Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Italové odhalili nejsilnější produkční třílitr světa, malému monstru říkají Neptun
1.7.2020 | Petr Prokopec
Italové výjimečné motory vždy uměli a své pověsti zjevně nechtějí zůstat nic dlužni. Jejich Nettuno je nejsilnější třílitrový šestiválec, který se objeví v silničním autě, nabídne 630 koní.
Za pár dní tomu budou již dva roky od chvíle, co nás náhle a předčasně opustil Sergio Marchionne. Šéf italského koncernu Fiat Chrysler Automobiles chtěl ještě před smrtí realizovat sloučení s jinou velkou automobilkou, to se mu ale nakonec nepovedlo. I proto, že třeba francouzskou skupinu PSA Peugeot Citroën odmítal jako nepříliš vhodnou. Nicméně je to právě nakonec ona, která kývla na spojení s FCA. A jakkoliv vše ještě musí posvětit Evropská unie, nejviditelnější z dědiců Fiatu John Elkann již bere vše jako hotovou věc.
Spojenectví FCA a PSA ovšem není jedinou věcí, které již Marchionne nemůže být svědkem. Někdejší šéf italsko-amerického koncernu totiž rovněž velkou měrou usiloval o návrat Maserati na výsluní, ovšem i v tomto ohledu neuspěl tak, jak si nejspíše představoval. Jakkoliv za jeho vlády prodeje značky vzrostly na nebývalou úroveň a zároveň došlo i na značné rozšíření nabídky, účetnictví firmy bylo i nadále v červených číslech. To se ale má změnit, letos totiž značka vstupuje do nové éry.
Tu má uvést nový motor, a tak dnes automobilka s trojzubcem ve znaku odhalila vlastní třílitrový šestiválec, který sice má vazby na agregáty Formule 1, ovšem tentokráte by již mělo dojít k odstřižení od kořenů Ferrari. Symbolizovat to má i název pohonné jednotky Nettuno, který neznamená nic jiného než Neptun, jehož zbraň si skrze na Piazza Maggiore v Boloni vypůjčil Marip Maserati při tvorbě firemního loga.
Třílitrový šestiválcový agregát dostal do vínku dvojité přeplňování a zároveň také dvousvíčkové zapalování a předspalovací komoru. V té je umístěna jedna ze svíček a s válcem je propojen speciálně navrženými dírami. Zapalování přes ni je využíváno ve vyšších otáčkách a při vysokém zatížení, při startech či nízké zátěži je směs zapalována svíčkou umístěnou přímo ve válci.
Maserati mimo to přivedlo do hry také přímé a nepřímé spalování paliva, přičemž všechny použité systémy mají snížit nejen spotřebu a tedy i emise CO2, ale také hluk pohonné jednotky. Kromě toho tu máme i nadmíru působivých 630 koní v 7 500 otáčkách a 730 Nm točivého momentu, který je dostupný v pásmu 3 000 a 5 500 ot./min - žádný jiný třílitrový šestiválec montovaný do silničních aut dnes takový výkon nedává. Na přeplňovanou jednotku pak má šestiválec i nadmíru točivý charakter, jeho červené pásmo přichází až v 8 000 ot./min.
Vůbec poprvé se motor vážící 220 kilo objeví pod kapotou nadmíru očekávaného sporťáku MC20, jenž bude odhalen během slavnostní párty 9. a 10. září v Modeně. S tímto vozem se Maserati chce vrátit rovněž do světa motorsportu, letošek tak pro italskou automobilku skutečně může být počátkem nové éry. Takové, o níž snil Marchionne, ovšem která za jeho života nikdy nepřišla. Zda ovšem působivá data motoru doplní i podobné prodeje, stále není jisté.









Maserati představilo nový třílitrový šestiválec, jenž bude pohánět nejen chystaný sporťák MC20. Foto: Maserati
Zdroj: Maserati
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včeraToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.09. 20:48 - Zajda
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus