Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mazda chystá ještě úspornější motory, spotřebu sníží o další třetinu
12.3.2019 | Petr Prokopec
Zatímco jiní výrobci už dávají od spalovacích motorů pomalu ruce pryč, Mazda doplňuje nabídku o mimořádně efektivní „diesel na benzin”. I ten ale má být jen odrazovým můstkem k dosažení celkové efektivity 56 procent.
Na první pohled se zdá, že Mazda jako jedna z mála automobilek dokázala najít recept, jak odolat elektrickému a hybridnímu šílenství. Místo bateriových vozů soustavně posílá na trh auta osazená spalovacími motory, ve většině případů navíc atmosféricky plněnými. Něco takového bychom čekali s ohledem na reputaci spíše od BMW, pro Mnichov je ovšem aktuálně největší modlou turbo. A hned vedle něj automat a pohon 4x4.
Je samozřejmě otázkou, jak dlouho bude Mazda odolávat bateriovým svodům. Automobilka ostatně již několikrát naznačila, že hybridům se vlastně ani nebrání, jen touží elektrické ústrojí spárovat se spalovacím agregátem, který bude vypiplán k dokonalosti. Na této úrovni ale Japonci prý zatím ještě nejsou, a to přesto, že letos se dočkáme zahájení prodeje revolučního motoru SkyActiv-X. „Diesel na benzin“, jak je tato jednotka nazývána, je však důležitým mezníkem na pevně vytyčené cestě.
Mazda totiž zahájila vývoj třetí generace motorů SkyActiv, u nichž cílí na termální účinnost neskutečných 56 procent, něco takového ve světě nemá obdoby. Motor Formule 1 je na 50 procentech a pokud se u silniční jednotky výrobce dostane nad 40 procent, je to neskutečný úspěch. Lze tak věřit Mazdě, že emise za celý životní cyklus takto osazeného vozu by byly na úrovni elektromobilů, zvláště pak těch čerpajících elektřinu z uhlí.
Aby ovšem Mazda mohla dosáhnout vytyčeného cíle, musí učinit opravdu velký skok. „Pokud současnou generaci motorů SkyActiv bereme za druhou a ta příští bude třetí, tak pokud ji srovnáte s dosavadní verzí agregátu SkyActiv-X, zjistíte, že je zde prostor pro 30procentní potenciální zlepšení v oblasti termální účinnosti,“ uvedl, k tématu Ichiro Hirose, šéf vývoje pohonných jednotek. Podle něj existují pouze dva způsoby, jak termální účinnost takovým způsobem navýšit.
„Tím prvním je zlepšení kompresního poměru, druhým pak navýšení specifického tepelného poměru, což znamená, že zkusíte spalovat co možná nejchudší směs,“ popsal směr, jakým se Mazda vydala, Hirose. Dle něj automobilka u první generace motorů navýšila kompresní poměr, u současné druhé pak pro změnu zlepšila onen tepelný poměr. V rámci třetí pak hodlá posouvat laťky v obou případech ještě dále hlavně pomocí potlačení tepelných ztrát, což umožní další navýšení kompresí.
Šéf vývoje pohonných jednotek dodal, že současná architektura motorů již neumožňuje Mazdě skok kupředu, a to kvůli designu stěn válců. Při vyšším kompresním poměru už by u něj tepelné ztráty zase rostly. Automobilka se tedy v rámci nového vývoje hodlá zaměřit právě na eliminaci úniku tepla skrze stěny válců, což povede k vyššímu kompresnímu poměru a tedy i k vyšší efektivitě.
Mazda i proto věří, že spalovací motory - benzinové i dieselové - budou hrát zásadní roli i v roce 2030, a právě konec příští dekády je mezníkem, ke kterému se při svém dalším plánování upíná. Jak dlouho před tímto zlomem se ale nové agregáty objeví, není zatím jisté.
Mazda odstartovala vývoj třetí generace jednotek SkyActiv, který založila na „dieselu na benzin“
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva