Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Další firma slibuje převratné nové baterky s bleskovým dobíjením, reálně ale auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
4.7.2025 | Petr Prokopec
Snad neuplyne týden, aby se někdo nepřihlásil s vynálezem převratné nové baterie. Něco takového by elektrickým autům skutečně mohlo zachránit krk, problém je ale v tom, že se o to lidstvo snaží už mnoho dekád. A žádný z těchto nápadů dosud nevedl ke komerčně použitelnému produktu.
Přijde vám absurdní, že se vám dnes někdo jako nejen normální, ale dokonce evolučně lepší auto snaží vnutit něco, v čem půl tuny váží jen zásobárna energie, která má mizernou energetickou kapacitu i ve srovnání s 50kilovou nádrží, „tankuje” se vedle ní věčnost, stojí bezmála milion a za 8 let může být po smrti? To vám velmi dobře rozumíme. A rozumí tomu i člověk, který tuhle zásobárnu energie vymyslel.
Jde téměř bez výjimky o Li-ion baterie, které vznikly už v roce 1985 a jejich vynálezce dnes říká, že pro automobily vůbec nebyly stvořeny, a tak se pro ně z podstaty nehodí. Je to přitom klíčová bolístka elektrických aut, všechno ostatní je „vyřešené” - stačí zásadně lepší baterie (a pár dalších „detailů”...) a z elektromobilu může být nepřekonatelně dobré řešení. Jenže na tuhle jednu zásadně lepší věc se čeká už přes 100 let a jak vidíte, ani poslední 40 roků nepřineslo žádný dramatický posun, jen optimalizaci jedné dávno vymyšlené koncepce.
Jak pravděpodobné tedy je, že zítra něco lepšího skutečně přijde? Možné je vždy všechno, ale pravděpodobné to moc není. A i když něco bude vymyšleno, komerční nasazení pořád může být dekádu daleko. Je tedy třeba brát s velkou rezervou každé oznámení příchodu revolučních baterií, které konečně postaví elektromobily nad spalovací auta. Mluví se o dechberoucím dojezdu i extrémně krátké době dobíjení, jaký byl ovšem dosud pokaždé výsledek? Podruhé nemusíme odpovídat.
Dnes si posvítíme na čínské Huawei, které oznámilo, že pracuje na svých vlastních bateriích s tuhým elektrolytem. Firma si měla patentovat řešení, které slibuje energetickou hustotu mezi 400 a 500 Wh/kg, neboť se rozhodla vsadit na elektrolyt na bázi síry a lithium-metalickou anodu. To mělo zlepšit vodivost jednotlivých iontů, sirnatý elektrolyt navíc v kombinaci s dusíkem zabraňuje povrchové nestabilitě. Huawei by tak mělo potlačit prostorovou expanzi, která je typickou slabou stránkou baterií s tuhým elektrolytem, jež jsme též nejednou probírali.
Výsledné řešení by mělo umožnit doplnit až 3 000 km dojezdu během 5 minut, což jsou ale velmi nekonkrétní údaje - kilowatthodiny a kilowatty by nám řekly víc. I tak by to jistě byl značný posun oproti současnému stavu, lze ale něco takového reálně očekávat? Ani tento údajný objev nepůsobí tím dojmem. Práce s dusíkem totiž vyžaduje obrovskou přesnost a laboratorní podmínky korespondující s vakuem. Něco takového pak zkrátka nelze napodobit ve velkém. Jakkoli tedy patent může být legitimní, postaven je na jedné teoretické práci, která má k sériové výrobě ve velkém hodně daleko. Pokud tedy vůbec bude někdy reálná.

Číňané se chlubí revolučními bateriemi, velmi pravděpodobně z toho ovšem bude znovu jen plácnutí do vody. Také jejich řešení má zásadní úskalí. Foto: Huawei
Zdroj: Huawei
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 7 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 8 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 10 hodinamiNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 11 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
dnes
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB