Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci začali nahrazovat kovové části motoru plastovými, má to spoustu výhod
17.9.2020 | Petr Prokopec
Pokud máte pocit, že v dnešním světě je toho z plastu až příliš, pak vás toto řešení zřejmě nenadchne. Nahrazení hliníkových dílů motoru plastovými ale snižuje hmotnost i hlučnost a nejen to.
Hmotnost v automobilové branži stále patří mezi nejzásadnější veličiny. Stejně jako v běžném životě totiž platí, že čím více kilogramů chcete rozpohybovat, tím více energie na to musíte vynaložit. Ukazuje se to třeba na populárních SUV, které jsou rok od roku těžší a svou vysokou spotřebou komplikují výrobcům život. Ti se v oblasti spalovacích motorů dostali do oblasti, kde každé další vylepšení stojí obrovské náklady, proto se přeorientovávají právě na odlehčování.
Zatím se automobilové firmy soustředily na použití lehčích materiálů v konstrukci samotných aut, teď se dostávají na místa a komponenty, kde by to dříve bylo nemyslitelné. Ostatně, dokázal by si někdo představit bezproblémově fungující vačkovou hřídel z plastu?
Pokud je vaše odpověď negativní, máte zatím pravdu, tak daleko ještě vývoj nedospěl. Nicméně Fraunhoferův institut pro chemické technologie uspěl s modulem, do kterého se vačková hřídel usazuje a který skutečně byl vyroben z plastu. Konkrétně jde o vlákny zesílený a teplem vytvrzený polymerový kompozit, na kterém spolupracovala také společnost Mahle a koncern Daimler. Finanční záštitu nad celým projektem pak převzalo německé ministerstvo hospodářství a energetiky.
Plastový modul dokáže ustát vysoké teploty, stejně jako se zvládá vypořádat také s mechanickou nebo chemickou zátěží a opotřebením. Podstatné přitom je, že po odlití již nepotřebuje takovou péči jako srovnatelný komponent z hliníku. Kromě toho v jedné formě můžete vyrobit až 500 tisíc modulů, zatímco dosud byl realitou jen zlomek tohoto čísla. A aby toho nebylo málo, samotná výroba plastu je pro životní prostředí méně škodlivá, než je tomu právě u hliníkového modulu, jakkoli to některým může přijít zvláštní.
Výhody tím přitom ani zdaleka nekončí. Dále na řadě je redukce hluku a vibrací, mimo to je třeba zmínit i monolitický design. Součástí modulu totiž jsou i ložiska, což šetří výrobní čas. Dále jsou tedy redukovány emise při výrobě. Zjednodušena byla i montáž, neboť nyní de facto stačí jen modul přišroubovat ke zbytku motoru a je hotovo. Jelikož je navíc ve vrchní části, stará se zároveň také o snížení těžiště.
Suma sumárum zde máme velké množství výhod, přičemž autoři dodávají, že novinka za sebou již má 600 hodin testování na motorové stolici. Výsledky jsou podle nich velmi uspokojivé, nicméně kdy přesně se projekt stane produkční realitou, zatím není známo. Možná i proto, že tuhost termoplastů je vůči hliníku pouze čtvrtinová. Jakkoliv tedy krátkodobě nový kompozit ohromuje, dlouhodobá odolnost je stále nevyřešením úkolem.


Němci vyvinuli plastový modul vačkové hřídele, má spoustu výhod, ale pochopitelně i svá minus. Foto: Fraunhofer-Gesellschaft
Zdroj: Fraunhofer-Gesellschaft
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
dnesStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 4 hodinamiOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
před 5 hodinamiHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
před 7 hodinamiDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
před 8 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva