Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nový Mercedes ukázal v akci funkci, kterou dosud měly jen tanky, je stejně efektní jako efektivní
23.11.2022 | Petr Miler
I když by to za současné možná někteří ocenili, novinka nemá nic společného s válčením ani vojenstvím. Osvojí si manévrovatelnost tanků, která se omezená zdá být jen na první pohled.
Někteří nás považují za zatvrzelé odpůrce elektrické mobility, ale tak to není. Samotný elektrický pohon je kouzelná věc, která může posunout možnosti současných aut o míle dopředu. Vadí nám něco docela jiného - že jsou nám elektromobily vnucovány bez ohledu na to, zda jejich vývoj dospěl do fáze, kdy jsou schopny současná řešení přirozeně nahradit.
Něco takového je zejména kvůli limitům dnešních akumulátorů možné jen v omezeném množství případů a nikdo nedokáže naplánovat, kdy by se situace mohla změnit k lepšímu. Dokud nám tedy elektrická auta budou nucena bez ohledu na to, zda dokáží uspokojit právě naše potřeby, budou nám proti srsti, i když sama o sobě umí různými způsoby vykouzlit úsměv na tváři.
Pro důkaz nemusíme chodit daleko. Mercedes, který nyní jde vstříc svému elektrickému štěstí, nadělí elektrifikovanému off-roadu EQG dosud nepříliš známou funkci, jež může v rozumné podobě nabídnout jen elektrické auto. Na přiloženém videu můžeme vidět systém otáčení zmíněného modelu, který neklade téměř žádné nároky na volný prostor. Vůz prostě dojede na malý plácek uprostřed přírody, mnohokrát se otočí kolem své svislé osy po vzoru pásového tanku a může zase pokračovat v cestě jiným směrem.
Změnit směr o 180° doslova na pětníku žádné dnešní osobní auto neumí a umět ani nemůže. Taková pirueta je možná jen díky čtveřici nezávislých elektromotorů pohánějících každé kolo zvlášť zcela libovolným způsobem. Pro ně není problém obrátit ani těžký off-road, bez čtverného pohonu by otočka nebyla reálná, neboť jen elektromotory se v danou chvíli dokáží chovat jako pásy tanku a točit se klidně každý jiným směrem a rychlostí. Proto se také této funkci říkají anglicky tank turn neboli tanková otočka.
V praxi ji vyzkoušel kolega Greg Kable, který jí byl zřejmě okouzlen. Dodává, že pokud je aktivována, pádlem pod volantem stačí zvolit, jakým směrem se má odehrát. A jak sami uvidíte, proběhne prakticky okamžitě s neobyčejnou razancí a lehkostí. Tohle dokáže technicky orientovanému člověku učarovat. Tanková otočka by mohla být v budoucnu dostupná pro libovolné auto s pohonem všech kol pomocí čtyřech nezávislých elektromotorů, smysl ale dává zřejmě jen u vozů s ambicemi opouštět zpevněný povrch.



Pozoruhodný trik Mercedesu EQG můžete spatřit na videu níže. Otočku na místě zvládá jako tank, který pošle každý ze svých pásů opačným směrem. Elektrické auto se čtyřmi nezávislými motory umí totéž trochu jinak. Foto: Mercedes-Benz
Donuts-on-demand.@MercedesBenz's upcoming EQG gets four electric motors and a 'G-Turn' function that sees it spin on the spot.
— Greg Kable (@GregKable) November 21, 2022
Steering wheel paddles let the driver decide if it turns left or right as the throttle is planted.
First prototype ride for me. Shaken and stirred. pic.twitter.com/GjoUv8XTQ1
Zdroj: Greg Kable@Twitter
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
30.4.2025
Nejnovější články
Výkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraNové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
včeraVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
včeraNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva