Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta
6.11.2024 | Petr Prokopec
Mercedes otevřel první továrnu na recyklaci vzácných kovů z baterií elektrických aut, což někteří považují za pomyslné uzavření kruhu a zásadní ekologizaci jejich výroby. Jenže ona zdaleka neřeší vše, i v roce 2040 prý bude třeba spousta nové těžby.
Není tomu dlouho, co se motorový papež Fritz Indra znovu znovu kriticky vyjádřil k plánovanému urychlenému přechodu na elektromobilitu. Podle něj něco takového planetě neprospěje, místo toho se „řítíme ke skutečné environmentální krizi“. Jedním z důvodů je fakt, že prakticky neexistuje recyklační řetězec. Navíc elektromobily nevydrží v provozu dekády jako spalovací auta, spíš lze počítat s průměrem v řádu jednotek let. Kvůli každému je ale třeba vytěžit stovky kil surových materiálů, ze kterých se následně vyrábí především baterie. A právě tento proces je velmi špinavý.
Hondě naděje se přesto vkládá do oné recyklace, zejména baterií. Tímto směrem nyní vyrazil Mercedes-Benz, který v německém Kuppenheimu otevřel továrnu, která se zabývá likvidací existujících bateriových paketů, extrakcí vzácných kovů a jejich následným opětovným využitím. Jak ovšem Autocaru přiznal Jörg Burzer, který má u automobilky na povel výrobu, kvalitu a zásobování, recyklace zdaleka neřeší vše. A to i když je neobvykle efektivní.
Třícípá hvězda podle něj bude i nadále potřebovat spoustu surového materiál, aby nemusela omezovat výrobu. „Myslím, že budeme vždy potřebovat 20, 30 nebo 40 procent materiálu. I když někdy v roce 2040 pojede recyklace na plné obrátky, stále bude třeba velká porce nového materiálu pocházejícího z dolů,“ uvedl s tím, že továrna v Kuppenheimu nastavila nové měřítko pro celou branži. V Evropě se totiž nachází již desítky recyklačních center, prakticky všechny jsou ale zaměřené jen na opětovné použití obalu, načež zpracovávají hlavně měď a hliník. Recyklace tzv. černé hmoty zahrnující třeba lithium se ale neprováděla.
V tomto ohledu je nová továrna Mercedesu unikátní, zpracovat totiž dokáže i druhou fázi recyklace, která dosud byla považována za velmi komplikovanou, a to mj. proto, že šlo o energeticky náročný proces. Třícípá hvězda proto tradiční pyro-metalurgický proces nahradila hydro-metalurgickým, kdy je užíváno nižších teplot, což vede k nižší spotřebě energie. Tu si pak automobilka zčásti vyrábí sama, střecha továrny o ploše 6 800 metrů čtverečních je totiž osazena solárními panely.
Celý proces startuje zkontrolováním stavu baterií, než jsou rozdrceny. Poté následuje oddělení nečistot a zejména elektromagnetická separace, která dokáže roztřídit jednotlivé materiály. Tím jsme u oné černé hmoty, která je ponořena do tekutého roztoku a stlačena, aby došlo na další oddělení grafitu. S pomocí čpavku a peroxidu vodíku poté dochází na odstranění posledních zbytků hliníku a železa, než jsou díky kyselině sýrové a organickým složkám separovány vzácné kovy.
Burzer uvedl, že potrvá zhruba tři až čtyři roky, než se továrna dostane na plnou kapacitu, kdy by měla zvládnout recyklovat 2 500 tun materiálu ročně, které mají vystačit na výrobu 50 tisíc recyklovaných bateriových modulů. To pochopitelně není málo, proto veškeré načerpané zkušenosti chce Mercedes uplatit u dalších podniků. Jakkoli ale jejich roční kapacita má být ještě vyšší, stále bude třeba nových vzácných kovů z dolů, samozřejmě také proto, že jich bude třeba víc.
„Nejprve musíte mít na trhu určitý počet baterií, než je začnete recyklovat. Musíte je tedy nejprve vyrobit, a kvůli tomu potřebujete surový materiál z dolů, protože není co recyklovat. Naše baterie by standardně měly vydržet osm až deset let (což je mimochodem pozoruhodné připuštění jejich mizerné životnosti - pozn. red.), proto zde bude jistá prodleva. V příštích třech, čtyřech, pěti letech tak pojedeme na nižší kapacitu,“ dodal Burzer, čímž vlastně jen potvrdil Indrova slova.
Pokud je totiž planeta na tom opravdu tak špatně, jak hlavně politici a aktivisté tvrdí, pak je třeba něco prospěšného udělat nyní. S elektromobilitou nás ale evidentně čeká ještě dlouho víc škody než užitku. A jak vidno, ani recyklace baterií probíhající zatím jen v jedné jediné továrně v Kuppenheimu není tou stříbrnou kulkou, kterou mnozí vyhlíží.










Továrna v Kuppenheimu má za cíl 96procentní efektivitu, uvidíme, jaká bude realita. I kdyby ale byla taková, jaká Mercedes očekává, závislosti na nově vytěžených vzácných kovech se nezbaví. Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: Mercedes-Benz, Autocar
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejčtenější články
Majitele luxusních elektrických aut drtí drastická ztráta hodnoty, na těchto přišli o miliony za pár let
30.3.2025Volvo s okamžitou platností vyhodilo svého zmateného šéfa, jeho náhrada je ale hodně špatný vtip
31.3.2025Číňané ukazují Evropě dlouhý nos i na poli spalovacích motorů, jejich poslední novinka dostala nově vyvinutý boxer
31.3.2025Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Chtěl nové BMW řady 7 a neměl na něj, tak si ho nechal udělat z toho 15 let starého
31.3.2025
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.29. 20:30 - řidičBOB
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha