Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Objevení 13 let opuštěných nových Tesel připomíná další smutnou bolístku elektromobilů obecně
4.6.2023 | Petr Miler
Sama Tesla se k ní moc nemá, a tak je ironií osudu, že právě její auta jsou v tomto případě v epicentru dění. Neujela za oněch 13 let ani metr, přesto nebudou schopné fungovat bez nových baterií.
Rozličným nálezům aut ve stodolách, garážích a jiných více či méně opuštěných objektech se věnujeme docela pravidelně, a tak víme přinejmenším jedno. Pokud tyto vozy nebyly vystaveny kupříkladu vysoké vlhkosti či jiným vlivům devastujícím jejich samotnou podstatu, obvykle není problém vrátit jim život ani po mnoha dekádách. Však kolika takových nálezů automobilů z 80., 70. nebo i 60. let jsme byli svědky? A kolik z těchto auto bylo prakticky ihned pojízdných?
Jistě, není to jen tak, chce to vyměnit olej a veškeré náplně, dají se očekávat zpuchřelé hadičky či jiné gumové části, chce to zkrátka trochu péče a nějakou tu investici. Ale jsou to všechno prkotiny za drobné, na klíčových částech typu motor či převodovka se nemá co pokazit. Všechno zmíněné ale platí jen v případě spalovacích vozů.
U elektromobilů je leccos jinak, jak nejlépe připomíná nedávný nález několika 13 let opuštěných Tesel Roadster. To jsou už relativně moderní auta a najít někde třeba taková BMW M3 ze stejné doby (E92 a spol.), vyměníte leda ony náplně a jedete jako s úplně novým autem. S těmito Teslami nepojedete nikam, dokud z kapsy nevytáhnete statisíce korun v případě každého z nich. Proč? Protože jejich baterie jsou navzdory nulovému nájezdu kaput.
Korektně na to upozorňuje sám Pete Gruber, který nález aut přiblížil světu a nyní se stará o jejich prodej. Vozy osobně neviděl, dříve než v červenci se k nim nedostane, po dekádách zkušeností s elektromobily ale říká, že neviděl baterie, které by přežily více jak dva až čtyři roky bez nabíjení v závislosti na jejich konstrukci.
„Šance, že Li-ion články vydrží 13 bez nabití, je minimální. S jistotou to nebudu vědět, dokud sem ta auta nedostaneme, pravděpodobnost, že tyto pakety budou mrtvé, je ale velmi malá,” říká Gruber. A nepřehání, nemá důvod, není to člověk bojující proti elektromobilům - právě naopak.
Případ tohoto nálezu je mimořádný a pro běžný život s elektrickým autem zdánlivě nedůležitý, tak jednoduché to ale není. Připomíná, že baterie totálně devastuje také věk, což Tesla nedávno „omylem” opomněla, když uváděla, kolik kilometrů lze s jedním paketem najet bez potřeby jeho výměny. I ježdění, a tedy dobíjení baterie ničí, pokud ale stihnete rychle najet statisíce kilometrů, mohou to baterie zvládnout snáz než 8 a více let existence s občasným ježděním. I takové případy jsme tu nakonec měli, mnohokrát.
Baterie je elektromobilu je zkrátka zboží s expirační lhůtou, která nastane relativně brzy - vzhledem k životnosti automobilu velmi brzy. Stává se normou, že baterie jsou zralé na ručník po 8 až 10 letech, i když je používáte minimálně. A případ oněch 13 let netknutých Tesel to dobře připomíná. Jim bude stačit dokonce tato doba úplného stání, aby měly svůj život za sebou. Že to je další smutná okolnost devastující optimistické vize o budoucnosti elektrických aut, asi nemusíme dodávat. Zvláště pak, když jsou ceny náhradních baterií takový průšvih.












Nález tří dodnes nových Tesel Roadster v opuštěných kontejnerech po 13 letech je zajímavý nejen sám o sobě. Auta budou s 99,9% pravděpodobností potřebovat úplně nové baterie, i když nikdy nejela. Ničí je totiž sám čas. Foto: Gruber Motor Company, tiskové materiály
Zdroj: Gruber Motor Company
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 7 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Devastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 2 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 4 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 5 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 7 hodinamiSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva