Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Může vůbec vzniknout auto s elektrickým motorem a manuální převodovkou?
31.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pokud se spalovací motory aut opravdu stanou minulostí, přijdeme o jeden z důvodů, pro které dnes auta milujeme. Zůstanou s elektřinou aspoň manuály?
Stojí-li před námi nějaké elektrické či hybridní auto, má automatickou převodovkou, CVT nebo také nic, vystačí si s jedním převodovým stupněm. Je tomu tak dnes vždy a i v minulosti bylo něco takového výjimkou. Znáte-li aktuálně prodávaný hybrid, který umí jezdit i čistě na elektřinu a má manuální řazení, dejte nám vědět v komentářích. Mikrohybridy, jako např. Mazda 3, se nepočítají, ty jen na elektřinu nejezdí.
Jenže jako nadšené řidiče nás baví manuální převodovky, nehledě na to, že s manuálem máte nad vozem přesnější kontrolu a kdykoliv můžete odpojit motor od kol, aniž byste riskovali přílišné opotřebení čehokoliv, pomocí spojkového pedálu. A nejsme sami, koho napadlo, jestli může elektromobil mít manuální převodovku.
Stejnou otázku si položil náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, a to na základě dvoustupňové manuální převodovky ve Formulích E týmu Renault. Řidič tam má normální páku, kterou pomocí táhel volí mezi stupni H a L, High a Low, rychlým a pomalým. Může něco takového být i v civilních elektrických autech, navíc se spojkovým pedálem?
Po technické stránce ano, nic tomu nebrání. Jen na druhou stranu spojky místo spalovacího motoru umístíte elektromotor, spojka může fungovat pořád stejně, pěti-, šesti- i sedmistupňová manuální převodovka také. Dokonce by to možná mělo výhodu, protože by převodovka dokázala snížit otáčky elektromotoru a s nimi i tzv. zpětné elektromotorické napětí, takže by elektromobily mohly jezdit rychleji, než to zvládají dnes.
Druhá otázka ovšem je, jestli je manuální převodovka - nebo vůbec jakákoliv převodovka - u elektromobilu potřebná. Tady už je odpověď složitější. Kvůli oněm vysokým rychlostem ano, ale v ostatních případech nikoliv, tady by dokonce mohla být kontraproduktivní. Elektromotory mají velmi široký rozsah použitelných otáček, řekneme-li to laicky, takže do nějakých 160 km/h rychlosti jízdy jim stačí jeden pevný převod.
V přenosovém ústrojí výkonu - dochází ke ztrátám. Proto jsou u konvenčních aut čísla výkonu na kolech o 15-20 % nižší než čísla výkonu na výstupu z motoru. Kdyby měl elektromobil stejné přenosové ústrojí, docházelo by ke stejným ztrátám, jenže elektromotory můžete namontovat na nápravy nebo klidně přímo ke kolům, takže se těmto ztrátám můžete snadno vyhnout.
Převodovka a spojka (resp. hydrodynamický měnič točivého momentu) u konvenčního auta slouží mj. také k tomu, aby auto mohlo zastavit, ale motor mohl běžet dál. Kliková hřídel se musí pořád točit. Naopak rotor elektromotoru nikoliv - odstavíte mu přísun elektřiny a on se postupně zastaví. Když se budete chtít rozjet, elektřinu do něj pustíte a on se začne točit. Není v tom nic složitějšího, je to obyčejný elektromotor, principem stejný jako ten, který v konvenčním autě třeba stahuje okna.
To samozřejmě neznamená, že by se elektromobily s manuálními převodovkami nemohly časem objevit v prodeji. Přínos oproti elektromotorům s „jednostupňovou převodovkou” by byl jen v tom, že by jízda některé petrolheady víc bavila, to je všechno. I tým Renault ve Formuli E již onu dvoustupňovou převodovku nepoužívá, protože jednostupňový systém je lehčí a jsou v něm menší ztráty.
U hybridních automobilů ovšem převodovku potřebujete, protože tam jsou i spalovací motory a ty se bez nějaké možnosti rozpojení kol a motoru neobejdou. Automobilka Porsche, která po ostrém odporu publika k PDK jako jediné volbě pro Porsche 911 991 GT3 před faceliftem do novějšího modelu vrátila manuál, nemá v plánu nabízet manuální převodovky k hybridním verzím svých aut.
Podle dr. Gernota Döllnera z vývojového oddělení automobilky dokážou být hybridní pohonná ústrojí efektivní jen ve chvíli, kdy jsou spojena s automatickým řazením. S manuálem by spotřeba paliva nebyla tak nízká, vysvětlil Döllner; jestli ve skutečnosti nebo v testu NEDC, ovšem neupřesnil. Typický zákazník Panamery nebo Cayenne asi slzu neuroní, ale pokud by někdy přišla hybridní 911...


Manuální převodovka u elektromobilu technicky je proveditelná, ale nedává příliš smyslu
Zdroje: Engineering Explained@YouTube, [ http://www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/a12138549/porsche-wont-build-hybrids-with-manual-gearboxes/ Road&Track]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
před 2 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- MS side 2026 bez Mostu včera 17:36
- Nejméně navštívené Grand Prix 2025 včera 17:11
- Indian Sport Scout RT 2026: s uzamykatelnými kufry včera 11:10
- Marcel Schroetter pojede IDM Superbike včera 10:00
- Brno skončilo v Top-5 14.12.2025
Nejnovější články
Elektrický VW Polo odhalil své parametry a je to taková marnost, že ho od zkázy zachrání jen zázrak, dotace nebo obojí
před 19 minutami
Stellantis dál přichází k rozumu. Maserati někde vykoplo z nabídky hybridní čtyřválec na úkor motoru V6, hybrid nikdo nechtěl
před hodinou
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
před 2 hodinami
Muž si k 21. narozeninám koupil auto a „zapomněl” s ním jezdit, teď se prodalo za 56násobek jeho původní ceny
před 3 hodinami
Porsche dokonalo obrat, své chystané elektrické sporťáky předělává na elektrický pohon ve všech verzích
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
