Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Podle ZF je honba za maximálním počtem převodových stupňů automatů u konce
12.7.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Klání o vyvinutí automatické převodovky s co nejvyšším počtem převodů se podle ZF blíží do finále. Horní hranicí bude pravděpodobně desetikvalt.
S nárůstem počtu převodových stupňů v automatech se to má tak trochu jako s ekonomickým růstem. Můžete maximálně očekávat, že obojí přetrvá donekonečna. Na své limity už narazilo kde co a zanedlouho patrně potká něco podobného také automatické převodovky. Tvrdí to alespoň Julio Caspari, šéf amerických operací německého koncernu ZF, specializujícího se kromě jiného také na převodovky.
„Blížíme se k limitu,“ řekl Caspari v rozhovoru pro evropskou edici Automotive News, čímž měl na mysli jednak v luxusních autech značně rozšířenou osmistupňovou převodovku značky ZF, ale také jejich nedávno dokončenou devítistupňovou skříň určenou pro poněkud levnější auta s příčně uloženými motory a maximálním točivým momentem do 480 newtonmetrů.
Podle ZF sníží 9° ve srovnání se šestistupňovým automatem spotřebu paliva o šestnáct procent, jenže přidávání dalších převodů za stejným účelem dále fungovat nemusí. Caspari tvrdí, že dodatečně přidávané rychlostní stupně by sice hospodárnost provozu zlepšily, jenže ta už nebude natolik zajímavá, aby omluvila zvyšující se náklady na vývoj. Dnešní nejlepší automat a teoretické maximum možností dělí z hlediska efektivity pouhých jedenáct procent. A to je příliš málo na to, aby mělo smysl tímto směrem dále draze kráčet.
A co říká na desetistupňovou převodovku připravovanou pro koncern Hyundai-Kia? Přestože Caspari výrobce přímo nejmenoval, naznačil, že tohle „špičkování“ už může mít jen marketingovou povahu. „Může být desetikvalt v reálném světě přínosem? Uvidíme,“ uzavírá Caspari a naznačuje, že ZF se v nejbližší době vydá směrem ke zlepšování toho, co již mají. „Lze vyrobit dokonalou převodovku? A kolik to bude stát? Potřebujeme se nejdříve podívat na keramická kuličková ložiska snižující tření, která ale také budou drahá,“ dodal Julio Caspari.
Navyšování počtu převodových poměrů v klasických automatech s hydrodynamickým měničem je podle Caspariho konec, vývoj se teď bude soustřeďovat na odlehčení a snížení tření
Zdroj: Autonews
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před hodinou - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 2 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 4 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 5 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz