Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Korejci s Francouzi dokončili vývoj revoluční neviditelné antény. Zlepšuje příjem všeho, i když ji nespatříte ani v náznaku
21.12.2023 | Petr Prokopec
Pokusy o více či méně neviditelné antény už tu byly, vesměs ale buď stejně byly vidět, nebo příjem signálu zhatily tak, že o ně nebyl důvod stát. Nyní tu máme novinku, která vidět opravdu není a přesto má nabídnout lepší příjem než konvenční biče či tzv. žraločí ploutve.
Na automobilové antény povětšinou nepřichází řeč příliš často, a to dokonce ani během premiér zcela nových aut. Obecně vzato totiž nejde o až tak zajímavý prvek. Jeho tvar byl navíc po dlouhé dekády neměnný, čelní či zadní partie zkrátka zdobil dlouhý a vlastně i poněkud nevzhledný bič. Ten se postupem času díky zlepšujícímu se vysílání a přijímání signálu stával stále kratším, až se nakonec přesunul na střechu. Nejprve v podobě malé tyčky, posléze do tvaru žraločí ploutve.
Branže se ovšem začíná radikálně měnit, přičemž důraz je kladen jak na konektivitu, tak na aerodynamiku. I žraločí ploutev se tedy stává přežitkem, budoucností jsou neviditelné antény. Pokusy o takové řešení už tu byly, s prvním údajně komplexně fungujícím řešením ale až nyní přichází korejská společnost LG Electronics, která na něm spolupracovala s francouzským výrobcem autoskel Saint-Gobain Sekurit. A už jeho účast na celém projektu naznačuje, odkud fouká vítr.
Kompletní podrobnosti zatím nejsou známy, korejský gigant ale ve své tiskové zprávě zmiňuje naprosto neviditelný film, který lze aplikovat na čelní sklo či střešní okno, případně pak rovnou do nich. Díky tomu není problémem jakýkoli design, jakékoliv zaoblení a ve finále ani jakýkoli materiál. Není tedy třeba přistupovat k jakýmkoliv kompromisům v rámci designu, místo toho lze tlačit na minimalizaci koeficientu větrného odporu.
S ohledem na to, jak malé jsou dnes ony žraločí ploutve, pochopitelně nelze počítat s výraznými úsporami paliva, stejně jako se asi příliš nepromění ani samotný vzhled nových aut. Na druhou stranu ale může dojít ke zkvalitnění příjmu signálu, neboť onen průhledný film může být mnohem větší, než je tomu u dnešních trčících antén. Korejci ostatně dodávají, že systém je adaptivní a zvládá se přizpůsobit jakékoli síti lépe než konvenční antény všeho druhu.
Novinka byla vyvinuta na základě 80 patentů, mezi které patří i technologie průhledných elektrod. Společnosti LG Electronics a Saint-Gobain Sekurit hodlají transparentní anténu veřejnosti poprvé představit naživo již v lednu na veletrhu elektroniky CES v Las Vegas. Kdy přesně ale z ní budou profitovat automobily, zatím nebylo upřesněno. Běžná skla francouzské firmy nicméně používají vozy po celém světě.
Prezident automobilové divize LG Electronics Eun Seok-hyun navíc uvedl, že provedeny již byly ostré testy, během nichž byl „potvrzen výjimečný telekomunikační výkon“. Zdá se tedy, že od rozmachu zcela neviditelných antén nás dělí už jen malý krůček. Otázkou je cena, s ohledem na modularitu celé koncepce a možnost masové výroby pro desítky milionů aut ročně, ale nakonec může jít o pakatel.

Korejci zatím ukázali pouze vizualizaci neviditelné antény, naživo hodlají revoluční novinku demonstrovat v lednu v Las Vegas. Vidět ale stejně nemá být nic. Foto: LG Electronics, tiskové materiály
Zdroj: LG Electronics
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
před 11 hodinamiPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nejčtenější články
Dodnes plně funkční Schumacherova mistrovská F1, se kterou vyhrál i v Monaku, se právě tam prodala za nejvyšší sumu, kterou kdy kdo za takovou věc dal
26.5.2025Kia v Evropě začala testovat nový velký spalovací kombík, poprvé ho nafotili. Pokud Škoda odpíská stejnou Octavii, má problém
26.5.2025Největší evropský výrobce motorek definitivně padl, veškerá zbývající aktiva přechází do rukou Indů
26.5.2025BMW pořád dokáže udělat atraktivní, elegantní auto, ze kterého nebolí oči, vám ho ale nejspíš neprodá
26.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.25. 15:32 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales