Mazda dál věří spalovacím motorům. Nevzdá se jich, postaví diesel na benzin

Kompresní poměr se zvýší na 18:1 a benzín se bude zapalovat jako nafta, věří Mazda. Také má v plánu využívat teplo výfukových plynů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Mazda dál věří spalovacím motorům. Nevzdá se jich, postaví diesel na benzin

16.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Mazda dál věří spalovacím motorům. Nevzdá se jich, postaví diesel na benzin

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kompresní poměr se zvýší na 18:1 a benzín se bude zapalovat jako nafta, věří Mazda. Také má v plánu využívat teplo výfukových plynů.

Automobilka Mazda se stále bude držet benzínových motorů a jejich účinnost prý dokáže zvýšit až na 60 % ze současných čtyřiceti. Uvedl to Kenichiro Saruwatari, šéf výzkumu a vývoje Mazdy pro Evropu. Už 40 % je na atmosférický benzínový motor dost vysoká hodnota a 60 % je ještě výrazně víc. Mazda toho údajně dosáhne postavením vznětového benzínového motoru, o který se pokoušejí i další automobilky či firmy jako Bosch.

V současnosti jsou motory SkyActiv s kompresním poměrem na dost vysokých hodnotách na to, že jsou to benzínové jednotky - 14:1 je u Mazdy běžné číslo. Kompresní poměr se má zvýšit až na 18:1 a s tím by se mělo zapalování změnit ze zážehového, tj. pomocí svíčky jako u každého jiného benzínového motoru, na vznětové, tj. že pomocí vysokého kompresního poměru dojde ke vznícení paliva vysokou teplotou a tlakem, podobně jako u dieselů.

Problémem nicméně je, že benzín a tento způsob zapalování nejdou moc dobře dohromady. Mazda nicméně chce spalovací proces přesně regulovat, aby nedocházelo k nežádoucímu klepání, tj. ke vznícení směsi ve válci jindy než v přesně určený moment. Dá se nejspíš počítat s vysokotlakým přímým vstřikováním paliva jako u dnešních dieselů. Jestli tyto motory dostanou i turbodmychadla, zatím není jasné.

Součástí programu SkyActiv je také využívání tepla výfukových plynů, resp. snížení ztrát touto cestou. Běžně totiž tudy uteče až 30 % energie uložené v benzínu. „Zkoumáme několik možných řešení, ale zatím nemůžeme říci, jakých,” komentoval tuto oblast Saruwatari. Budeme-li spekulovat, můžeme dojít třeba až k využití tohoto tepla pro výrobu elektřiny, najde-li se na takový systém pod kapotou místo.

Kromě pokračování programu SkyActiv, jehož směr se podle Saruwatariho nemění, Mazda nedávno oznámila také partnerství s Toyotou. To by mohlo ústit v plug-in-hybridní model v nabídce Mazdy. Hirošimská automobilka nicméně také věří, že její benzínová auta v průměru svými emisemi od výroby paliva po kola automobilu vyrovnají elektromobily, což by znamenalo nějakých 80 g CO2/km. Jak se bude tento plán dařit a jak kultivovaný bude vznětový benzínový motor, se zatím nechme překvapit.


Mazda dál věří spalovacím motorům. Nevzdá se jich, postaví diesel na benzin - 1 - mazda skyactiv ilustracni 01Mazda dál věří spalovacím motorům. Nevzdá se jich, postaví diesel na benzin - 2 - mazda skyactiv ilustracni 02Mazda dál věří spalovacím motorům. Nevzdá se jich, postaví diesel na benzin - 3 - mazda skyactiv ilustracni 03
V rodině technologií Mazda SkyActiv přibude vznětový benzínový motor (ilustrační foto)

Zdroj: Autocar

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.