Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč je slabší ostré SUV Jeepu rychlejší než vůbec nejlépe zrychlující auto světa?
23.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Zdánlivě to nedává smysl. Challenger Demon je nejlépe zrychlující vůz světa, Grand Cherokee Trackhawk je větší, těžší a slabší SUV. Proč je tedy rychlejší?
Jeep Grand Cherokee Trackhawk je rychlejší než Dodge Challenger SRT Demon. Kde jsme na takovou hloupost přišli, ptáte se? Není to hloupost, je to realita a možná jste si toho při probírání technických parametrů také všimli - Trackhawk je na maximální rychlosti lepší, a to docela podstatným způsobem.
Smysl to na první pohled nedává. Demon je lehčí, o nějakých 140 koní výkonnější a také fyzicky menší. A takový Challenger SRT Hellcat Widebody zvládne přes 190 mph (306 km/h), zatímco maximálka Grand Cherokee Trackhawk je 180 mph (290 km/h). Demon má také kratší finální převodový poměr osmistupňového automatu - vzpomeňte, na 60 mph (97 km/h zrychlí za 2,3 s.
Hlavním důvodem, proč je Demon o tolik pomalejší než Trackhawk, jsou pneumatiky. Firma Nitto vyrobila pro Demon speciální závodní radiálky NT05R, které vozu významným způsobem pomáhají při jeho extrémní akceleraci. Jenže to není mince s jednou stranou, toto pro běžný provoz bůhvíjak schválené obutí není schopno odolávat extrémně vysokým rychlostem.
Jejich rychlostní index je tak „jen” W, tedy do 270 km/h. Dost na běžné auto, ovšem málo na více jak 800koňové monstrum. Proto je maximálka Demonu elektronicky omezena na 270 km/h, tedy 168 mph. Na čtvrtmíli to je jedno, protože Demon projíždí cílem v rychlostech okolo 225 km/h, a na silnici to bude většinou také stačit.
Samozřejmě je třeba dodat, že pokud by Demon dostal jiné pneumatiky a omezovač rychlosti by zmizel, maximální rychlost bude vyšší. Jak velká? Podle propočtů Jasona Fenskeho, který nás na tuto myšlenku přivedl, by se Demon mohl dostat přes 200 mph, tedy 322 km/h. Tohle auto nevzniklo pro rekordy v maximálce, takže to na první pohled není tak podstatné, přesto máme pocit, že spousta majitelů zkusí omezovač odstranit a s jiným obutím se vydá vstříc dobrodružství. Pak uvidíme, jak rychle bude Demon skutečně schopen jet a jakými úroky vrátí Trackhawku prvotní prohru...






Grand Cherokee Trackhawk je podstatně rychlejší...
...než Challenger SRT Demon. Ovšem, jen kvůli specializovanému obutí a jím vynucenému elektronickému omezení
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nejnovější články
Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo
před 53 minutamiUnikly nové informace o nástupci současného BMW 3 včetně nové M3, fanoušky nepotěší hned dvakrát
před 2 hodinamiNejnovější Mercedes je ztělesněním všeho, co je dnes s legendární německou značkou špatně
před 3 hodinamiOpravdu „americkej kýbl” překoná absolutní rekord Nürburgringu? Dlouholetý technik GM říká, že ano, jen jinak, než si myslíte
před 5 hodinamiDevastace a sebemrskačství až do hořkého konce: Škoda ukáže novou Octavii v podobě, o níž ví, že vzbudí rozpaky. A klidně na ní prodělá
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva