Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Slavný mechanik strhal elektronické ruční brzdy moderních aut, bohužel pro výrobce má pravdu
27.1.2023 | Petr Prokopec
Sám má za sebou nepříjemný zážitek s elektronickou parkovací brzdou, který i dle našich zkušeností není ojedinělý. Problémem je, že jakékoli selhání zde nemá přímočaré řešení a může mít i fatální následky.
Za poslední dekádu dvě se interiéry aut obrovským způsobem změnily. Volant či sedadla z nich pochopitelně nezmizely, ovšem namísto analogových budíků jsou dnes instalovány digitální displeje, střed palubní desky zdobí obrovské tablety a středový tunel je čistější než chirurgický sál. Dáno je to také přechodem od ručních brzd k těm elektronickým. Mezi sedadly tedy netrčí často nevzhledná páka propojená se zadními bubny či kotouči ocelovým lankem, místo ní zde najdeme relativně elegantní tlačítko, jehož zatažením dojde na aplikaci elektromotorů.
Tento prvek byl dosud kritizován hlavně nadšenci, kteří již nemohou takříkajíc poslat auto do zatáčky přes ručku, tedy jinými slovy bokem. Většina lidí nicméně byla spokojena, neboť s elektronickou parkovací brzdou přišlo mnohem větší pohodlí. V mnoha případech totiž ani nemusíte za ono tlačítko zatáhnout, aktivace a deaktivace probíhá automaticky na základě stanovených podmínek. Mimo to lze jako pozitivum vnímat i více prostoru v interiéru.
Je však třeba si uvědomit, že elektronika je tím, co v moderních vozech selhává nejčastěji. S elektronickou parkovací brzdou jsou tak spojena daleko vyšší rizika, než je tomu u ruční mechanické. Tento názor zastává i legendární mechanik Scotty Kilmer, který nedávno řídil Subaru osazené jen tlačítkem namísto páky. Ve chvíli, kdy však stál v kopci, elektronický systém se z ničeho nic odporoučel na věčnost. Kilmer měl v té chvíli štěstí, že mohl požádat jednoho kolemjdoucího, aby zadní kola zapřel šutrem.
Právě tato zkušenost přiměla dlouholetého mechanika, který se v posledních letech projevuje na Youtube silnou kritikou automobilové branže, k zamyšlení se nad daným tématem. Kilmer uznává, že jakkoli je daný systém složitější, zároveň je také levnější na výrobu a instalaci. Problémem však dle něj je, že automobilky nepromyslely veškeré možné scénáře. Mechanická brzda byla totiž brána rovněž jako záloha pro případ, když by selhaly ty hlavní.
Elektronika však hapruje natolik, že jako záloha nemůže být považována ani těmi největšími optimisty s růžovými brýlemi na očích. Místo toho zálohu spíše samo vyžaduje. I my jsme zažili problémy s elektronickými parkovacími brzdami oběma směry - tedy jak situace, kdy je nešlo aplikovat, tak ty, kdy je nebylo možné povolit. To druhé ještě řešení má, třebaže obtížné. To první ale bezprostředně opravdu neobejdete.
Dle Kilmera by tak lidé, kteří v důsledku toho mají nehodu či jiné nepříjemnosti, měli výrobce žalovat. A jakkoli Kilmer působí poněkud hystericky, když mluví o možných tisícovkách smrtelných nehod, i tak uhodil hřebíček na hlavičku. Kontrolu nad vozem totiž stále více přebírají elektronické systémy, které nejsou spolehlivé a obvykle nemají zálohu. Jste tedy vystaveni na pospas jejich funkčnosti, přitom... kolikrát někomu selhala mechanická ruční brzda? Při troše elementární péče o ni je to řešení, které nemá jak selhat - je jednoduché, přímočaré a snadno udržovatelné.



Elektronickou parkovací brzdou je dnes již standardně osazena třeba každá Škoda Octavia, nejinak je tomu ale víceméně u všech moderních aut. Dle Scottyho Kilmera to pro majitele představuje riziko, které považuje za naprosto zbytečné. A nedá se říci, že by neměl pravdu. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Scotty Kilmer@YouTube
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
včeraNové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
27.9.2025První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
25.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Bagnaia vítězem, Marc Marquez mistrem světa včera 15:00
- Bulega zůstal v neděli neporažený včera 14:00
- Öncü vyhrál nedělní Supersporty, 17. Vostatek včera 12:00
- Vítězem Superpole Sprint Race se stal Bulega včera 07:30
- Vítězem Moto2 Holgado, 13. Salač včera 07:00
Nejnovější články
Nezastavitelný hlídkový vůz schopný pokutovat až 1 500 aut za hodinu je děsivý primitivní algoritmus jako od Velkého bratra, žádná AI
před hodinouPo fiasku Porsche je pěknou teorií, že se ze spalovacích aut stanou libůstky jen pro bohaté, ale nedopadne to tak, nemůže
včeraCeny kdysi nejrychlejšího luxusního sedanu světa spadly legračně nízko, auto schopné vozit rodinu hodně přes 300 km/h nestojí víc než lepší Škoda
včeraToto jsou nejspolehlivější verze Volkswagenu Golf vůbec. Narazíte na ně už jen v bazarech, stojí překvapivě málo
včeraNěmecké automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
včera
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 09.28. 23:09 - Kavis
- Onboard videa 09.28. 21:12 - brnenska.odchytova
- Politický koutek 09.28. 20:46 - Brus
- IT poradna 09.28. 15:28 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.28. 12:11 - Snowman000
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 09.28. 11:27 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.27. 20:55 - řidičBOB
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.27. 18:48 - řidičBOB