Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Studie zjistila, jak rychle ztrácí kapacitu baterie elektromobilů, není to až tak málo
18.12.2019 | Petr Prokopec
V poslední době se to s rostoucí životností akumulátorů považuje za pomalu okrajový faktor, degradace baterek postupem času je ale pořád problém. Jak velký? To zkoumala studie společnosti Geotab.
Baterie jsou dnes jasně nejdůležitější částí v každém elektrickém puzzle, elektromobily nevyjímaje. V nich stejně jako v jiných strojích podléhají jistému opotřebení, které u aut vede pochopitelně k úplně stejným problémů jako třeba u notebooků nebo mobilů - postupně redukuje dojezd. Snadno se vám tak může stát, že po několika letech již nemusíte dojet na místo určení, jakkoliv ihned po koupi elektromobilu s tím nebyl žádný problém. Data společnosti Geotab naznačují, že tento problém přes veškerý pokrok posledních let stále existuje a není úplně zanedbatelný.
Geotab vychází z analýzy 6 300 aut, mezi něž patří elektromobily mnoha značek. Nechybí ani Tesla, stejně jako Nissan či Chevrolet. Každá automobilka přitom užívá jiný bateriový management, jenž opotřebení velkou měrou ovlivňuje. Zatímco Tesla sází na tekutý chladicí systém, Japonci zvolili pasivní vzduchový. Kvůli tomu však baterie Nissanu Leaf přichází ročně o 4,2 procenta své kapacity, zatímco u Tesly Modelu S to je „jen” 2,3 %.
Tato hodnota reprezentuje i průměr pro celé odvětví, což znamená, že pokud si automobil necháte 8 let, ujede na konci svého života ve vašich rukou na jedno nabití skoro o pětinu méně, což není zrovna malá změna. Pro automobilky je to přesto dobrá zpráva - ty obvykle zachování určité části původní kapacity právě po osmi letech a většinou se pohybují okolo 70 či 80 procent, což je plně v rámci zjištění Geotabu. V průměru se majitelé potýkají s poklesem kapacity o 18,4 procenta, stále se tedy pohybujeme v normě. Jen u Nissanu by to mohlo být až o 33,6 % a tedy pád pod slibovanou úroveň.
Geotab nicméně dodává, že na degradaci baterií má vliv celá řada okolností. V prvé řadě je to počet nabíjecích cyklů - na čím vyšší číslo se postupně dostáváte, tím hůře. Kapacita rovněž padá citelněji ve chvíli, kdy používáte vysoké napětí, tedy rychlé dobíjení. Stejně jako se nevyplácí jezdit s plně nabitými či pro změnu málo nabitými akumulátory. A aby toho nebylo málo, máme tu také vysoké teploty. O nízkých se Geotab překvapivě nezmiňuje, jakkoliv negativní vliv mají rovněž.
Studie nicméně poukazuje na skutečnost, že degradace nemusí být po celou dobu plně lineární. Pozvolný pokles totiž po několika letech může být následován razantním pádem. Do hry pak navíc může zasáhnout i samotný výrobce, jak to ostatně letos udělala Tesla. Kalifornská automobilka totiž uměle zredukovala kapacitu, aby baterie lépe ochránila. To samozřejmě lze ocenit, stinnou stránkou je však fakt, že o tom Tesla nikomu neřekla.
Zpět však ke studii, která tedy 2,3procentní degradaci shledává jako dobrou zprávu. Pokud si dle Geotabu koupíte vůz, který dnes disponuje dojezdem 241 kilometrů, po osmi letech to bude už jen o 197 km - v nejlepším případě. Pro majitele to může a nemusí být podstatné, na druhou stranu je nutné dodat, že palivová nádrž spalovacích aut pobere stejné množství pohonných aut po pěti letech jako na začátku.
Lze tak jen přidat pár tipů, díky kterým budou baterie vašeho elektromobilu degradovat pomaleji. V prvé řadě je třeba dbát na to, abyste nikdy vůz nenechávali zaparkovaný s malou či naopak plnou kapacitou, zvláště pokud jej nebudete po delší dobu používat. Plně nabíjet byste jej poté měli pouze před dlouhými cestami. Ideálně se však vyhýbejte rychlodobíjecím stanicím, za horkých dní pak vyhledávejte stín. A to nejen pro sebe, ale i pro vůz.






Geotab zmapoval degradaci baterií. Ta sice není tak hrozivá, jak se mnozí obávali, nicméně stále můžete u některých vozů přijít po osmi letech o více než třetinu kapacity
Zdroj: Geotab
Bleskovky
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
včera
Nadšenec ukázal, co se stane, když autu seberete pružiny a tlumiče. Bláznivého nápadu lituje ještě teď
13.11.2025
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
11.11.2025
Nejnovější články
Nissan odpískal elektrickou Godzillu. Teď prý „zkoumá jiné cesty” kvůli „přehodnocení elektromobilů”
před 7 hodinami
Číňané nakonec nabídnou všechno. Teď přichází s luxusním autem, na které si svého času netrouflo ani Audi
před 8 hodinami
„Poklad” za 60 tisíc měsíčně: Majitel procitl ze zeleného snu, na tomto autě „provařil” za 3 roky 2 miliony
před 10 hodinami
Seat odhalil vůbec nejrychlejší auto, jaké kdy stvořil. Vyndali z něj omezovač, vy z něj můžete vyndat sedačky
před 11 hodinami
Shořelou obří dopravní loď skutečně celou zapálil elektromobil, ukázalo vyšetřování, úřady jeho výsledky do poslední chvíle tajily
dnes
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.15. 12:47 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.15. 12:42 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 11.14. 18:26 - Zajda
- Detektory policejních radarů 11.14. 14:40 - pavproch
- IT poradna 11.14. 13:24 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.14. 10:17 - Vrooom
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.13. 14:32 - pavproch
- BMW Divize 11.13. 11:59 - pavproch
