Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru?
7.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nečekejte technické rozbory možností Quattra a Symmetrical AWD, tady se hlavně jezdí, v zatáčkách i na rovině. Výsledek dokáže překvapit.
Napadlo vás někdy, proč jsou lidi tak fascinovaní starými Audi s pohonem všech kol Quattro? Mají dlouhé, pětiválcové motory vystrčené před přední nápravou, tak moc, že se před ně nevejde ani chladič, a chovají se jako kladivo na kolečkách. Přízeň fanoušků jistě nebude jen kvůli letité reklamy, kdy Audi vyjelo na můstek pro skoky na lyžích, něco skutečného za tím být musí.
Kolega Raphael Orlove se tomu podíval na zoubek v řidičské škole Tima O'Neila, mnohonásobného amerického šampiona v rallye, který nám nedávno názorně předváděl, jak správně brzdit na sněhu s ABS. Tentokrát se pod jeho dohledem postavilo proti sobě staré Audi 4000 S Quattro, tedy americká verze Audi 80, vedle novějšího Subaru Impreza. Obě auta měla stejné pneumatiky Yokohama a motory uložené podélně před přední nápravou.
Motor Imprezy je výrazně kratším navíc plochý a s o 70 koní vyšším výkonem. Její systém pohonu kol pracuje s otevřenými diferenciály a viskózní spojkou uprostřed. Audi má plně mechanickou čtyřkolku se středovým a zadním diferenciálem s manuálními uzávěrkami. Jak velkou roli ale bude hrát vyšší výkon za podmínek velice omezené adheze? Žádný, pokud se čtyřkolkou neumíte jezdit na sněhu.
Bylo by velice mylné domnívat se, že stačí pouze otočit volant a zašlápnout plyn do podlahy. Čtyřkolky bývají nedotáčivé a ani jedno z aut na videu není výjimkou. Proto se v jejich případě a za těchto podmínek používá technika impulzního řízení. Neznamená to, že se trhá volantem tam a zpět, jde o využití přenosu hmotnosti na přední nápravu při lehkém brzdění či ubrání plynu. Pak je teprve možno omezeným natočením volantu dát autu impulz k rotaci.
Tato technika funguje u všech aut, jen impuls potřebný k jejich roztočení má různou velikost. Subaru je značně vyváženější, tam opravdu stačí málo. Audi má dlouhý pětiválec s litinovým blokem opravdu daleko vpředu, je nevyvážené. V jeho případě je potřeba větší razance, protože má na směr jízdy poměrně silný vlastní názor. „Nestačí poprosit, musíte štěkat příkazy,” slyšíme na videu.
Zajímá vás onen výsledek? Mezi kužely byla obě auta úplně stejně rychlá. A při krátkém sprintu do kopce bylo Audi dokonce podstatně lepší. I přes to, že je tři dekády staré a o nějakých 70 koní slabší než Impreza. Zásluhu na tom samozřejmě měly uzavřené diferenciály, bez nich je za těchto podmínek velice obtížné využít dostupný výkon. Že by na fascinaci původním Quattrem přece jen něco bylo?
Podívejte se na to sami. A pokud by vás zajímal trochu více technický pohled na rozličné systémy pohonu všech kol, starší článek na toto téma je vám stále k dispozici.
V zatáčkách jsou si auta časem rovna, v přímce do kopce má mnohem slabší Audi navrch, ať už ho řídí kdokoli z obou pilotů. V každém případě je to krásná podívaná
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před 34 minutami - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Sprintérské drama = festival pádů: Vyhrál Martin před Acostou včera 15:24
- Pole pro Aldeguera, 14. Salač včera 14:52
- PP v Moto3 patří Davidu Alonsovi včera 14:39
- První Pole Position pro Marca Marqueze s Ducati včera 11:36
- Místo Ruedy bude v Jerezu závodit Perez včera 10:00
Nejnovější články
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před 31 minutami - Tesla vyhodila i neuvěřitelně oddané zaměstnance, jeden z nich dokonce spal na parkovišti a myl se v práci, aby jí dal maximum
před 2 hodinami - O bobra míň nebude. BMW řadu 4 nezařízne, chce lidi nechat dál si vybírat to, po čem touží
před 3 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
včera - Slovenské létající si naostro vyzkoušel slavný hudebník, dodávky prý začnou už příští rok
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.27. 16:57 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 16:45 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 09:56 - Truck Daškam
- Audi A6 C7 převodovky 04.27. 09:49 - Snowman000
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz