Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Italové odhalili nejsilnější produkční třílitr světa, malému monstru říkají Neptun
1.7.2020 | Petr Prokopec
Italové výjimečné motory vždy uměli a své pověsti zjevně nechtějí zůstat nic dlužni. Jejich Nettuno je nejsilnější třílitrový šestiválec, který se objeví v silničním autě, nabídne 630 koní.
Za pár dní tomu budou již dva roky od chvíle, co nás náhle a předčasně opustil Sergio Marchionne. Šéf italského koncernu Fiat Chrysler Automobiles chtěl ještě před smrtí realizovat sloučení s jinou velkou automobilkou, to se mu ale nakonec nepovedlo. I proto, že třeba francouzskou skupinu PSA Peugeot Citroën odmítal jako nepříliš vhodnou. Nicméně je to právě nakonec ona, která kývla na spojení s FCA. A jakkoliv vše ještě musí posvětit Evropská unie, nejviditelnější z dědiců Fiatu John Elkann již bere vše jako hotovou věc.
Spojenectví FCA a PSA ovšem není jedinou věcí, které již Marchionne nemůže být svědkem. Někdejší šéf italsko-amerického koncernu totiž rovněž velkou měrou usiloval o návrat Maserati na výsluní, ovšem i v tomto ohledu neuspěl tak, jak si nejspíše představoval. Jakkoliv za jeho vlády prodeje značky vzrostly na nebývalou úroveň a zároveň došlo i na značné rozšíření nabídky, účetnictví firmy bylo i nadále v červených číslech. To se ale má změnit, letos totiž značka vstupuje do nové éry.
Tu má uvést nový motor, a tak dnes automobilka s trojzubcem ve znaku odhalila vlastní třílitrový šestiválec, který sice má vazby na agregáty Formule 1, ovšem tentokráte by již mělo dojít k odstřižení od kořenů Ferrari. Symbolizovat to má i název pohonné jednotky Nettuno, který neznamená nic jiného než Neptun, jehož zbraň si skrze na Piazza Maggiore v Boloni vypůjčil Marip Maserati při tvorbě firemního loga.
Třílitrový šestiválcový agregát dostal do vínku dvojité přeplňování a zároveň také dvousvíčkové zapalování a předspalovací komoru. V té je umístěna jedna ze svíček a s válcem je propojen speciálně navrženými dírami. Zapalování přes ni je využíváno ve vyšších otáčkách a při vysokém zatížení, při startech či nízké zátěži je směs zapalována svíčkou umístěnou přímo ve válci.
Maserati mimo to přivedlo do hry také přímé a nepřímé spalování paliva, přičemž všechny použité systémy mají snížit nejen spotřebu a tedy i emise CO2, ale také hluk pohonné jednotky. Kromě toho tu máme i nadmíru působivých 630 koní v 7 500 otáčkách a 730 Nm točivého momentu, který je dostupný v pásmu 3 000 a 5 500 ot./min - žádný jiný třílitrový šestiválec montovaný do silničních aut dnes takový výkon nedává. Na přeplňovanou jednotku pak má šestiválec i nadmíru točivý charakter, jeho červené pásmo přichází až v 8 000 ot./min.
Vůbec poprvé se motor vážící 220 kilo objeví pod kapotou nadmíru očekávaného sporťáku MC20, jenž bude odhalen během slavnostní párty 9. a 10. září v Modeně. S tímto vozem se Maserati chce vrátit rovněž do světa motorsportu, letošek tak pro italskou automobilku skutečně může být počátkem nové éry. Takové, o níž snil Marchionne, ovšem která za jeho života nikdy nepřišla. Zda ovšem působivá data motoru doplní i podobné prodeje, stále není jisté.









Maserati představilo nový třílitrový šestiválec, jenž bude pohánět nejen chystaný sporťák MC20. Foto: Maserati
Zdroj: Maserati
Bleskovky
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
před 9 hodinami
Boží trest za svatokrádež? Klasické Porsche předělané na elektrický pohon majiteli shořelo před domem měsíc po koupi
včera
Policie zastavila řidiče vývojového prototypu supersportu za desítky milionů kvůli tomu, že podle ní „zapaloval silnici”
29.11.2025
Nejčtenější články
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
VW i Porsche už tam jsou, Audi je následuje. Za tři roky přišlo o 75 procent svých zisků a míří do ztráty, prodeje dál klesají
2.11.2025
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
2.11.2025
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
2.11.2025
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
2.11.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.01. 16:11 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.01. 16:08 - Předseda
- IT poradna 12.01. 15:43 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.01. 15:35 - jerry
- BMW Divize 12.01. 14:04 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.30. 13:08 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.29. 19:56 - jerry
- Pneu koutek 11.29. 13:16 - pavproch
