Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč je slabší ostré SUV Jeepu rychlejší než vůbec nejlépe zrychlující auto světa?
23.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Zdánlivě to nedává smysl. Challenger Demon je nejlépe zrychlující vůz světa, Grand Cherokee Trackhawk je větší, těžší a slabší SUV. Proč je tedy rychlejší?
Jeep Grand Cherokee Trackhawk je rychlejší než Dodge Challenger SRT Demon. Kde jsme na takovou hloupost přišli, ptáte se? Není to hloupost, je to realita a možná jste si toho při probírání technických parametrů také všimli - Trackhawk je na maximální rychlosti lepší, a to docela podstatným způsobem.
Smysl to na první pohled nedává. Demon je lehčí, o nějakých 140 koní výkonnější a také fyzicky menší. A takový Challenger SRT Hellcat Widebody zvládne přes 190 mph (306 km/h), zatímco maximálka Grand Cherokee Trackhawk je 180 mph (290 km/h). Demon má také kratší finální převodový poměr osmistupňového automatu - vzpomeňte, na 60 mph (97 km/h zrychlí za 2,3 s.
Hlavním důvodem, proč je Demon o tolik pomalejší než Trackhawk, jsou pneumatiky. Firma Nitto vyrobila pro Demon speciální závodní radiálky NT05R, které vozu významným způsobem pomáhají při jeho extrémní akceleraci. Jenže to není mince s jednou stranou, toto pro běžný provoz bůhvíjak schválené obutí není schopno odolávat extrémně vysokým rychlostem.
Jejich rychlostní index je tak „jen” W, tedy do 270 km/h. Dost na běžné auto, ovšem málo na více jak 800koňové monstrum. Proto je maximálka Demonu elektronicky omezena na 270 km/h, tedy 168 mph. Na čtvrtmíli to je jedno, protože Demon projíždí cílem v rychlostech okolo 225 km/h, a na silnici to bude většinou také stačit.
Samozřejmě je třeba dodat, že pokud by Demon dostal jiné pneumatiky a omezovač rychlosti by zmizel, maximální rychlost bude vyšší. Jak velká? Podle propočtů Jasona Fenskeho, který nás na tuto myšlenku přivedl, by se Demon mohl dostat přes 200 mph, tedy 322 km/h. Tohle auto nevzniklo pro rekordy v maximálce, takže to na první pohled není tak podstatné, přesto máme pocit, že spousta majitelů zkusí omezovač odstranit a s jiným obutím se vydá vstříc dobrodružství. Pak uvidíme, jak rychle bude Demon skutečně schopen jet a jakými úroky vrátí Trackhawku prvotní prohru...






Grand Cherokee Trackhawk je podstatně rychlejší...
...než Challenger SRT Demon. Ovšem, jen kvůli specializovanému obutí a jím vynucenému elektronickému omezení
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Fascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
včeraHasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025Spalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
13.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
VW znovu plošně zdražuje svá spalovací auta. Lidé zuří, skutečný důvod zůstává v mlze
před 2 hodinamiTragická kvalita Fordu si dál vybírá svou daň. Blíží se stovce svolávacích akcí v letošním roce, obě poslední jsou vskutku tristní
před 4 hodinamiPosedlost VW nezná mezí. Trvá na tom, že je „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému byl zakázán vstup do USA
před 5 hodinamiBMW posílá na věčnost své poslední „normální” auto skoro dojemnou rozlučkou, nástupce nebude
před 7 hodinamiMercedes udělal další sebevražedný krok ve svém směřování, uvnitř firmy dokonce zakázal používat „slovo na L”
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 08.16. 09:35 - řidičBOB
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 08.15. 21:46 - M.Z.
- Hlavní silnice v zahraničí 08.15. 15:47 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.15. 11:36 - GeneHawkins
- Politický koutek 08.15. 07:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 08.15. 06:59 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 08.15. 06:24 - Stepan
- Onboard videa 08.14. 17:40 - řidičBOB