Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Muž ukázal, jak funguje benzinové auto s palivem budoucnosti, elektromobily nemusí být jediná cesta
8.11.2022 | Petr Prokopec
Některými léta zarytě vytvářená představa, že buď jste pro elektrická auta, nebo jste proti ledním medvědům, nemůže být dále od pravdy. Podobného, ne-li lepšího výsledku se lze dobrat i s pomocí jiných paliv pro úplně konvenční auta.
Před klimatickými změnami někteří varují již desítky let. Část lidí to nechává chladnou, jiní kvůli tomu polévají obrazy slavných umělců bramborovou kaší nebo se lepí k podlaze muzea Volkswagenu. My dlouhodobě říkáme, že k celé věci je třeba přistupovat střízlivě, bez emocí a hledat rozumná řešení, která skutečně něco řeší. Proto také nejásáme při pohledu na snahy nařídit elektromobily všem.
Nebrojíme přitom proti bateriovým vozům jako takovým, ať je kdokoli koupí dle libosti, ale proti politickému nařizování těchto aut. Za současných podmínek totiž daný krok jen sotva něco změní k lepšímu. Máme tu neekologickou výrobu baterií, stejně jako výrobu elektřiny, která má daleko k bezemisní, k tomu je tu nutnost vyvíjet a vyrábět úplně nová auta, budovat pro ně úplně novou infrastrukturu, k tomu se potýkat s omezenou životností baterek a ještě snášet ekonomické dopady prodeje dražších aut s horší využitelností. Co je na tomhle rozumného? Není to únosné ekologicky, ekonomicky ani sociálně.
Je navíc třeba si uvědomit, že nucená elektrifikace má v Evropě přijít až za 13 let. Respektive tlačit na pilu se pochopitelně bude dříve než v roce 2035, ovšem ani po tomto datu veškerá spalovací auta nezmizí ze světa. Ještě po dekády jich bude více než „čistých“ elektromobilů, což jen dále odkládá i ono domnělé zlepšení. Pokud tedy svět hledá řešení, tohle není ta cesta.
Pokud by přitom došlo na větší podporu syntetických paliv, lze očekávat výsledky dříve, bez řady zmíněných negativních dopadů a také bez odporu obyvatelstva. I kvůli rekordní inflaci si nové auto může dovolit stále méně lidí, a to bez ohledu na pohon. Řada motoristů tedy bude muset u stávajícího prostředku vydržet ještě dlouhá léta. I s ním ale mohou být součástí řešení, ne problému.
Samozřejmě, syntetická paliva mají též své nedostatky, neberou se z ničeho a při výrobě v menším měřítku jsou drahá. Uvážíme-li ale všechny výše zmíněné problémy elektrické cesty, pak negativa spojená s e-palivy nebudou mít o nic horší dopady. A do oběhu je lze poslat hned, ne až za 8 nebo 13 let.
Jak takové palivo funguje v praxi, ukázal s pomocí svého letitého Ferrari 360 Modena youtuber stojící se za kanálem Seen Trough Glass. I kombinace biomasy a vodíku přitom vedla k produkci emisí CO2, šlo ale nicméně jen o takové množství, které bylo v předchozích měsících rostlinami pohlceno. Osmiválcový motor nicméně neztratil nic ze svého potenciálu, stejně jako se nezhoršil zvukový projev italského kupé. Je pak jen škoda, že nedošlo na zveřejnění spotřeby, ani ta ale nemá důvod být jiná, výhřevnost syntetických paliv je obdobná.
Jak jsme již zmínili, ani výroba biopaliv není krystalicky čistou činností, ovšem pozitiva - na rozdíl od protežované elektromobility - snadno převládnou nad negativy. Navíc je třeba zdůraznit, že jde pouze o jedno z řady řešení, nikoli jediné možné. Univerzální spásu v tom či onom nalézt zkrátka nelze, i to je jedná z věcí, kterou politici EU odmítají pochopit.



Ferrari 360 Modena se vyrábělo v letech 1999 až 2005, poháněné pak bylo 3,6litrovým atmosférickým osmiválcem. Přesto může být i takové auto ekologické, stačí jej natankovat syntetickým palivem vyrobeným z biomasy. Ilustrační foto: Ferrari
Zdroj: Seen Trough Glass@YouTube
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 7 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
Další zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
před 2 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 4 hodinamiMajiteli zánovního Volva za jízdy selhaly brzdy po aktualizaci software, který měl tento problém řešit. Vše natočil na video
před 5 hodinamiPři veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 7 hodinamiGaráž vydala poklad v podobě sotva jetého prvního elektromobilu Škody. Dnes zapomenutý propadák nevznikl ani ve 20 kusech
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.07. 12:41 - Vrooom
- Video a Nordschleife, the best of 07.07. 12:30 - Vrooom
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom