Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nový Mercedes ukázal v akci funkci, kterou dosud měly jen tanky, je stejně efektní jako efektivní
23.11.2022 | Petr Miler
I když by to za současné možná někteří ocenili, novinka nemá nic společného s válčením ani vojenstvím. Osvojí si manévrovatelnost tanků, která se omezená zdá být jen na první pohled.
Někteří nás považují za zatvrzelé odpůrce elektrické mobility, ale tak to není. Samotný elektrický pohon je kouzelná věc, která může posunout možnosti současných aut o míle dopředu. Vadí nám něco docela jiného - že jsou nám elektromobily vnucovány bez ohledu na to, zda jejich vývoj dospěl do fáze, kdy jsou schopny současná řešení přirozeně nahradit.
Něco takového je zejména kvůli limitům dnešních akumulátorů možné jen v omezeném množství případů a nikdo nedokáže naplánovat, kdy by se situace mohla změnit k lepšímu. Dokud nám tedy elektrická auta budou nucena bez ohledu na to, zda dokáží uspokojit právě naše potřeby, budou nám proti srsti, i když sama o sobě umí různými způsoby vykouzlit úsměv na tváři.
Pro důkaz nemusíme chodit daleko. Mercedes, který nyní jde vstříc svému elektrickému štěstí, nadělí elektrifikovanému off-roadu EQG dosud nepříliš známou funkci, jež může v rozumné podobě nabídnout jen elektrické auto. Na přiloženém videu můžeme vidět systém otáčení zmíněného modelu, který neklade téměř žádné nároky na volný prostor. Vůz prostě dojede na malý plácek uprostřed přírody, mnohokrát se otočí kolem své svislé osy po vzoru pásového tanku a může zase pokračovat v cestě jiným směrem.
Změnit směr o 180° doslova na pětníku žádné dnešní osobní auto neumí a umět ani nemůže. Taková pirueta je možná jen díky čtveřici nezávislých elektromotorů pohánějících každé kolo zvlášť zcela libovolným způsobem. Pro ně není problém obrátit ani těžký off-road, bez čtverného pohonu by otočka nebyla reálná, neboť jen elektromotory se v danou chvíli dokáží chovat jako pásy tanku a točit se klidně každý jiným směrem a rychlostí. Proto se také této funkci říkají anglicky tank turn neboli tanková otočka.
V praxi ji vyzkoušel kolega Greg Kable, který jí byl zřejmě okouzlen. Dodává, že pokud je aktivována, pádlem pod volantem stačí zvolit, jakým směrem se má odehrát. A jak sami uvidíte, proběhne prakticky okamžitě s neobyčejnou razancí a lehkostí. Tohle dokáže technicky orientovanému člověku učarovat. Tanková otočka by mohla být v budoucnu dostupná pro libovolné auto s pohonem všech kol pomocí čtyřech nezávislých elektromotorů, smysl ale dává zřejmě jen u vozů s ambicemi opouštět zpevněný povrch.



Pozoruhodný trik Mercedesu EQG můžete spatřit na videu níže. Otočku na místě zvládá jako tank, který pošle každý ze svých pásů opačným směrem. Elektrické auto se čtyřmi nezávislými motory umí totéž trochu jinak. Foto: Mercedes-Benz
Donuts-on-demand.@MercedesBenz's upcoming EQG gets four electric motors and a 'G-Turn' function that sees it spin on the spot.
— Greg Kable (@GregKable) November 21, 2022
Steering wheel paddles let the driver decide if it turns left or right as the throttle is planted.
First prototype ride for me. Shaken and stirred. pic.twitter.com/GjoUv8XTQ1
Zdroj: Greg Kable@Twitter
Bleskovky
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
dnes
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
včera
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Nejčtenější články
Renault ukázal nový Trafic. Dal mu ohromující design, všechno ostatní jej ale odsuzuje do role propadáku
20.11.2025
Stellantis zvlčil. Po výměně šéfa se z „elektrohujera” stal otevřený odpůrce zákazu spalovacích aut, jde proti EU
20.11.2025
Nové Porsche Cayenne je dokonalý „nicburger”. Nepřichází s jedinou skutečnou předností, firmu může poslat do kolen
20.11.2025
Dealeři aut se znovu vrací k taktice z 90. let, aby prodali víc aut. Je to úplný opak toho, co dosud chtěly automobilky
20.11.2025
Německý dálniční superexpres je levně k mání málo jetý, za cenu obyčejné Octavie vás v bavlnce sveze 300 km/h
20.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
