Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Motorář popsal, co dokáže nový lidový sporťák Chevroletu s 1 079 koňmi, i na čtyřku by zrychlil na stovku za 3,1 s
1.8.2024 | Petr Prokopec
Asi to není věc, kterou by někdo měl důvod dělat, ukazuje ale, jak extrémně výkonné tohle auto je. Přitom nebude stát ani zdaleka tolik, na kolik přijdou slabší a pomalejší sporťáky Ferrari, Lamba nebo Porsche. Jde o nové ztělesnění fráze „power to the people”.
Pokud jste pondělí prospali v důsledku víkendové kocoviny, nejspíše vám uniklo, k jaké spanilé jízdě se odpíchla nová komiksovka Deadpool a Wolverine. Snímek ze stáje Marvelu totiž během prvního víkendu vydělal po celém světě takřka půl miliardy dolarů, tedy téměř 12 miliard korun. Jde tak o vůbec nejlepší start filmu s ratingem R (mládeži nepřístupno) v historii. A protože se v nejbližších týdnech nechystá do kin žádná pořádná konkurence, mají mutanti v červeném a žlutém kostýmu cestu k víc než 1 miliardě dolarů (23,46 mld. Kč) na obratech ze vstupného umetenou do hladka.
Podobno supernovou, jen ve světě aut, se minulý týden stal nový Chevrolet Corvette ZR1. Ani v jeho případě nikdo nečekal čísla, s jakými je americká sportovní novinka nakonec spojena. Řeč je hlavně o výkonu, který doslova bere dech - na zadní kola míří 1 079 koní. Tím Chevrolet, obecně vnímaný jako mainstreamová automobilka, překonal i Bugatti Veyron. A rovnat se mu nemůže ani Ferrari 12cilindri, Lamborghini Revuelto, Pagani Huayra, McLaren 750S či Mercedes-AMG One, tedy vrcholná evropská supersportovní a hypersportovní liga.
Většina těchto aut má k dispozici minimálně šestilitrový dvanáctiválec, v případě Bugatti jde dokonce o V16 s 8,3litrovým objemem. ZR1 oproti tomu dostala „pouze“ 5,5litrový osmiválec. Tedy v podstatě stejnou jednotku, jakou se chlubí i „lidovější“ Corvette Z06. V jejím případě ovšem agregát produkuje jen 679 koní. Právě proto je šok z novinky takový, nikdo totiž posun o 400 koní nečekal, jakkoli se vědělo, že atmosférický agregát LT6 se u ZR1 dočká dvojice turbodmychadel.
Tato změna mu přinesla nejen vyšší výkon, ale i nové označení LT7 a také obrovský vzestup točivého momentu ze 624 na 1 121 Nm. Především točivému momentu se věnuje ve svém novém příspěvku náš přítel Jason Fenske, dřívější motorář a dnešní expert stojící za kanálem Engineering Explained na Youtube. Ten do jisté míry snižuje očekávání, která lidé nyní s novinkou mají spojena v rámci dynamiky, kterou Chevrolet dosud nezveřejnil. Pouze uvedl, že maximálka přesáhne 350 km/h.
Fenske poukazuje hlavně na to, že přesunutím motoru zepředu za hlavy cestujících u osmé generace C8 došlo již u základní verze Stingray k natolik velkému zlepšení akcelerace, že výše postavené varianty mají jen minimální prostor, kam šplhat. Omezuje je totiž trakce pneumatik. I proto je ve finále lepší dynamika spojena s paketem ZTK, jehož součástí je masivní zadní křídlo. To sice zvyšuje aerodynamický odpor, zároveň však přítlak na zadní nápravě navyšuje o víc než 544 kg.
Jakkoli ale ve finále ZR1 nedosáhne na o tolik lepší čísla, než s jakými je spojena Z06, se kterou magazín Car and Driver zvládl zrychlení na stovku (respektive na 97 km/h) za 2,8 sekundy, pocity které budou majitelé novinky zažívat, jim lze jen závidět. Obrovský nárůst výkonu a točivého momentu totiž znamenají příchod obrovitého kladiva, které je zarazí do sedadla a bude v něm držet přikované prakticky po celou dobu od startu až po maximálku.
Aby Fenske nezůstával jen v obecné rovině, poukazuje na to, že ZR1 má na každý převodový stupeň o 80 procent více síly než její sourozenci. Díky tomu můžete zadní kola protočit dokonce i na čtyřku. A pokud byste se během závodu s předchozí generací ZR1 rozjížděli právě na čtvrtý převodový stupeň, budete na stovce rychleji (3,1 s versus 3,2 s). Pocitově tedy novinka bude mnohonásobně rychlejší, než jakákoliv suchá čísla napoví.
Jak se nicméně říká, nic není zadarmo. Příchod dvojice turbodmychadel si totiž vyžádal dodatečné chlazení, které nahradilo přední zavazadelník. Zatímco tedy do sedmé generace byla Corvette asi nejpraktičtějším sporťákem na světě, nyní o tuto stěžejní výhodu přišla. Zrovna u této verze to ale jistě vadit nebude, koneckonců většina lidí sáhne po onom paketu ZTK a bude s vozem víc doma na okruhu než na veřejných silnicích.







Osmiválec LT7 nové Corvette ZR1 produkuje 1 079 koní, tedy víc, než měl svého času na kontě šestnáctiválec Bugatti Veyron. Toto stádo by Američany mělo vyjít na podstatně méně než 5 milionů korun, čelist protažená až na zem je tedy rozhodně na místě. Foto: Chevrolet
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
včeraEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Byznsmen dekády kupoval nová auta týden co týden, aniž by je prodával. „Nasyslil” jich 1 300, teď se jich všech zbavuje
před 2 hodinamiNěmecký profesor dokonale popsal, proč elektrická sázka Porsche skončila fiaskem. A dopadne tak každý, kdo se chová stejně
před 3 hodinamiAnalytik se pokusil vykreslit prodeje největšího propadáku BMW jako úspěch, spíš ale podtrhl jeho mizérii
před 5 hodinamiJedno z nejošklivějších aut posledních let je okamžitě propadák, automobilka musela hned po začátku prodejů výrazně zlevnit
před 6 hodinamiAutomobilka odmítla prodat zákazníkovi baterii, aby si ji vyměnil sám. Musel kvůli tomu do servisu, na fakturu jen valí oči
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva