Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nejlepší známé odpružení kol aut je staré 13 let. Proč se dodnes nevyrábí?
22.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Chcete-li od auta komfort na nerovnostech i pevnost v šikanách, chce to dokonalé odpružení. Bose ho mělo, dodnes ho ale nemůžete mít.
Odpružení aut je obvykle řešeno klasickými teleskopickými tlumiči a pružinami. Objevují se také odpružení vzduchová, hydraulická a někdy tlumiče elektronicky mění své chování. Našli bychom i pár exotických řešení, princip všech těchto systémů je ale v zásadě totožný.
Všichni se na jejich základě snaží postavit vůz, který bude velmi pohodlný, když budete chtít jet v klidu, a zároveň velmi pevný, když po autě budete chtít ostřejší projetí zatáčky. Výsledky znáte sami - nelze popřít pokrok, jaký podvozky v tomto směru za poslední dekády udělaly, vůz s opravdu dvěma tvářemi ale na trhu není. Adaptivní tlumiče může mít třeba Porsche a stejně se z něj nestane houpavý kočár, když je přepnete do režimu Comfort. A může je mít třeba i Škoda Superb, přesto se z ní nestane sporťák, když zapnete režim Sport. Špičkové modely jako třeba Mercedes třídy S jsou v tomto dále, mezi „černou a bílou” ale nemůžete přepínat ani u nich. Natož aby byl vůz obojím naráz.
Podvozek je prostě u každého auta nějaký a i když má vzduchové odpružení, vždy bezpečně víte, pro co byl ten či onen vůz původně stvořen. Dodatečné nastavení nepochybně rozšiřuje jeho záběr, jeho pravé tváři ale nedopřává nic jiného než více či méně pomíjivý make-up. Stvořit něco, co vozu dovolí chovat se komfortně i jistě zároveň, se zdá být utopií, ale není to pravda, tedy alespoň do jisté míry.
Dokazuje to firma Bose, která je známá především svými audiosystémy. Už od 80. let pracovala z popudu svého zakladatele na systému, který by pracoval s lineárními elektromagnetickými motory a byl by rychlejší a lepší než jakýkoliv jiný. Karoserie vozu by mohla být pořád téměř bez hnutí, a pasažéra vzadu by nic nenatřásalo. Ale zároveň by řidič po vysazení cestujícího mohl vzít vůz na projížďku po své oblíbené trati.
U Bose po několika letech studia této problematiky ještě v 80. letech zjistili, že aby něco takového bylo reálné, je potřeba výrazně pokročit s vývojem lineárních elektromagnetických motorů, zesilovačů proudu, ovládacích algoritmů a výpočetní kapacity. Pustili se do vývoje prvních třech věcí a u té poslední se spolehli na pokroky v počítačovém průmyslu.
Postupně tedy i s pokroky v IT byl vyvinut systém, který místo klasických tlumičů a pružin nabídne lineární elektromagnetické motory, kterým posílají sílu zesilovače. Tak se motory můžou velmi rychle pohybovat tam a zpátky a tím tvořit pohyb mezi kolem a karoserií. V podstatě se chovají jako tlumiče, jenže reagují na nerovnost v silnici ještě dříve, než ta nerovnost přijde, na rozdíl od konvenčních tlumičů.
Princip jejich pohybu ale není v tlumení pohybů kol, resp. jejich přenosů na karoserii, ale v úplné izolaci kola a karoserie. Není tu žádný tlumič, který by se opíral o karoserii. Proto může karoserie vozu zůstávat téměř bez hnutí, jak vidíme na videu níže u světlejšího auta. Jeho chování je od pohledu prakticky dokonalé - vůz dělá různé manévry, jezdí přes hrboly, ale karoserie se nehýbe, ani když se všechna kola pohybují zcela asymetricky. Tmavý Lexus LS je úplně stejné auto, jen má sériové odpružení a dělá to, co dobře známe z obvyklých aut. Ostatně na videu je vidět i moderní Porsche.
Představení tohoto systému proběhlo už v roce 2004, kdy byl systém Bose odhalen odborné veřejnosti. Ještě to nebyla produkční verze, stále to byl spíš prototyp. Ale byla tu velká výhoda - dal se namontovat na stávající auta s jen malými změnami. Jenže také měl nevýhody - jeho vysoká hmotnost a cena znamenaly, že by nebyl cenově efektivní ani pro špičkové luxusní limuzíny. Hovořilo se o tom, že dojde nasazení možná do konce minulé dekády, ale ani to se nestalo, jak dnes už víme.
Bose implementuje podobné systémy do sedaček kamionů a podobných velkých nákladních aut, aby chránily páteře řidičů. To je chvályhodné, ale my bychom jej chtěli vidět v autech. Jak se sami můžeme podívat na videu, je skutečně funkční a jde až tak daleko, že umí přimět vůz i skočit a přenést se přes jakousi parkurovou překážku. Jenže cena a hmotnost tento systém pro sériovou výrobu zabily. Doufejme, že jen prozatím, toto by auta mohlo posunout o pořádný kus vpřed - poslední systémy zavěšení podvozku Mercedesu a nejnověji Audi v nové A8 slibují už něco velmi podobného. Uvidíme, jak moc budou 13 let starému řešení Bose v praxi blízko...




Bose měl zajímavý systém odpružení....
...který se projevoval opravdu zajímavým způsobem, uměl nechal auto i skočit. Bohužel byl příliš drahý a těžký pro použití v sériových vozech a dodnes nebyl
Zdroje: Cnet, Bose
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 10 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila včera 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 30.4.2025
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejčtenější články
Německé automobilky čeká podle analytiků doba temna. Můžou si za to hlavně samy
3.4.2025K mání je výjimečně zachovalá italská kráska z dob, kdy jste i v kompaktu mohli mít šestiválec. Nic takového znovu nekoupíte
3.4.2025Audi zřejmě vysychá kasa, rozprodávat začalo své historické závodní speciály. Tyto jdou „na porážku” jako první
3.4.2025Dobíjecí Volva, kterým hrozí požár, jezdí i v Česku. Jejich nabíjení by se měly vyvarovat stovky zdejších majitelů
3.4.2025Víme víc o návratu Clarksona, Hammonda a Maye na obrazovky, vypadá to na tradiční ždímačku peněz
3.4.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1