobilech s různou koncepcí pohonu. Auta s klasickým spalovacím motorem vpředu jej můžou mít u zadní nápravy, zatímco u vozů s agregátem uprostřed může elektricky roztáčet přední kola. Laděním elektroniky pak bude možné zařídit vektorování síly na jednotlivá kola anebo suplovat funkci samosvorného diferenciálu.
Dalším pozitivním efektem by mělo být snížení ceny této technologie. Zástupci GKN tvrdí, že snadnějších aplikace do různých aut bez nutnosti komplikované přestavby zvýší poptávku a tudíž i produkci, čímž se podaří rozmělnit náklady na vývoj. Právě díky tomu by podobné řešení mohlo svět aut změnit alespoň částečné přirozenou cestou, jenže zase tak jednoduché to není.
Zapomínat by se nemělo na fakt, že dodatečně montovaný elektromotor potřebuje k napájení dodatečnou sadu akumulátorů, kterou do vozu jen tak neumístíte, tudíž tady nemáme univerzální prostředek k hybridizaci, jak by se možná mohlo zdát. Výroba nového integrovaného systému, který prozatím nemá své komerční jméno, se má na každý pád naplno rozběhnout v roce 2019 v japonské továrně Tochigi a v italské pobočce v Brunicu, které dosud společně vyrobily přes 300 tisíc elektrických jednotek předchozího typu. Pak teprve uvidíme, jak moc to s tou revolucí bude žhavé...
![Integrovaný elektrický pohon s až 88 koňmi a 2 000 Nm může změnit svět aut - 1 - GNK eAxle pohon 2016 GNK_eAxle_pohon_02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Integrovaný elektrický pohon s až 88 koňmi a 2 000 Nm může změnit svět aut - 2 - GNK eAxle pohon 2016 GNK_eAxle_pohon_03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Integrovaný elektrický pohon s až 88 koňmi a 2 000 Nm může změnit svět aut - 3 - GNK eAxle pohon 2016 GNK_eAxle_pohon_04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Integrovaný elektrický pohon s až 88 koňmi a 2 000 Nm může změnit svět aut - 4 - GNK eAxle pohon 2016 GNK_eAxle_pohon_05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Integrovaný elektrický pohon s až 88 koňmi a 2 000 Nm může změnit svět aut - 5 - GNK eAxle pohon 2016 GNK_eAxle_pohon_01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
GNK dosud vyrobilo přes 300 tisíc elektrických jednotek montovaných do hybridních modelů jako je Volvo XC90
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nepochopitelně těžký Mercedes-AMG GT ve sprintech spráskali jako psa, nestačil ani 9 let starému Audi bez turba s pohonem 4x2
před 4 hodinamiStavbaři omylem vyhodili do vzduchu 110 let starý most, tomu se říká špatný den v práci
včeraNejvzácnější a nejpodivnější moderní Lambo se po letech konečně prodalo, i aukční rekord ale musel majitele zklamat
14.6.2024
Nové na MotoForum.cz
- KTM s automatickou převodovkou AMT: poprvé na Erzeberg Rodeu 10:37
- Vítězný hattrick Topraka Razgatliogla včera 15:51
- Vítězem Huertas, 27. Vostatek (crash). včera 15:43
- Vítězství Mahendry včera 15:12
- Vítězný double Herrery, 14. Ouředníčková včera 15:08
Nejnovější články
Rusové si nové Maybachy koupit nemohou, a tak si postavili vlastní. Dokonce takový, který automobilka ani neprodává
před hodinouNezničitelné dieselové Mercedesy z 90. let stoupají na ceně jako blázen, hezký kus se nyní prodal za 2,3 milionu Kč
před 3 hodinamiNepochopitelně těžký Mercedes-AMG GT ve sprintech spráskali jako psa, nestačil ani 9 let starému Audi bez turba s pohonem 4x2
před 4 hodinamiVW vyhrál soud s dealerem, který dovážel jeho o polovinu levnější auta z Číny, nejspíš je čeká sešrotování
před 5 hodinamiNěmci vyzkoušeli jedno z nejspolehlivějších „normálních” moderních aut, tuto Toyotu lidé v bazarech zbytečně přehlíží
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 10:56 - řidičBOB
- BMW Divize 06.17. 09:26 - pavproch
- Onboard videa 06.17. 07:15 - Truck Daškam
- Vozidlo do 200k 06.16. 21:52 - petr_riha
- Politický koutek 06.16. 13:10 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 06.14. 11:15 - pavproch
- Škoda Auto obecně 06.13. 20:46 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 06.13. 14:01 - řidičBOB