Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Stellantis pracuje na tom, aby se i jeho obyčejnější auta dokázala otáčet na pětníku jako tanky
6.9.2024 | Petr Prokopec
Není mnoho věcí, které spalovací auta nedokážou, popřípadě je svedou jen za cenu příliš složitých a drahých mechanismů. Takzvaná tanková otočka patří mezi ně, na popularitě ale získává jen velmi pozvolna.
Co přesně by vás přimělo ke koupi elektromobilu? Jakkoli nejsme jasnovidci, troufneme si říci, že by to obecně vzato byl stav, kdy by takový vůz představoval „komplexně lepší produkt”. Tedy zejména takový, který by nestál majlant, jeho hodnota nepadala k zemi jako hruška, neměl půltunové baterie odpovídající asi 20kilové nádrži nafty, někam dojel a šlo ho rychle „dotankovat”. Něco takového ale chce zejména úplně jiné baterky, které nejsou reálně ani v dohledu, a tak si elektrická auta musí vystačit s tím, co mají. A využít výhod v jiných ohledech.
Těch není zase tolik, pár věcí se ale přece jen najde. Jedním z prvků, o nichž si automobilky myslí, že zvýší atraktivitu elektrických aut, je tzv. tanková otočka, která si s elektrickým pohonem rozumí přece jen lépe. Jde o možnost úplného či jakkoli částečného otočení auta na místě s pomocí efektu odpovídajícímu protiběžnému chodu pásů tanku. Stačí roztočit kola na každé straně vozu opačným směrem a voila, na světě je to, co umí třeba Mercedes G580 with EQ Technology (ano, takhle hloupě si to auto říká celým jménem).
Menším problémem je zátěž pro životní prostředí daná už jejím potenciálním ruinováním při otočkách v terénu nebo opotřebením pneumatik, které je u tohoto manévru enormní na silnici či jiném pevném povrchu, ale co už - automobilky se sice při investicích do elektromobility ochranou přírody zaklínají, ale všichni víme, že je to jen marketing. Proto se ani koncern Stellantis neostýchá na takové funkci pracovat, jak dokládá registrace u amerického patentového úřadu, které si všimli kolegové z Motor Authority. Oproti již známým systémům je ale řešení euroamerického koncernu unikátní, neboť mu k fungování stačí pouze jeden motor na nápravu - ne každý pro jedno kolo jako u konkurenčních aut.
Stellantis by totiž využil speciální převodovky, která by uměla změnit směr otáčení jednoho z kol. Jak přitom dokumenty naznačují, majiteli by k aktivaci stačilo stisknout pádla či tlačítka na volantu, případně příslušnou ikonku na dotykovém displeji. K zahájení pohybu by pak bylo nutné sešlápnout plynový pedál, k ukončení pro změnu brzdový. Souběžně s tím by bylo lidem i umožněno, aby si předem zvolili směr otáčení.
Zda a případně kdy se tanková otočka u elektromobilů Stellantisu objeví, je v tuto chvíli otázkou. A pokud ano, zda to zásadně zvýší atraktivitu elektrických aut firmy. Funkce je to jistě přínosná, však si sami vzpomeňte kolikrát jste se kde otáčeli v omezeném prostoru jako Austin Powers. Ale nedostatků v jiných ohledech by přesto muselo zásadně ubýt, aby se stala tím, která změní pravidla hry.


Stellantis se zabývá tankovou otočkou, kterou zvládá třeba Mercedes G na videu níže. V tomto případě by ji ale zvládly realizovat i elektromobily s jedním motorem na nápravě. Pomohla by s tím speciální převodovka. Foto: United States Patent and Trademark Office, CC0 Public Domain
Donuts-on-demand.@MercedesBenz's upcoming EQG gets four electric motors and a 'G-Turn' function that sees it spin on the spot.
— Greg Kable (@GregKable) November 21, 2022
Steering wheel paddles let the driver decide if it turns left or right as the throttle is planted.
First prototype ride for me. Shaken and stirred. pic.twitter.com/GjoUv8XTQ1
Zdroj: Motor Authority
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 4 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včera
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejnovější články
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 4 hodinamiNové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
před 6 hodinamiVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
před 7 hodinamiŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
před 9 hodinamiNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1