Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Revoluční pneu, které nepíchnete a nemusíte je dofukovat, se blíží nasazení, další firma pokročila s vývojem
27.5.2022 | Petr Prokopec
Bude to největší převrat v obouvání aut od chvíle, kdy Dunlop použil zahradní hadici pro něco, co dříve nikoho nenapadlo. Ještě si na něj pár let počkáme, ale ten moment přijde, teď už snad nevyhnutelně.
O tzv. bezvzduchových pneumatikách už se mluví dekády. Nejčastěji o nich slýcháme od Michelinu, jehož Uptis se má na sériovém autě objevit už v roce 2024, Francouzi ale nejsou jediní, kdo tímto směrem míří. Za stejným cílem se žene i konkurenční Goodyear, který prozatím své bezvzduchové pneumatiky nijak nepojmenoval. S vývojem je ale též daleko.
Nejnověji se pochlubil výsledky zkoušek, které probíhaly v jeho testovacím areálu v nám relativně blízkém Lucembursku. Tam na nich Tesla Model 3 absolvovala 120 tisíc kilometrů, přičemž pneumatikářský koncern vyjádřil nad chováním nového obutí uspokojení. Testy probíhaly v rychlostech do 160 km/h za všech myslitelných podmínek z hlediska počasí i kvality povrchu. A dle Goodyearu nové obutí vykazuje vysoké kvality při akceleraci, deceleraci i při zatáčení.
Reakce vozu prý zatím nejsou až tak přesné, jak by se slušelo, vývoj ale dál pokračuje. Podle Goodyearu bude probíhat ještě „několik let”, zatím bezvzduchové pneu zvládají s nadhledem jen ono 160kilometrové tempo. To není zase tak mnoho, byť zrovna stošedesátka je pro značnou část elektromobilů maximem (byť pro Teslu nikoli), a tak nároky v tomto ohledu do budoucna spíše klesnou.
Jak jsme již zmínili, byť vývoj pokročil, čas sériového nasazení revolučního obutí zůstává nejasný. Michelin v případě modelu Uptis hovoří o zmíněném roce 2024, kdy by novinku měla dostat příští generace Chevroletu Bolt, Goodyear až tak rychlý nejspíše nebude. Beztak se ale zdá být nevyhnutelné, že pneumatiky, které nepíchnete a dofukovat je vlastně ani nelze, jednoho dne přijdou a začnou vytlačovat z trhu konvenční řešení.
Můžeme už jen dodat, že mají být nejen bezpečnější, ale také déle vydržet a pochopitelně nevyžadovat žádnou údržbu. I „přezutí” bude snazší. V případě sjetí vrchního běhounu nebude nutná výměna celé pneumatiky, místo toho se pouze vymění jedna vrstva a lidé budou moci jezdit dále. I to přinese nemalé benefity, ať se to již týká vaší peněženky nebo onoho životního prostředí. Dle výrobce se každoročně zbytečně mění 200 milionů kompletních pneumatik jen kvůli jedné zničené části.


Na revolučních pneumatikách, které nelze píchnout, intenzivně pracuje i Goodyear. Testy na Tesle Model 3 probíhají i v Lucembursku. Foto: Goodyear
Zdroj: Goodyear
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- IRRC pokračoval ve finské Imatře včera 10:00
- Senna Agius: další hvězda MotoGP z Austrálie? 5.7.2025
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat 4.7.2025
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 4.7.2025
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 7 hodinamiOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
před 9 hodinamiHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
před 10 hodinamiDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
včeraSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva