Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci vyvinuli novou funkci světel, řeší asi nejpalčivější problém těch moderních
12.11.2020 | Petr Miler
Světlomety, jako skoro všechno v autech, učinily za poslední dekády obrovský krok vpřed, s jejich rostoucí efektivitou ale vyvstal jiný problém - v chladu a mrazu zůstávají studené.
Čas od času je dobré sednout za volant některého ze starých aut, na něž tak rádi vzpomínáme, a připomenout si všechny jejich vlastnosti optikou současných vozů. Nebojte, neotočili jsme o 180°, mnoho pěkných věcí je nenávratně pryč a třeba ovladatelnost docela obyčejného automobilu z přelomu milénia vám žádný současný model nenabídne ani zdaleka. Stejně tak vám ale starší auto nenabídne některé vymoženosti moderních následníků.
Jednou z těch nejmarkantnějších jsou světla. Pokrok na tomto poli je ohromující a co bylo ještě před 20 léty vrcholnou modernou, je dnes dvakrát překonanou záležitostí. Stačí poznat třeba matricové LED Audi, které docela poctivě osvětlují všechny části silnice, na nichž nejedou jiná auta, s mimořádnou intenzitou. Když pak sednete do vozu se slušnými halogeny - nebo klidně i xenony - z přelomu milénia, máte najednou pocit, že zkrátka nevidíte. I když jste v těchto autech najezdili před pár dekádami po nocích statisíce kilometrů a váš zrak od té doby nedoznal větší újmy.
Jak už to ale bývá, není to mince s jednou stranou a velmi efektivní osvětlení moderních aut přineslo problémy. Je jich více a jmenovat můžeme třeba menší přirozený rozptyl, tím asi nejpalčivějším je ale jejich používání v zimě. Stačí chlad a vlhkost, ještě hůře mráz nebo úplně nejhůře sníh s mrazem a poznáte trápení, která z dřívějška neznáte. Moderní řešení jsou totiž tak efektivní při přetváření elektřiny ve světlo, že nevytváří skoro žádné zbytkové teplo. A co je příjemné z hlediska spotřeby paliva či energie obecně, je nepříjemné z hlediska uživatelského.
Na moderních světlech velmi snadno ulpívá vlhkost, namrzlá voda či sníh a zejména v posledním případě to může jejich schopnosti snížit tak moc, že vidíte nakonec méně než s oněmi halogeny. I na nich ulpíval sníh, ale stačilo buď nedělat nic, protože se sám roztavil, nebo v případě velkých mrazů na chvíli zastavit a problém se znovu vyřešil sám. Dnes musíte opakovaně zastavovat a vystupovat, což se některým nechce. Lidé pak jezdí „napůl slepí”, což není šťastné ani pro ně, ani pro okolí.
Německá firma Canatu ale přišla s novou funkcí světel, která je vlastně docela jednoduchá a divíme se, že s ní nikdo nepřišel dříve - jejich vyhříváním. Vyhříváme dnes volant, všechny sedačky, loketní opěrky, přední i zadní okno, ostřikovače skel, dokonce i místa, na nichž zůstávají stěrače, tak proč ne světla? Je to jen komfortní funkce navíc, která při spuštění (ať už manuálním či automatickém) párkrát za rok vyřeší výše zmíněné patálie a bez větších energetických nároků tak aktivně zvýší bezpečnost jízdy v noci.
Novinka Canatu se pochopitelně stává součástí krytu světla, je možné ji libovolně formovat a velmi rychle dokáže zahřát povrch světla z hluboce minusových do vysoce plusových hodnot, přičemž nezhoršuje prostupnost světla v momentě, kdy není aktivní. Problém vyřešen? Vypadá to tak, teď je jen otázkou, kdo tuto věc jako první dostane do sériové výroby. Vzhledem k tomu, že tiskovou informaci firmy provází záběr čelního světlometu BMW, tušíme, u jaké značky ji lze očekávat nejdříve.





Nová funkce světel od firmy Canatu je prostě vyhřeje a zbaví orosení, námrazy či sněhu v momentě, kdy je to třeba. Moderní ledky či lasery to samy nezvládnou, negenerují téměř žádné zbytkové teplo. Foto: Canatu
Zdroj: Canatu
Bleskovky
Skutečný Turek na dálnici napodobil českého Turka. Ministr se natočil při víc jak 220 km/h na dálnici, i on pro to má legrační vysvětlení
dnesŠpatný den v práci? Tady se někomu „podařilo” možná totálně zničit hypersport za 74 milionů ještě před dodáním zákazníkovi
včeraNejúchvatnější sbírku vzácných McLarenů po zesnulém arabském miliardáři celou koupil tajemný kupec. Musela ho stát miliardy
28.8.2025
Nejnovější články
GM zastavil výrobu ve své továrně na elektromobily, nezájem o ně ani za této situace přiznat neumí
před 7 hodinamiŠéf Mercedesu dál šije do EU, aby zrušila to, za co sám roky bojoval. Někteří Hujeři ale pořád drží lajnu
před 9 hodinamiPrvní hybridní Porsche 911 je ještě větší nesmysl, než nás kdy napadlo, omezení pro jeho provoz ho činí téměř nepoužitelným
před 10 hodinamiVrchol ironie: V nizozemské „zelené pevnosti” musí instalovat obří generátory na fosilní paliva, aby udrželi v chodu síť schvácenou elektromobily
dnesJedním z největších hitů VW je dnes vybavené auto velikosti Passatu prodávané levněji než nejoholenější Škoda Octavia
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva