Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Integrovaný elektrický pohon s až 88 koňmi a 2 000 Nm může změnit svět aut
15.9.2016 | Robert Malík | Přidat příspěvek
GKN představilo nový integrovaný elektrický pohon, který by měl z běžných aut dělat hybridy téměř na počkání. Tak jednoduché to ale není.
Primární důvody postupného vzestupu hybridů či elektromobilů vám snad na těchto stránkách nějak zvlášť vysvětlovat nemusíme - dokola opakujeme, že jde především o výsledek politického diktátu masivně podporovaného pokutami za nadlimitní spotřebu resp. emise CO2 než přirozený vývoj reflektující hon za skutečně vyšší efektivitou. Na druhou stranu nechceme zpochybňovat, že i na tomto poli mohou vzniknout zajímavá technická řešení přinášející reálně vyšší provozní efektivitu či jiné přínosy žádoucí pro samotné zákazníky.
Právě proto tuto techniku neignorujeme, akorát vám ji předkládáme takovou jaká doopravdy je, bez pozlátka a třeba i bez vyfabulované spotřeby pokřivené normovanými testy. Tím chceme říci, že hybridů či čistě elektrických aut bude během následujících let na silnicích určitě více a svůj podíl na tom bude mít kromě jiných firem také (v zainteresovaných kruzích poměrně známá společnost) GKN.
Pokud vám její jméno nic neříká, pouze připomínáme, že stojí za vývojem pohonu pro současný Ford Focus RS, podílela se na vzniku hybridního pohonu pro Porsche 918 Spyder, prsty má skrze stejnou techniku rovněž v BMW i8 či 225xe Active Tourer a její techniku najdete rovněž v benzíno-elektrických Volvech S90 a XC90.
Její nejnovější systém je určen pro příští generaci hybridních automobilů, přičemž obsahuje kapalinou chlazený elektromotor a jednostupňovou převodovku eAxle. Kompletní jednotka váží 54 kg, což je podle GKN o 2,5 kg méně než jejich předchozí srovnatelný model a při poměrně kompaktních rozměrech (300 mm výška, 325 mm šířka) produkuje 88 koní a na kola umí dostat až 2 000 Nm, což je třeba vnímat jen tak, jak to opravdu je.
GKN říká, že právě kompaktní proporce elektromotoru s integrovanou převodovkou umožňuje jejich širší použití, navíc v automobilech s různou koncepcí pohonu. Auta s klasickým spalovacím motorem vpředu jej můžou mít u zadní nápravy, zatímco u vozů s agregátem uprostřed může elektricky roztáčet přední kola. Laděním elektroniky pak bude možné zařídit vektorování síly na jednotlivá kola anebo suplovat funkci samosvorného diferenciálu.
Dalším pozitivním efektem by mělo být snížení ceny této technologie. Zástupci GKN tvrdí, že snadnějších aplikace do různých aut bez nutnosti komplikované přestavby zvýší poptávku a tudíž i produkci, čímž se podaří rozmělnit náklady na vývoj. Právě díky tomu by podobné řešení mohlo svět aut změnit alespoň částečné přirozenou cestou, jenže zase tak jednoduché to není.
Zapomínat by se nemělo na fakt, že dodatečně montovaný elektromotor potřebuje k napájení dodatečnou sadu akumulátorů, kterou do vozu jen tak neumístíte, tudíž tady nemáme univerzální prostředek k hybridizaci, jak by se možná mohlo zdát. Výroba nového integrovaného systému, který prozatím nemá své komerční jméno, se má na každý pád naplno rozběhnout v roce 2019 v japonské továrně Tochigi a v italské pobočce v Brunicu, které dosud společně vyrobily přes 300 tisíc elektrických jednotek předchozího typu. Pak teprve uvidíme, jak moc to s tou revolucí bude žhavé...





GNK dosud vyrobilo přes 300 tisíc elektrických jednotek montovaných do hybridních modelů jako je Volvo XC90
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 2 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 7 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nejnovější články
Lidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před 38 minutamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 2 hodinamiFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 3 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 5 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva