Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mazda chystá ještě úspornější motory, spotřebu sníží o další třetinu
12.3.2019 | Petr Prokopec
Zatímco jiní výrobci už dávají od spalovacích motorů pomalu ruce pryč, Mazda doplňuje nabídku o mimořádně efektivní „diesel na benzin”. I ten ale má být jen odrazovým můstkem k dosažení celkové efektivity 56 procent.
Na první pohled se zdá, že Mazda jako jedna z mála automobilek dokázala najít recept, jak odolat elektrickému a hybridnímu šílenství. Místo bateriových vozů soustavně posílá na trh auta osazená spalovacími motory, ve většině případů navíc atmosféricky plněnými. Něco takového bychom čekali s ohledem na reputaci spíše od BMW, pro Mnichov je ovšem aktuálně největší modlou turbo. A hned vedle něj automat a pohon 4x4.
Je samozřejmě otázkou, jak dlouho bude Mazda odolávat bateriovým svodům. Automobilka ostatně již několikrát naznačila, že hybridům se vlastně ani nebrání, jen touží elektrické ústrojí spárovat se spalovacím agregátem, který bude vypiplán k dokonalosti. Na této úrovni ale Japonci prý zatím ještě nejsou, a to přesto, že letos se dočkáme zahájení prodeje revolučního motoru SkyActiv-X. „Diesel na benzin“, jak je tato jednotka nazývána, je však důležitým mezníkem na pevně vytyčené cestě.
Mazda totiž zahájila vývoj třetí generace motorů SkyActiv, u nichž cílí na termální účinnost neskutečných 56 procent, něco takového ve světě nemá obdoby. Motor Formule 1 je na 50 procentech a pokud se u silniční jednotky výrobce dostane nad 40 procent, je to neskutečný úspěch. Lze tak věřit Mazdě, že emise za celý životní cyklus takto osazeného vozu by byly na úrovni elektromobilů, zvláště pak těch čerpajících elektřinu z uhlí.
Aby ovšem Mazda mohla dosáhnout vytyčeného cíle, musí učinit opravdu velký skok. „Pokud současnou generaci motorů SkyActiv bereme za druhou a ta příští bude třetí, tak pokud ji srovnáte s dosavadní verzí agregátu SkyActiv-X, zjistíte, že je zde prostor pro 30procentní potenciální zlepšení v oblasti termální účinnosti,“ uvedl, k tématu Ichiro Hirose, šéf vývoje pohonných jednotek. Podle něj existují pouze dva způsoby, jak termální účinnost takovým způsobem navýšit.
„Tím prvním je zlepšení kompresního poměru, druhým pak navýšení specifického tepelného poměru, což znamená, že zkusíte spalovat co možná nejchudší směs,“ popsal směr, jakým se Mazda vydala, Hirose. Dle něj automobilka u první generace motorů navýšila kompresní poměr, u současné druhé pak pro změnu zlepšila onen tepelný poměr. V rámci třetí pak hodlá posouvat laťky v obou případech ještě dále hlavně pomocí potlačení tepelných ztrát, což umožní další navýšení kompresí.
Šéf vývoje pohonných jednotek dodal, že současná architektura motorů již neumožňuje Mazdě skok kupředu, a to kvůli designu stěn válců. Při vyšším kompresním poměru už by u něj tepelné ztráty zase rostly. Automobilka se tedy v rámci nového vývoje hodlá zaměřit právě na eliminaci úniku tepla skrze stěny válců, což povede k vyššímu kompresnímu poměru a tedy i k vyšší efektivitě.
Mazda i proto věří, že spalovací motory - benzinové i dieselové - budou hrát zásadní roli i v roce 2030, a právě konec příští dekády je mezníkem, ke kterému se při svém dalším plánování upíná. Jak dlouho před tímto zlomem se ale nové agregáty objeví, není zatím jisté.



Mazda odstartovala vývoj třetí generace jednotek SkyActiv, který založila na „dieselu na benzin“
Bleskovky
Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
- Obava z precedentu: Majitelé v Brně se obávají včera 10:14
Nejnovější články
Dědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včeraNěmci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Mercedes nechtěl motory V8 nabízet už skoro pro nic, teď otočil a jejich novou generaci chce nacpat takřka do všeho
včeraBizarní prodlužovač dojezdu Tesly je totální fiasko. Nesmyslné řešení nakonec nedostane nikdo, firma vrací zálohy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva