Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nový motor s protiběžnými písty slibuje vysoký výkon s malou spotřebou. Jak funguje?
11.8.2018 | Mirek Mazal
Naprostá většina automobilek mluví o dřívějším nebo pozdějším nahrazení současných motorů těmi elektrickými. Ani spalovací pohonné jednotky ale neřekly své poslední slovo.
V automobilovém světě se nepřestává diskutovat o technice budoucích aut. Ustup naftových motorů a elektrifikace klepající na dveře nutí stále více chytrých hlav přemýšlet, jak automobily pohánět. Většina výrobců naznačuje příklon k elektromotorům, naopak Mazda má do budoucna docela jiné plány. A ve své víře ve spalovací motory není osamocena.
Mezi významnými automobilkami byste druhou podobně smýšlející hledal marně, existují ale i jiné společnosti, které se zabývají vývojem podobné techniky a věří, že konvenční motory ještě neřekly své poslední slovo. Při současné úrovni vývoje techniky je totiž možné vracet se ke konceptům minulosti, které svého času přišly s dobrými nápady, při jejich „materializaci” ale narazily na dobové technologické limity.
Jeden takový vám dnes přiblížíme. Jeho idea je stará už více než 100 let, teprve nyní by se ale mohl stát tím, čím měl od začátku být - malou revolucí na poli pohonů aut. Naoko jde o tříválcový spalovací motor o objemu 2,7 litru, jeho protichůdné písty z něj ale dělají spíše malý šestiválec. Každý válec má totiž ve svém nitru dva písty pohybující se proti sobě, které jsou pevně připojené k jedné ze dvou klikových hřídelí. První hřídel se nachází na spodní straně motoru v tradičním postavení k setrvačníku, druhá se otáčí v horní části, kam se obvykle montuje hlava motoru.
V tomto případě hlava motoru chybí. Představená jednotka nemá ani ventily. Díváme se v podstatě na dvoutakt, který používá otvory uvnitř válce a ty jsou řízeny pohybem pístů, jež je zakryjí nebo odhalí. V konstrukci bloku zcela schází svíčky, jedná se o vznětový motor, ale nepracuje na naftu, nýbrž na benzín. Písty musí být dokonale synchronizovány, aby motor fungoval správně, což je ostatně největší úskalí této konstrukce. Obě klikové hřídele musí být propojeny a toto spojení musí být dostatečně robustní, aby ustálo síly, které na ně budou působit. Vidíme ho na průhledu motorem a rozhodně se nebude jednat o subtilní součást. Motor celkově je rozměrově malý, s ohledem na princip jeho konstrukce ale nečekejme úplně lehkou jednotku, třebaže konkrétní data neznáme.
Jeho hlavní předností je pochopitelně efektivita. Tou současné atmosférické jednotky tak úplně nehýří a v závislost na využití lze počítat s přibližně třetinovou celkovou účinností. Představovaný agregát je ale prý schopen pracovat s účinností na úrovni 45 % a spojit vysoký výkon s nízkou spotřebou.
Konstrukce motoru je hotová a míří do testovacího provozu. Firma Achates Power, která za materializací tohoto nápadu stojí, si vybrala na zkoušku velký Ford F-150. Nejen proto, že je nejžádanější v USA, ale má též vysokou spotřebu, na které se má nejlépe ukázat skutečná úspora paliva proti klasickému provedení. I když tedy nevíme, jaký výkon motor se svým 2,7litrovým objemem podává, s ohledem na nasazení v F-150 bude muset jít o stovky koní.
Testy budou probíhat v plném zápřahu, Fordy osazené těmito motory dostanou řidiči ropné společnosti Aramco. Jsme docela zvědavi, co předvedou, jejich cílem je ale podle Achatesu dostat elektromotory z hlediska celkové efektivity na druhou kolej. Nakonec i o to se nyní snaží Mazda...







Firma Achates Power v Detroitu ukázala své představy o budoucím motoru. Nebojí se „tříválcový šestiválec” na benzín poslat hned do ostrého nasazení
Zdroj: Roadshow@Youtube
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před 10 hodinamiČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Lahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
před 2 hodinamiNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 4 hodinamiČíňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 5 hodinamiŠéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
před 7 hodinamiNový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva