Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mazda i-ELoop: pomalu nabíjené akumulátory nahradí superkondenzátory
25.11.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Mazda vyvinula systém rekuperace brzdné energie ukládající elektřinu do zásobníku na bázi kondenzátoru. Pochlubí se s ním v konceptu nové šestky.
Japonská značka hrdě oznamuje, že tuto novinku (vůbec poprvé vyvinutou pro použití v osobním automobilu) začne sériově montovat do svých vozů již v roce 2012. Dala ji jméno i-ELoop, což je zkrácená forma z anglického spojení Intelligent Energy Loop - v překladu inteligentní energetická smyčka.
Aby nedošlo k omylu, i-Eloop nemá konkurovat klasickému hybridnímu ústrojí jako je to v Toyotě Prius nebo Hondě Insight, ale dále posouvá pouze techniku inteligentního ovládání alternátoru známou dnes třeba z vozů BMW (klíčová část systému Efficient Dynamics). Funguje tedy na principu proměny části kinetické energie automobilu jedoucího setrvačností nebo takového, který právě zpomaluje. V té chvíli začne elektromotor nebo alternátor pracovat jako generátor proudu, který ale není ukládán do standardního akumulátoru nebo dodatečné sady baterek, ale právě do kondenzátoru.
Mazda uvádí, že jde o dvouvrstvý kondenzátor s velmi nízkým odporem, který se dokáže vybíjet a nabíjet v extrémně krátkém čase („během několika sekund“) a který používáním neztrácí svou kapacitu. Systém navíc obsahuje alternátor pracující s variabilním napětím 12-25 voltů a transformátorem stejnosměrného proudu DC/DC.
Takto získaná energie se nevrací zpátky ve formě síly urychlující automobil vpřed, ale je využívána čistě pro pohon klimatizace, audia a dalších elektrických systému, včetně dobíjení akumulátoru. Mazda tvrdí, že jejich technika dokáže v hustém provozu ušetřit deset procent paliva a je plně kompatibilní se systémem stop-start nebo technologií vypínání motoru při dojezdu ke křižovatce velmi nízkými rychlostmi (jako je vylepšení stop-start od Bosche).
Jednotka i-ELoop bude integrována do systému Skyactive, který kromě jiného optimalizuje proces spalování a jako celek má za úkol významně snížit spotřebu třeba benzínových modelů i bez použití přeplňování. Technika bude poprvé veřejně představena na tokijském autosalonu ve studii Takeri, která je předobrazem budoucí Mazdy 6.


Kondenzátor systému i-Eloop našel místo v konceptu ve spodní části motorového prostoru za levým světlem. Transformátor je ukrytý pod sedadlem řidiče.















Koncept Mazdy 6 zvaný zatím Takeri, který se představí příští týden v Tokiu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
před 2 hodinami
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
včera
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
20.12.2025
Nejnovější články
Max Verstappen bude dál potají jezdit s číslem 1, použil variaci na starý trik
před 9 minutami
Narychlo ušitý nový Mercedes CLA se spalovacím motorem je z nouze ctnost roku, na semaforech se bude bát i Dacií
před hodinou
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
před 2 hodinami
Elektrický muscle dál skoro nikdo nekupuje, a tak výrobce napadl geniální tah: Zdražil ho o statisíce
před 3 hodinami
Norové staví nejdelší podmořský tunel světa. Bude to unikát se dvěma „kruháči”, cestu zkrátí o víc jak 10 hodin
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.22. 14:00 - pavproch
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.22. 10:18 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.22. 10:08 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Volkswagen obecne 12.21. 13:13 - řidičBOB
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
- Tesneni pod hlavou 12.20. 18:04 - sprusle183
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
