Nové hybridy Volvo nabídnou delší dojezd díky technice Voltu

Volvo plánuje vývoj trojice nových hybridních vozidel s dlouhým dojezdem. Pomůže si přitom řešením, na které vsadil Chevrolet u svého Voltu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Nové hybridy Volvo nabídnou delší dojezd díky technice Voltu

13.7.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek

Nové hybridy Volvo nabídnou delší dojezd díky technice Voltu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Volvo plánuje vývoj trojice nových hybridních vozidel s dlouhým dojezdem. Pomůže si přitom řešením, na které vsadil Chevrolet u svého Voltu.

Společnost Volvo se zhlédla v současném trendu elektrifikace vozového portfolia automobilek a chrlí na nás další informace o připravovaných hybridních konceptech. Hybridy totiž spojují výhody spalovacích motorů a elektromotrů, které využívají bateriové články, jenž se nabíjejí za provozu automobilu rekuperací brzdné energie jinak zmařené brzděním. Výsledkem je snížená spotřeba a zvýšená dojezdová vzdálenost. Celková ekologičnost podobných automobilů je sice stále velmi diskutabilní, ale bez hlubšího zkoumání faktů vypadá slibně. Volvo proto chystá hned tři vozy podobného ražení, a tak se pojďme podívat, co vlastně chtějí Švédové nabídnout.

První model tohoto typu by měl být založen na existujícím Volvu C30 Eletric s benzínovým tříválcem o výkonu 60 koní (44 kW) a elektromotorem o výkonu 110 koní (81 kW). Trvalý výkon elektromotoru bude nejspíše pouze poloviční, stejně jako u uvedeného C30 Electric, a zmíněné stádo koní tak elektrické ústrojí požene na kola zřejmě pouze krátkodobě, ale to v tuto chvíli není až tak podstatné. Tento tandem na každý pád dovolí malému Volvu dosáhnout výkonu až 170 koní (125 kW) při dojezdové vzdálenosti 110 km pouze na elektrický pohon. V kombinaci s benzínovým motorem se pak dojezd prodlouží až na sympatických 1 110 km.

Jak toho bude dosaženo? Vůz by měl využívat řešení podobné tomu z Chevroletu Volt a vsadit na 40 kW benzinový generátor, který se bude starat o nabíjení článků v průběhu jízdy.

Druhý model bude podle informací založen také na základu C30 Eletric ale využije silnějšího přeplňovaného tříválce s výkonem 190 koní (140 kW) a docela jiné koncepce. Spalovací motor bude totiž umístěn vzadu a postará se pouze o pohon zadních kol. Přední kola spadnou do režie elektromotoru o výkonu 110 koní (81 kW) a z vozu se tak stane čtyřkolka ve stylu Peugeotu 508 RXH akorát poněkud „obráceného na ruby”. Zajímavé jistě je i to, že toto provedení má dostat manuální šestistupňovou převodovku, což je u hybridů řešení vcelku raritní.

Celkový výkon tedy oproti prvnímu prototypu poskočil na 300 koní (221 kW) a i díky pohonu všech kol má tento model zvládnout sprint na 100 km/h pod šest sekund a dojezdová vzdálenost by měla být stále velmi akceptovatelných 1 075 km. Ani jemu totiž nebude chybět stejný generátor pro nabíjení bateriových článků.

Posledním počinem by mělo být kombi V60 se stejným výkonem jako v předešlém případě, s oběma motory umístěnými pod přední kapotou. Spalovací motor zde tedy reprezentuje přeplňovaný tříválec s výkonem 190 koní (140 kW) a obligátní elektromotor o výkonu 110 koní (81 kW). Při městském provozu je pro pohon využíván exkluzivně elektromotor (do ujetí vzdálenosti 50 km), což sníží spotřebu paliva v městském cyklu. Pokud jedete vyšší rychlostí, tak se do hry zapojí generátor a články elektromotoru jsou naopak dobíjeny. Větší a praktičtější V60 se tak chlubí dojezdem 1 050 km.

Podle Dereka Crabba, viceprezidenta Volvo Powertrain Enginnering, jsou tyto prototypu velkým krokem k elektrifikaci portfolia automobilky. Zároveň však dodává, že hmotnost a cena baterií pro elektromobily jsou stále tím největším limitujícím faktorem pro dojezdovou vzdálenost a cenu produkčních modeů. V případě hybridní automobilů, kde se kombinují vlastnosti spalovacích a elektrických motorů, se dnes tolik omílané emise CO2 se daří držet na velmi nízkých hladinách (v případě Volva pod 50 g/km). Jde ale pouze o to, co v daném okamžiku „vyleze” z výfukového potrubí, i energii dodanou vozu před jízdou nabíjením v garáži je třeba nějak vyrobit a to bez emisí CO2 v drtivé většině případů nejde. Pokud by emise CO2 okolo 50 g/km byly skutečné, musel by vůz jezdit se spotřebou energie odpovídající spálení 1,9 litru benzinu v konvenčním autě, což je zcela nereálné. Podobnou efektivitu dnes žádné dnes dosažitelné řešení nenabízí.


Nové hybridy Volvo nabídnou delší dojezd díky technice Voltu - 1 - Volvo Electric Vehicle  Volvo EV 01Nové hybridy Volvo nabídnou delší dojezd díky technice Voltu - 2 - Volvo Electric Vehicle  Volvo EV 02Nové hybridy Volvo nabídnou delší dojezd díky technice Voltu - 3 - Volvo Electric Vehicle  Volvo EV 03
Princip pohonu trojice hybridních konceptů Volva

Nové hybridy Volvo nabídnou delší dojezd díky technice Voltu - 4 - Volvo C30 Electric 01Nové hybridy Volvo nabídnou delší dojezd díky technice Voltu - 5 - Volvo C30 Electric 02Nové hybridy Volvo nabídnou delší dojezd díky technice Voltu - 6 - Volvo C30 Electric 03Nové hybridy Volvo nabídnou delší dojezd díky technice Voltu - 7 - Volvo C30 Electric 04Nové hybridy Volvo nabídnou delší dojezd díky technice Voltu - 8 - Volvo C30 Electric 05Nové hybridy Volvo nabídnou delší dojezd díky technice Voltu - 9 - Volvo C30 Electric 06Nové hybridy Volvo nabídnou delší dojezd díky technice Voltu - 10 - Volvo C30 Electric 07Nové hybridy Volvo nabídnou delší dojezd díky technice Voltu - 11 - Volvo C30 Electric 08Nové hybridy Volvo nabídnou delší dojezd díky technice Voltu - 12 - Volvo C30 Electric 09Nové hybridy Volvo nabídnou delší dojezd díky technice Voltu - 13 - Volvo C30 Electric 10Nové hybridy Volvo nabídnou delší dojezd díky technice Voltu - 14 - Volvo C30 Electric 11
Volvo C30 Eletric

Petr Štefek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.