Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Studie zjistila, jak rychle ztrácí kapacitu baterie elektromobilů, není to až tak málo
18.12.2019 | Petr Prokopec
V poslední době se to s rostoucí životností akumulátorů považuje za pomalu okrajový faktor, degradace baterek postupem času je ale pořád problém. Jak velký? To zkoumala studie společnosti Geotab.
Baterie jsou dnes jasně nejdůležitější částí v každém elektrickém puzzle, elektromobily nevyjímaje. V nich stejně jako v jiných strojích podléhají jistému opotřebení, které u aut vede pochopitelně k úplně stejným problémů jako třeba u notebooků nebo mobilů - postupně redukuje dojezd. Snadno se vám tak může stát, že po několika letech již nemusíte dojet na místo určení, jakkoliv ihned po koupi elektromobilu s tím nebyl žádný problém. Data společnosti Geotab naznačují, že tento problém přes veškerý pokrok posledních let stále existuje a není úplně zanedbatelný.
Geotab vychází z analýzy 6 300 aut, mezi něž patří elektromobily mnoha značek. Nechybí ani Tesla, stejně jako Nissan či Chevrolet. Každá automobilka přitom užívá jiný bateriový management, jenž opotřebení velkou měrou ovlivňuje. Zatímco Tesla sází na tekutý chladicí systém, Japonci zvolili pasivní vzduchový. Kvůli tomu však baterie Nissanu Leaf přichází ročně o 4,2 procenta své kapacity, zatímco u Tesly Modelu S to je „jen” 2,3 %.
Tato hodnota reprezentuje i průměr pro celé odvětví, což znamená, že pokud si automobil necháte 8 let, ujede na konci svého života ve vašich rukou na jedno nabití skoro o pětinu méně, což není zrovna malá změna. Pro automobilky je to přesto dobrá zpráva - ty obvykle zachování určité části původní kapacity právě po osmi letech a většinou se pohybují okolo 70 či 80 procent, což je plně v rámci zjištění Geotabu. V průměru se majitelé potýkají s poklesem kapacity o 18,4 procenta, stále se tedy pohybujeme v normě. Jen u Nissanu by to mohlo být až o 33,6 % a tedy pád pod slibovanou úroveň.
Geotab nicméně dodává, že na degradaci baterií má vliv celá řada okolností. V prvé řadě je to počet nabíjecích cyklů - na čím vyšší číslo se postupně dostáváte, tím hůře. Kapacita rovněž padá citelněji ve chvíli, kdy používáte vysoké napětí, tedy rychlé dobíjení. Stejně jako se nevyplácí jezdit s plně nabitými či pro změnu málo nabitými akumulátory. A aby toho nebylo málo, máme tu také vysoké teploty. O nízkých se Geotab překvapivě nezmiňuje, jakkoliv negativní vliv mají rovněž.
Studie nicméně poukazuje na skutečnost, že degradace nemusí být po celou dobu plně lineární. Pozvolný pokles totiž po několika letech může být následován razantním pádem. Do hry pak navíc může zasáhnout i samotný výrobce, jak to ostatně letos udělala Tesla. Kalifornská automobilka totiž uměle zredukovala kapacitu, aby baterie lépe ochránila. To samozřejmě lze ocenit, stinnou stránkou je však fakt, že o tom Tesla nikomu neřekla.
Zpět však ke studii, která tedy 2,3procentní degradaci shledává jako dobrou zprávu. Pokud si dle Geotabu koupíte vůz, který dnes disponuje dojezdem 241 kilometrů, po osmi letech to bude už jen o 197 km - v nejlepším případě. Pro majitele to může a nemusí být podstatné, na druhou stranu je nutné dodat, že palivová nádrž spalovacích aut pobere stejné množství pohonných aut po pěti letech jako na začátku.
Lze tak jen přidat pár tipů, díky kterým budou baterie vašeho elektromobilu degradovat pomaleji. V prvé řadě je třeba dbát na to, abyste nikdy vůz nenechávali zaparkovaný s malou či naopak plnou kapacitou, zvláště pokud jej nebudete po delší dobu používat. Plně nabíjet byste jej poté měli pouze před dlouhými cestami. Ideálně se však vyhýbejte rychlodobíjecím stanicím, za horkých dní pak vyhledávejte stín. A to nejen pro sebe, ale i pro vůz.






Geotab zmapoval degradaci baterií. Ta sice není tak hrozivá, jak se mnozí obávali, nicméně stále můžete u některých vozů přijít po osmi letech o více než třetinu kapacity
Zdroj: Geotab
Bleskovky
Fascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025Spalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
13.8.2025
Nejnovější články
Už i mladí lidé preferují spalovací auta před elektrickými, říká studie, která vyděsila šéfy automobilek
včeraNejoblíbenější auto zločinců 90. let, které policie chtěla zakázat, je k mání v dokonalém stavu u oficiálního dealera Ferrari
včeraVW znovu plošně zdražuje svá spalovací auta. Lidé zuří, skutečný důvod zůstává v mlze
včeraTragická kvalita Fordu si dál vybírá svou daň. Blíží se stovce svolávacích akcí v letošním roce, obě poslední jsou vskutku tristní
včeraBMW posílá na věčnost své poslední „normální” auto skoro dojemnou rozlučkou, nástupce nebude
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva