Neobvyklý nový diesel může být revolucí, má šest pístů, 400 koní a minimální emise

Od takto silného motoru s tolika pohyblivými částmi čekáte leccos, jen ne to, že bude efektivní, a tedy i ohleduplný k přírodě. Jenže když disponuje novou neobvyklou koncepcí, mohou se dít skoro až zázraky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Neobvyklý nový diesel může být revolucí, má šest pístů, 400 koní a minimální emise

17.5.2021 | Petr Prokopec

Neobvyklý nový diesel může být revolucí, má šest pístů, 400 koní a minimální emise

/

Foto: Achates Power

Od takto silného motoru s tolika pohyblivými částmi čekáte leccos, jen ne to, že bude efektivní, a tedy i ohleduplný k přírodě. Jenže když disponuje novou neobvyklou koncepcí, mohou se dít skoro až zázraky.

V poslední době se může zdá, že všichni výrobci aut dříve či později naskočí do elektrického vlaku. Příliš tomu s ohledem na technické limity nevěříme, na starém kontinentu je ale nakonec možné cokoli. Zbytek světa již k elektromobilitě tak moc neinklinuje, a pokud kupříkladu v USA budou další státy následovat příkladu Texasu, který elektromobily hodlá zdanit 400 dolary (cca 8 400 Kč) ročně, pak se může stát elektrický pohon jen doménou Kalifornie a některých dalších států hořících pro stejná pravidla.

Nejde však pouze o zdanění či zvýhodnění, existují i země, ve kterých je elektromobilita prakticky stejnou utopií jako plnohodnotné autonomní řízení. A platí to i o některých odvětvích s vysokými energetickými nároky. Ty pochopitelně lze vyřešit instalací obřích baterií, nicméně v té chvíli budete mít opravdu těžký vůz, který následně i u rychlodobíjecí stanice stráví rovnou nejméně hodiny. Diesely s ničím z toho nadále problém nemají.

Vědoma si je toho i společnost Achates Power, která se již loni ve spolupráci s firmou Cummins pochlubila neobvyklým dieselem určeným původně pro tanky. Tato pohonná jednotka dostala čtyři válce, na které připadlo hned osm pístů. Vždy dva přitom sdílí spalující komoru a pohybující se proti sobě, což vede k vysokému kompresnímu poměru. Dvoutaktový motor se navíc obešel i bez hlavy, rozvodů a ventilů, pročež byly sníženy tepelné a třecí ztráty.

Letos přitom Achates Power na svůj vývoj navazuje novou jednotkou pracující na stejném principu. Znovu tu tedy máme dvoutakt, ovšem tentokráte pouze tříválcový, u kterého došlo na nasazení šesti pístů. Ve srovnání s předchozím provedením tu ovšem máme jeden diametrální rozdíl - čtyřválec původně vyvinutý pro tanky se totiž nakonec dočkal i nasazení pod kapotou Fordu F-150, kdy měl 2,7litrový objem. Z toho pak bylo vydolováno 273 koní a nejnižší spotřeba v segmentu.

Aby se nicméně takový agregát vůbec pod kapotu nejprodávanějšího pick-upu světa vešel, musel být plochý. Nově tu nicméně máme řadový tříválec, který je poměrně náročný na prostor - instalace dvou pístů nad sebe si logicky žádá více místa ve vertikálním směru. Jelikož ale jde o pohonnou jednotku určenou pro náklaďáky, není to v tomto případě problém. Místo toho jsou s ním spojeny nemalé benefity, neboť spotřebu a tedy i emise CO2 snižuje o 7 %, co je ale podstatné, emise NOx eliminuje dokonce z 96 procent.

Agregát má 10,6litrový objem a v nabídce nahradí 13- a 15litrové turbodiesely. Produkovat pak má zhruba 400 koní a 2 280 Nm točivého momentu. Achates Power jej přitom od letošního léta bude testovat v kamionech Peterbilt 579 provozovaných obchodním řetězcem Walmart. Jeho dědic John T. Walton totiž v roce 2004, tedy krátce před svou smrtí, firmu na motory s protiběžnými motory pomáhal založit.


Neobvyklý nový diesel může být revolucí, má šest pístů, 400 koní a minimální emise - 1 - Achates Power novy diesel 2021 prvni 01Neobvyklý nový diesel může být revolucí, má šest pístů, 400 koní a minimální emise - 2 - Achates Power novy diesel 2021 prvni 02Neobvyklý nový diesel může být revolucí, má šest pístů, 400 koní a minimální emise - 3 - Achates Power novy diesel 2021 prvni 03Neobvyklý nový diesel může být revolucí, má šest pístů, 400 koní a minimální emise - 4 - Achates Power trivalec 2021 prvni foto 02Neobvyklý nový diesel může být revolucí, má šest pístů, 400 koní a minimální emise - 5 - Achates Power trivalec 2021 prvni foto 03
Nový neobvyklý diesel Achates Power snižuje zásadním způsobem emise a pro kamionovou dopravu se pochopitelně hodí daleko více než elektrické jednotky. Foto: Achates Power

Zdroj: Achates Power

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.