Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč je slabší ostré SUV Jeepu rychlejší než vůbec nejlépe zrychlující auto světa?
23.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Zdánlivě to nedává smysl. Challenger Demon je nejlépe zrychlující vůz světa, Grand Cherokee Trackhawk je větší, těžší a slabší SUV. Proč je tedy rychlejší?
Jeep Grand Cherokee Trackhawk je rychlejší než Dodge Challenger SRT Demon. Kde jsme na takovou hloupost přišli, ptáte se? Není to hloupost, je to realita a možná jste si toho při probírání technických parametrů také všimli - Trackhawk je na maximální rychlosti lepší, a to docela podstatným způsobem.
Smysl to na první pohled nedává. Demon je lehčí, o nějakých 140 koní výkonnější a také fyzicky menší. A takový Challenger SRT Hellcat Widebody zvládne přes 190 mph (306 km/h), zatímco maximálka Grand Cherokee Trackhawk je 180 mph (290 km/h). Demon má také kratší finální převodový poměr osmistupňového automatu - vzpomeňte, na 60 mph (97 km/h zrychlí za 2,3 s.
Hlavním důvodem, proč je Demon o tolik pomalejší než Trackhawk, jsou pneumatiky. Firma Nitto vyrobila pro Demon speciální závodní radiálky NT05R, které vozu významným způsobem pomáhají při jeho extrémní akceleraci. Jenže to není mince s jednou stranou, toto pro běžný provoz bůhvíjak schválené obutí není schopno odolávat extrémně vysokým rychlostem.
Jejich rychlostní index je tak „jen” W, tedy do 270 km/h. Dost na běžné auto, ovšem málo na více jak 800koňové monstrum. Proto je maximálka Demonu elektronicky omezena na 270 km/h, tedy 168 mph. Na čtvrtmíli to je jedno, protože Demon projíždí cílem v rychlostech okolo 225 km/h, a na silnici to bude většinou také stačit.
Samozřejmě je třeba dodat, že pokud by Demon dostal jiné pneumatiky a omezovač rychlosti by zmizel, maximální rychlost bude vyšší. Jak velká? Podle propočtů Jasona Fenskeho, který nás na tuto myšlenku přivedl, by se Demon mohl dostat přes 200 mph, tedy 322 km/h. Tohle auto nevzniklo pro rekordy v maximálce, takže to na první pohled není tak podstatné, přesto máme pocit, že spousta majitelů zkusí omezovač odstranit a s jiným obutím se vydá vstříc dobrodružství. Pak uvidíme, jak rychle bude Demon skutečně schopen jet a jakými úroky vrátí Trackhawku prvotní prohru...






Grand Cherokee Trackhawk je podstatně rychlejší...
...než Challenger SRT Demon. Ovšem, jen kvůli specializovanému obutí a jím vynucenému elektronickému omezení
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
dnesBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025 (2)
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Číňané začali prodávat auto jako žádné jiné. České zahrádkáře, pejskaře nebo výletníky by mohlo uhranout i cenou
10.4.2025Mercedes musel zdražit svá auta v Evropě až o 740 tisíc Kč, a to na ně jen praskla dávno známá lež
10.4.2025VW chce zastavit kolaps v Číně s pomocí trojice novinek, nejspíš to znovu bere za špatný konec
10.4.2025Tak to začíná. Anebo končí? Výroba aut v Itálii se propadla na nejnižší úroveň od roku 1956, může být ještě hůř
10.4.2025S Alfou Romeo a Maserati je to nahnuté, Stellantis už si najal agenturu, která má určit jejich osud
10.4.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 15:51 - pavproch
- Cyklistické vlákno 05.11. 15:07 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch